Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 dingen die je als ondernemer met virtual reality kunt doen

Virtual Reality is booming. Maar welke mogelijkheden biedt deze nieuwe techniek jouw als ondernemer? VR-experts Martin Wijnbergen en Thomas Neurink bezochten een VR-beurs in de VS en brengen verslag uit.

Tijdens de Silicon Valley Virtual Reality Conference (SVVR2017) in het hart van de internationale tech-industrie stroomde het over van de innovatieve ideeën.

Als ondernemer wil je niet wachten op de toekomst, maar wil je voorlopen op de markt. Hieronder 6 concrete toepassingen waarmee je als ondernemer nú al aan de slag kan gaan met Virtual Reality:

1. Bedrijfsfilm: welkom

Een bedrijfsfilm is een goede manier om potentiële klanten een indruk te geven van je onderneming. Maar met een Virtual Reality-film bied je kijkers de mogelijkheid om direct een kijkje te nemen binnen je bedrijf.

Neem ze mee in de werkwijze op kantoor, stel ze voor aan de medewerkers, loop samen door de fabriek of neem een virtuele borrel met het complete team. Door de kijker mee te nemen in de sfeer en beleving van je onderneming alsof hij op bezoek is maak je hem deelnemer in plaats van toeschouwer.

Een kijkje in een datacenter van Google:

2. Virtuele Tour: neem je klanten mee naar de Maldiven

Je producten komen tot leven met een goede storyline, maar blijft de beeldvorming afhankelijk van de interpretatie en de fantasie van je prospect. Een goed voorbeeld hiervan is de reisbranche; een mooi verhaal met foto’s over een vakantie op de Malediven kan niet tippen aan het euforische gevoel wanneer je met je voeten in het zand uitkijkt over een strakblauwe zee.

Én dit is dus waar Virtual Reality om de hoek komt kijken. Verlekker je prospect door hem in een Virtual Reality-beleving het ultieme vakantiegevoel te geven. Vanuit deze positieve beleving is het vele malen makkelijk om de prospect over te laten gaan naar een concrete aankoop.

3. Productpresentatie: breng de nieuwe keuken tot leven

Bij producten die op maat worden gemaakt voor de klant, bijvoorbeeld een nieuwe keuken, is het moeilijk om een goed beeld te geven hoe het eindproduct tot z’n recht zal komen. Hierin kan Virtual Reality helpen om een product vanaf een 3D-tekening tot leven te laten komen. Zet klanten een bril op en ze staan middenin de keuken die je net samen hebt ontworpen. Hierbij gaat het ontwerpproces gewoon door.

4. Evenementen: blikvanger op je beursstand

Wanneer je met je onderneming op een beurs staat doe je er alles aan om bezoekers naar je stand te lokken om je fantastische producten of diensten onder de aandacht te brengen. Een absolute blikvanger hiervoor is het inrichten van een Virtual Reality-ervaring. Dit kan perfect in combinatie met de hiervoor genoemde ervaringen. Hiermee ben je verzekerd van een hoge attentiewaarde.

Een bedrijf ontwikkelt bijvoorbeeld producten die gebruikt kunnen worden bij werkzaamheden aan het spoor. Mensen die naar hun stand komen kunnen die werkzaamheden van dichtbij zien. Op die manier kun je mensen meenemen naar projecten over de hele wereld. Wat dat bedrijf ook merkt is dat VR extra bezoek aantrekt tijdens zo’n beurs, zonder dat mensen überhaupt weten wat er te halen valt.

5. Training & Educatie: locatieonafhankelijk

Het trainen en up-to-date houden van je medewerkers is enorm belangrijk, maar vaak ook een kostbare en tijdsintensieve activiteit. Trainers, deelnemers en locaties moeten met elkaar worden afgestemd.

Met Virtual Reality is het mogelijk om mensen een training te laten volgen op het moment en de locatie die hen zelf het beste uitkomt, in dezelfde opzet als een fysieke training. Daarbij is het via Virtual Reality mogelijk om trainingen persoonlijker en interactiever te maken door situaties te simuleren die in een echte training onhaalbaar zijn.

Bijvoorbeeld een training voor een grote verfproducent, waar we nu mee bezig zijn. Je kunt in een klassikale training wel laten zien hoe gevaarlijk het is als je op een plek staat waar je niet hoort te staan, maar met VR komt het beter binnen als er een vrachtwagen op je afrijdt, of wanneer er brand is in een fabriek. Of een schakelkast met krachtstroom die in de fik vliegt – wat is dan je eerste reactie?

6. Virtual Reality als blikvanger

Natuurlijk heeft (nog) niet iedereen een Virtual Reality-bril in huis, maar hier biedt een Google Cardboard uitkomst. Een VR-bril van karton, volledig gebrand in je eigen huisstijl, waarmee kijkers met hun eigen telefoon de Virtual Reality ervaring mee kunnen maken Deze bril is perfect om mee te sturen met brochures of mee te geven op evenementen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kortom, VR is een fantastische manier om als innovatieve onderneming in the picture te komen. Om je onderneming te laten beleven bij je klanten, prospects en personeel. En het biedt een vernieuwend kanaal om je producten en diensten tot leven te laten komen.

Martin Wijnbergen en Thomas Neurink zijn de oprichters van Branders Digital Architects, ontwerpers van innovatieve online oplossingen