Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob ziet een grote verbouwing niet zitten

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer wil Bob op het nippertje een diepte-investering terugdraaien.

 

Hoi Jos,
Ik was net op de vierde en zie dat daar getimmerd wordt en er zelfs een muur wordt afgebroken en die mannen die dat aan het doen waren zeiden dat ze een luxe lounge aan het maken waren en dat ze dit in opdracht van jou deden. Klopt dat Jos?
Bob

 

Hoi Bob,
Niet in opdracht van mij, Bob, in opdracht van óns! Je weet toch nog wel dat we twee maanden geleden in het MT enthousiast besloten hebben om een luxe lounge te creëren in het gebouw? Je was zelf nog het meest enthousiast. Een luxe lounge, om even te ontspannen en vooral om lekker te brainstormen. Nou, dat plan, waar jij ook toen zo enthousiast over was, dat wordt nu ten uitvoer gebracht!
Jos

 

Hoi Jos,
Maar Jos, dat was twee maanden geleden, dat idee. Dat was vóór de kredietcrisis en voordat we wisten dat er een recessie zou aankomen. Ja, dan klinkt zoiets leuk, fantastisch, zeker omdat we toen zelfs boven budget draaiden, mijn god zeg, wat lijkt dat ineens lang geleden allemaal… Ik vrees dat we ineens in andere tijden terecht zijn gekomen, of anders heel binnenkort wel, en dat we toch pro actief dit soort dingen moeten stopzetten. Héél jammer. Maar weet je, Jos, recessies gaan ook weer voorbij, deze alweer over zes jaar, dat las ik tenminste vanochtend in het FD. Dan kunnen we over zes jaar toch alsnog die lounge bouwen?
Bob

 

 

Bob,
Ik vind dit te gek voor woorden. Toen die kredietcrisis uitbrak, deed je eerst alsof het allemaal wel over zou waaien en nou sla je helemaal naar de andere kant door. En afgezien daarvan: er is al een muur weggehaald, het plafond is al verhoogd, de oude vloer is vanochtend gesloopt… Ik vind het bizar om zes jaar de boel zo te laten. Bovendien heb ik al getekend voor die Viantellio Grande VP1200 koffiemachine.
Jos

 

Jos,
Toe maar, ook nog een koffiemachine. En wat kost dat ding wel niet?
Bob

 

Bob,
Ja zeg, nou wordt ie mooi! Tijdens dat MT werd ook geroepen: ‘En er moet heel goede koffie in onze lounge komen!' Dat vond iedereen, jij ook. Nou, de Viantellio Grande VP1200 koffiemachine, die echt gemaakt is voor een luxe lounge, kost € 8.924,-. Oké, niet goedkoop, maar dat is wel wat we wilden.
Jos

 

Jos,
Ja precies: wilden. Het gaat mij om nú. Terwijl daar op de vierde gezellig wordt verbouwd zitten we hier op de zesde diverse scenario's te maken, op bevel van Hoofdkantoor, respectievelijk getiteld ‘Low, slow panic', ‘Fast emerging panic' en ‘Red alert panic'. Die mensen van Hoofdkantoor lopen hier regelmatig rond, dan zien ze die lounge en die koffiemachine, en wat moet ik dan zeggen? Dat we de recessie lekker gezellig brainstormend doorbrengen in onze luxe lounge met heel goede koffie? Het zal best dat dit twee maanden geleden besloten is, maar we moeten dit hoe dan ook terugdraaien. Kunnen we dat apparaat van jou niet op Marktplaats zetten?
Bob

 

Bob,
Sorry hoor, maar gezien de prijs van dat ding zal de animo op Marktplaats niet bepaald groot zijn. En ik blijf het trouwens te gek voor woorden vinden om deze hele operatie halverwege stop te zetten. Ik doe hier gewoon niet aan mee, punt!
Jos

 

Jos,
Even rustig, Jos, dat hebben we nodig in deze tijd. Kijk eens, ik zit hier even te brainstormen met mezelf, gewoon achter m'n bureau met een gewoon kopje koffie, kan best hoor, en nou kwam in me op: waarom maken we van onze luxe lounge in aanbouw geen symbool? Dat we het even zo laten, als een boodschap aan onze mensen: kijk, mensen, dat was toen, toen het allemaal zo fantastisch ging, maar nu gaat het even minder, een jaar of zes volgens het FD, maar dan gaat het weer beter, en dan bouwen we onze luxe lounge af, ja dit is iets om naar uit te kijken, mensen, naar de betere tijden die weer komen gaan, al zullen we die natuurlijk niet allemaal meemaken.

Vind je dit geen goede oplossing?
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Ha die Bob,
Ik kwam net Jos tegen in de lift, op weg naar de vierde, met een heel grote hamer in zijn hand en een heel woedende blik in zijn ogen. Weet jij wat er aan de hand is?
Marcella de Groot
Deputy Finance Director

 

Meer Bob de manager?

CSRD: Last of kans? Dit vinden NS en Renewi ervan

In samenwerking met Renewi - Bedrijven kunnen er niet meer omheen: de nieuwe EU-regels (CSRD) verplichten ze om hun impact op mens en milieu inzichtelijk te maken. Is dit een administratieve last of juist een kans om slimmer en duurzamer te ondernemen? NS en Renewi lopen voorop en delen hun ervaringen, valkuilen en tips.

sacha göddeke mulder ns sanders leenders renewi
Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij de NS, en Sander Leenders, commercieel directeur Benelux bij Renewi.

Sander Leenders is commercieel directeur Benelux bij Renewi en Sacha Göddeke-Mulder directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen. Wat zijn hun inzichten, voortgang en tips?

Wat houdt de CSRD precies in?

Sander Leenders (Renewi): ‘De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven vanaf 2024 verplicht stelt te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Ik zie de CSRD niet alleen als een verplichting, maar juist als een enorme kans om duurzaamheid structureel te verankeren in bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving, maar om het creëren van een toekomstbestendig bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. CSRD is geen eindpunt, maar een startpunt voor verdere verduurzaming.’

Sacha Göddeke (NS): ‘Ik zie de CSRD vooral als een kans om te verbeteren. Je moet heel precies rapporteren over je duurzaamheidsinspanningen, van uitstoot tot governance. Dat is niet eenvoudig, maar op den duur geloof ik dat dit veel kan opleveren. Het biedt waardevolle inzichten en stimuleert bedrijven om van elkaar te leren.’

Wat doen jullie op het gebied van circulariteit, één van de onderwerpen binnen CSRD?

Göddeke: ‘Bij NS zijn we zuinig met grondstoffen. Door circulair ontwerpen en circulair inkopen hebben we minder (nieuwe) grondstoffen nodig en voorkomen we afval in de toekomst.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment recyclen we 66,2 procent van het afval, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.

Is de CSRD een lust of een last?

Leenders: ‘Duurzame en commerciële impact gaan uiteindelijk hand in hand. Wij en klanten zoals NS hebben al heel hoge duurzaamheidsambities. Nu we hier uitgebreid over moeten rapporteren, kost dat extra tijd. Maar uiteindelijk brengt de CSRD versnelling: door inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen we uiteindelijk sneller grote stappen zetten.’

Göddeke: ‘Het is veel werk, maar vooral een lust. Mijn team besteedt de helft van de tijd aan meten en rapporteren. Dit noem ik “vertragen om te versnellen”. Als we onze administratie nu op orde brengen, hebben we later meer inzicht in welke duurzaamheidsinitiatief de meeste impact heeft. Bovendien verplicht de richtlijn ook bedrijven die minder met duurzaamheid bezig waren om ermee aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel. Vanwege de ketenverplichting hebben wij duurzaamheidsdata nodig van bijvoorbeeld retailers op onze stations. Dat zijn grote bedrijven als Albert Heijn en Hema, maar ook eenmanszaken. Dankzij CSRD hebben we meer info, spreken we dezelfde taal en wordt verduurzaming nog meer een gezamenlijk doel.’

Samenwerking tussen Renewi en NS, hoe pakken jullie het minimaliseren van restafval aan?

Renewi en NS werken al vijf jaar samen om restafval te minimaliseren door zoveel mogelijk te scheiden voor recycling. Leenders: ‘Afval is slechts een deel van de CSRD, maar wel heel tastbaar aspect. Ons Renewi EcoSmart-team helpt NS dagelijks met verduurzaming. We proberen, testen, verbeteren. Vaak beginnen we met een kleine pilot, bijvoorbeeld op één stationslocatie. Wanneer die slaagt, breiden we uit. We hebben bijvoorbeeld de afvalscheiding van stations nog verder uitgebreid. Zo zamelen we bijvoorbeeld etensresten gescheiden in op stations als er een professionele keuken is. Op kantoren en werkplaatsen heeft onze samenwerking in twee jaar tijd al geleid naar 19 procent minder restafval door onder andere betere scheiding van papier en etensresten.’

ns afvalbakken
NS realiseerde een daling van 19 procent restafval op kantoor met nieuwe afvalscheidingsbakken en heldere communicatie.

Göddeke: ‘De samenwerking omvat meer dan alleen afval. We leren hoe de afvalstromen lopen, of de afvalstromen zuiver zijn en wat we kunnen doen om afval te verminderen. Op dit moment werken we samen aan CSRD. Zo leren we data te delen met ketenpartners.’

Wat zijn concrete projecten die zorgen voor minder afval?

Leenders: ‘We werken aan slimme afvalscheiding op meerdere manieren. Zoals met containers die gesplitst zijn in twee of drie soorten afvalstromen. Betere scheiding aan de bron, verhoogt het recyclingpercentage. Zo hebben we speciale containers waar bijvoorbeeld over de datum brood in kan zonder dat het uitgepakt hoeft te worden. Dat is extra logistiek voor ons, maar maakt recycling voor de retailers op de stations makkelijker.’

Göddeke: ‘Gedragsverandering en bewustwording spelen een grote rol. We gebruiken data om te analyseren hoe afval wordt weggegooid en passen vervolgens verpakkingen en prullenbakken aan. Zo stimuleren we personeel, reizigers en retailers om beter te recyclen. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van afval. Reizigers kunnen hun waterflessen gratis bijvullen bij watertappunten op stations en krijgen korting wanneer ze hun eigen beker meenemen voor een kopje koffie. Hierdoor maken we duurzame keuzes aantrekkelijker én verminderen we de afvalberg.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment kunnen we 66,2 procent van het afval recyclen, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.’

ns tafeltennistafel recycling
Afval bestaat niet voor NS. Deze tafeltennistafel is gemaakt van 20 jaar oude treinvloeren, die vrijgekomen zijn bij de modernisering van dubbeldekkers.

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere bedrijven?

Göddeke: ‘Zie rapporteren op CSRD vooral als een kans. Maak inzichtelijk hoe je ervoor staat en met welke partners in de keten je moet samenwerken. Een belangrijke verandering is namelijk dat bedrijven niet langer alleen naar hun eigen activiteiten kijken, maar naar de gehele waardeketen. Dit betekent ook de impact van leveranciers en productieprocessen. Kijk naar circulaire ketenoplossingen en focus op samenwerking binnen ecosystemen om impact te verminderen. Dat is niet eenvoudig, dus begin op tijd.’

Leenders: ‘Met afval reduceren kun je vandaag al beginnen. Bijvoorbeeld door goed naar je inkoopproces te kijken welk afval er binnenkomt via leveranciers. Begin klein met een pilot. Laat zien dat het kan en loont. Zoek partners en leer van elkaar. Je kunt het niet alleen.’