Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom spijt een krachtige tool is om jezelf en je organisatie te verbeteren

Negeer spijt niet langer. Zie het als een krachtige tool om jezelf en je organisatie te verbeteren, zegt bestsellerauteur Daniel Pink. 'Zo'n opgelegde cultuur van positief zijn en alleen maar vooruitkijken is gewoon onzin.'

daniel pink the power of regret
Je leest nu: Waarom spijt een krachtige tool is om jezelf en je organisatie te verbeteren

Het laatste boek van de Amerikaanse auteur, spreker en tv-persoonlijkheid Daniel Pink, ‘The Power of Regret’, wordt ongetwijfeld weer een bestseller. Het gaat namelijk over een emotie die we volgens hem niet goed begrijpen: spijt.

Pink begrijpt op zijn beurt de mensen niet die zeggen dat ze nergens spijt van hebben. Dat ze nooit terugkijken en alleen maar vooruit willen gaan. Iets wat ook in bedrijven veel voorkomt: zo’n opgelegde cultuur van positiviteit. ‘Alleen is dat een ongelooflijk slecht idee. Waarom? Omdat het gewoon onzin is. Dat is ook wetenschappelijk bewezen.’

Spijt gebruiken als tool volgens Daniel Pink

Spijt is de meest gedeelde emotionele ervaring in de wereld. Het is ook de meest gedeelde negatieve emotie die mensen meemaken. ‘Iedereen heeft wel ergens spijt van. De enige mensen die echt geen spijt hebben, zijn 5-jarigen omdat hun brein nog niet voldoende ontwikkeld is, mensen met hersenbeschadigingen en psychopaten.’

Pink beseft, vertelt hij tijdens zijn online masterclass voor het Deense Presidents Summit, dat zijn onderzoek naar spijt wel wat ‘out of the box’ is voor bedrijven. ‘Als we het goed gebruiken, is spijt een krachtige tool. De wetenschap zegt dat we spijt niet moeten negeren, dat we er niet in moeten blijven hangen. We moeten onszelf met onze spijt confronteren, erover nadenken en het als signaal zien, want dat levert een reeks voordelen op.’

Lees ook: In zes stappen van spijt naar zelfverbetering

Spijt helpt ons om betere onderhandelaars te worden, geeft hij als voorbeeld. ‘Je hebt een onderhandeling achter de rug. Je denkt achteraf na over waar je spijt van hebt. Als je dat negatieve gevoel niet wegstopt, maar juist uitnodigt, dan zal je het bij de volgende onderhandeling beter aanpakken.’

Datzelfde geldt voor problemen oplossen en strategieën bedenken, maar ook voor ouderschap en het zoeken naar zin geven aan je leven. ‘Spijt maakt ons menselijk en spijt maakt ons gewoon beter. Dat zijn de twee inzichten die ik met je wil delen.’

Vier soorten spijt volgens Daniel Pink

Die twee inzichten komen niet uit de lucht vallen. Er wordt al decennialang onderzoek verricht naar spijt. Pink heeft zelf een World Regret Survey opgezet waar mensen online kunnen invullen waar ze spijt van hebben. De database is inmiddels gegroeid tot 19.000 getuigenissen over spijt uit 109 landen.

Niemand heeft er spijt van om uit zijn of haar comfortzone te stappen

Pink zag wereldwijd opmerkelijke overeenkomsten tussen de soorten spijt die werden ingevuld. Hij komt zo tot de vier meest gedeelde soorten:

#1 Samengestelde spijt

Pink noemt dit foundation regrets. Het gaat over kleine foute beslissingen die je vroeg in je leven maakt, maar die later, als je ze niet corrigeert, tot grote nadelen kunnen leiden. Het één leidt dus tot het ander. Denk aan: ik heb spijt dat ik niet vroeger ben gaan sparen, want nu kan ik het me niet veroorloven om met pensioen te gaan.

Naast financiën gaat het ook over opleidingen en gezondheid. De kernzin die hierbij hoort: had ik het werk maar gedaan.

#2 Veilige spijt

Dit soort spijt gaat over uit je comfortzone durven stappen. Denk aan niet opkomen voor jezelf, die collega niet uitvragen, geen sabbatical nemen of niet je eigen business beginnen. De kernzin die hierbij hoort is: had ik de kans maar gegrepen.

‘De meeste mensen die op kruispunt staan en vervolgens kiezen om het veilig te spelen, hebben daar later spijt van’, aldus Daniel Pink. Hij legt uit dat het niet zozeer over het risico gaat. ‘Mensen doen het niet vanwege de onzekerheid. Dat verlamt ze. Risico kan je berekenen, je kan daar een rationele beslissing over nemen. De onzekerheid stopt mensen om actie te ondernemen, maar het is diezelfde onzekerheid waardoor ze zich blijven afvragen: wat als?’

Niemand heeft er spijt van om uit zijn of haar comfortzone te stappen, weet hij. Mensen hebben eerder spijt dat ze het niet gedaan hebben. Hoe ouder ze worden, hoe meer spijt ze daarover hebben.

#3 Morele spijt

Dit soort spijt spreekt voor zich: je kan het goede of het slechte pad opgaan. De kernzin is: had ik maar het juiste gedaan.

Wie het slechte pad opgaat, krijgt daar later spijt van. Denk aan collega’s pesten, slecht behandelen of kwetsen, maar ook aan ontrouw in relaties. ‘Het zijn acties waar je van ineenkrimpt als je eraan denkt, maar je kan niet teruggaan in de tijd om het anders te doen.’

#4 Relationele spijt

Nee, dit gaat niet alleen over liefdesrelaties. Deze vorm van spijt gaat over alle relaties, ook die met je familie, je collega’s, je buren, je vrienden. Het gaat over wat er gebeurt als er ruzie wordt gemaakt, als er met deuren wordt geslagen, over uit elkaar groeien of gewoon met de tijd uiteendrijven.

‘Een relatie verwatert ook zonder dat er iets dramatisch hoeft te gebeuren. Je wil een hand uitsteken om het contact weer aan te halen, maar je durft niet. Je denkt dat mensen dat raar vinden en dat ze er toch niet om geven. Maar dat is verkeerd. Het voelt voor niemand raar en het wordt echt gewaardeerd aan de andere kant.’ De kernzin is niet verrassend: had ik maar een hand uitgestoken.

Wat mensen willen in hun werk

Je zou er depri van worden, van al die spijtbetuigingen, maar bij Pink gebeurde het omgekeerde. ‘Ik vond het juist opbeurend. Ik ontdekte namelijk dat mensen die vertellen waar ze spijt van hebben je tegelijkertijd vertellen wat ze waarderen, wat het belangrijkste is voor ze.’

Spijt vertelt ons wat de ingrediënten zijn van een betekenisvolle corporate cultuur

Dat is interessant voor bedrijven, vindt hij. Want wat mensen in hun leven willen, willen ze ook in hun werk. ‘Ze spenderen immers de helft van hun tijd aan werken. Deze behoeftes vertellen ons, zeker nu we uit de pandemie komen, wat de ingrediënten zijn van een betekenisvolle corporate cultuur. Spijt vertelt ons hoe je een bedrijf of organisatie kan bouwen waarin mensen hun beste werk kunnen leveren en hun beste zelf kunnen zijn.’

Lessen voor bedrijven van Daniel Pink

Wat zijn dan die lessen voor bedrijven? Daniel Pink haalt de vier soorten spijt opnieuw tevoorschijn.

  1. Samengestelde spijt: mensen waarderen stabiliteit in hun leven. Als je beslissingen neemt die hun stabiliteit ondermijnen, dan heeft dat gevolgen. Voorspelbaarheid is dus belangrijk. Maar dit gaat ook over een eerlijke beloning krijgen en psychologische veiligheid creëren, een cultuur waarin mensen zich durven uitspreken, waarin ze risico’s durven nemen.
  2. Veilige spijt: mensen hebben behoefte aan leren, aan groeien, aan meer psychologische rijkdom. Als bedrijf geef je mensen de kans om te leren en te groeien. Ook hier is psychologische veiligheid belangrijk. Als mensen de kans niet krijgen om te experimenteren en fouten te maken, dan leren ze niks.
  3. Morele spijt: mensen hebben behoefte om het goede te doen. Als bedrijf zet je dus in op eerlijkheid, transparantie, zingeving. ‘De meeste getalenteerde mensen willen voor goede bedrijven werken. Bedrijven die eerlijk zijn, die een purpose hebben, die mensen goed behandelen en positief bijdragen aan de maatschappij.’
  4. Relationele spijt: mensen willen liefde, een bredere connectie dan romantische liefde, om zin te geven aan hun leven. Op het werk willen we een verbinding met andere mensen, dat gevoel van kameraadschap, ergens bij horen en de kans krijgen om echte vriendschappen aan te gaan.

Het hele betoog van Daniel Pink samengevat: negatieve emoties zijn een fundamenteel onderdeel van het leven. Je moet die normaliseren en leren te gebruiken als een tool om vooruit te gaan.

Hoe gebruik je de kracht van spijt voor jezelf?

Daniel Pink geeft twee tips mee die je kan gebruiken om zelf je voordeel te doen met de kracht van spijt.

  1. Reflecteer wat meer op papier. Denk na over zo’n moment waar je spijt van had. Straf jezelf hier niet voor, maar blijf vriendelijk. Schrijf op wat er is gebeurd en waar je spijt van hebt. Als je concrete woorden op papier zet, dan is dat minder eng. Om ervan te leren, zoom je uit en stel je deze vraag aan jezelf: als mijn beste vriend/vriendin hier spijt van had, wat zou ik hem/haar dan adviseren om te doen?
  2. Maak een faal-cv. Neem een paar uur de tijd hiervoor. Deel je papier in met drie kolommen. Zet al je verkeerde beslissingen, fouten en blunders in één kolom. Zet wat je ervan geleerd hebt in de tweede kolom. Zet wat je eraan gaat doen in de derde kolom. ‘Bij het zo klinisch onderzoeken van je fouten zal je het een volgende keer echt beter doen’, aldus Pink.

Niets meer missen over Work&Life? Schrijf je in op onze nieuwsbrieven!