Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Neurowetenschapper Tara Swart: je kunt wel degelijk een beter leven ‘manifesteren’

Niks geen zweverigheid: de nieuwste bevindingen uit de wetenschap onderbouwen dat we allemaal de kracht bezitten om het leven te creëren dat we ons wensen, zo zegt de Britse arts en neurowetenschapper Tara Swart.

Tara Swart
Clara Molden
Je leest nu: Neurowetenschapper Tara Swart: je kunt wel degelijk een beter leven ‘manifesteren’

Het is er Tara Swart aan gelegen duidelijk te maken dat de immens populaire law of attraction niks met magie of blind vertrouwen te maken heeft. De Britse is arts, neurowetenschapper en leiderschapscoach en publiceerde onlangs het boek De Bron (A.W. Bruna Uitgevers). Ze bewandelt een discutabel pad: toen het boek The Secret in 2006 een ware ‘manifestatie-hype’ ontketende was niet iedereen daarover te spreken. Wetenschappers wisten toentertijd niet hoe snel ze de theorie moesten afslachten: gedachten die ‘magnetisch’ zijn, ‘trillingsfrequenties’ die op zoek zijn naar ‘resonantie’? Het klinkt allemaal heel indrukwekkend maar bij dit soort termen is sprake van pure pseudowetenschap.

Toch betekent dat volgens haar niet dat de wet van aantrekkingskracht niet bestaat, vertelt Tara Swart aan de telefoon. Manifesteren is simpelweg een andere manier om te zeggen dat je iets gaat laten gebeuren, legt ze uit. Dat kun je in haar ogen onderverdelen in componenten die wel degelijk te staven zijn door middel van de meest recente ontdekkingen in de neurowetenschappen en evidence based gedragspsychologie.

Pas deze drie methoden toe en je kunt wel degelijk een beter leven ‘manifesteren’, aldus de arts en neurowetenschapper:

1. Denk vanuit overvloed

We neigen te denken vanuit het perspectief van schaarste, aldus Swart. ‘Geluk en succes kan nou eenmaal niet voor iederéén weggelegd zijn. Als je zo denkt, is angst je voornaamste emotie. Je bent dan niet alleen teveel gericht op tekortkomingen binnen jezelf en je situatie, angst doet ons brein ook herinneren aan mislukkingen en nare herinneringen uit het verleden.’

Eenvoudig gezegd treedt dan ons interne beveiligingsmechanisme in werking, die ons moet beschermen tegen gevaar. Swart: ‘Het interessante is dat een verlies een dubbel zo sterk effect heeft op ons brein als een vergelijkbaar gewin, dus we zijn eerder geneigd om ons in bochten te wringen om een mogelijk verlies te voorkomen dan om te proberen een beloning te verdienen.’

2. Luister naar wat je écht wil

Een deel van onze angst ligt besloten in het feit dat we ons vernederd zullen voelen wanneer blijkt dat onze wensen vergeefs zijn geweest. Maar misschien heb je gefocust op het najagen van een promotie en loonsverhoging om stabiliteit te realiseren terwijl je eigenlijke droom was om je te laten omscholen? Of ben je teruggekeerd naar een relatie waarin je je ellendig voelde omdat je vond dat het je moest lukken om er iets van te maken?

‘Je intentie en je focus zijn op hun sterkst wanneer je doelen overeenkomen met je meest fundamentele levenswaarden.’ Dwing je jezelf bijvoorbeeld om carrièrekeuzes te maken vanwege geld, ten koste van een oprecht verlangen om zinvol werk te doen waarmee je anderen kunt helpen? Dat zorgt geheid voor stress en onrust, omdat je niet werkelijk in balans bent. Dat leidt tot de aanmaak van stresshormoon cortisol, dat afbreuk doet aan je witte bloedcellen – de eerste verdedigingslinie van ons immuunsysteem, legt Swart uit. Daardoor zit je sneller niet zo lekker in je vel of krijg je zelfs last van gezondheidskwaaltjes. Dat leidt ertoe dat je hoe dan ook minder goed presteert.

3. Maak gebruik van selectieve aandacht

Een ander bewezen onderdeel van de wet van aantrekkingskracht is het effect van selectieve aandacht. Je weet wel, dat je bent iets bezig bent en je dat plotseling overal tegenkomt. Dat is geen toeval: het is het gevolg van het cognitieve proces waarbij het brein zich bezighoudt met een kleine hoeveelheid zintuiglijke input en tegelijkertijd alles uitfiltert wat het als onnodige afleiding beschouwt.

Swart: ‘De capaciteit van het brein om te focussen moet niet worden onderschat. Pas zodra we inzien dat die informatie selecteert om ons handelen te beïnvloeden, beginnen we te bevatten hoeveel onopgemerkte gebeurtenissen er zijn die misschien wel heel belangrijk zouden kunnen zijn voor onze intenties, mits ons bewuste brein ervan op de hoogte was.’