Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zie verandering als een vaardigheid in plaats van als een gebeurtenis

De wereld verandert, maar door je te verzetten tegen veranderingen, maak je het jezelf nodeloos moeilijk. Door anders naar verandering te kijken, kun je er beter mee omgaan als zaken ineens anders worden.

Je leest nu: Zie verandering als een vaardigheid in plaats van als een gebeurtenis

Stel je het leven voor als een strand. Met mensen die druk bezig zijn om zandkastelen te bouwen. Plotseling komt er een enorme golf die alles en iedereen in zee meesleurt, ze omvergooit en dan weer op het zand teruggooit. Eenmaal terug op het zand gaat iedereen weer druk aan de slag om de eerder gebouwde zandkastelen weer op te bouwen. Zo ging men vroeger met verandering om, zegt H.V. MacArthur, auteur van het boek Low man on the totempole: stop begging for a promotion, start selling, op Forbes. Het leven was een stuk stabieler, maar als er dan een grote verandering plaatsvond, raakte men in paniek en focuste iedereen zich op het simpelweg overleven van de situatie.

Door digitalisering, globalisering en de economie zitten we in een constante staat van verandering. In plaats van dat we na de grote golf weer terug op het strand geworpen worden, blijven we in het water liggen waar de ene na de andere golf ons overspoelt. We moeten ons realiseren dat er geen strand meer is, zegt MacArthur. Houd op met dromen van het veilige zand, maar leer surfen op de golven. Om dat te leren doen, zijn hier een paar tips:

Accepteer dat verandering je een voorsprong geeft

De eerste stap in het omgaan met veranderen is door te begrijpen dat de wereld vandaag radicaal anders is dan tien of twintig jaar geleden. Vroeger konden bedrijven ervan uitgaan dat als je ouders en grootouders klant waren, de kans groot was dat jij dat ook zou worden. Loyaliteit en betrouwbaarheid waren belangrijke punten voor een bedrijf. Nu is het belangrijk dat je gezien wordt als uniek, innovatief en ‘trending’. Mensen zijn minder geinteresseerd in betrouwbaarheid dan in creativiteit. Wie heeft er nog behoefte aan een televisie die twintig jaar meegaat als de technologie binnen 18 maanden achterhaald is? Door deze nieuwe realiteit te accepteren onderga je de veranderingen niet langer lijdzaam, maar kun je onderdeel zijn van de verandering.

Zoek de patronen

In de zee zit er een ritme in de golven. Zodra je ziet welk patroon er in de chaos zit, kun je zien dat verandering redelijk voorspelbaar is. Een goede manier om de patronen te herkennen is te kijken waar het geld wordt uitgegeven en waar het wordt verloren.

Kijk flexibel naar je carrière

De afgelopen twintig jaar is de economie flink veranderd. Deze veranderingen hebben er ook voor gezorgd dat bedrijven anders naar hun werknemers zijn gaan kijken. Reorganisatie, ontslagrondes, strategiewisselingenen CEO-wisselingen zijn een normaal onderdeel van het zakendoen geworden, in plaats van als iets uitzonderlijks. Dit zorgt ervoor dat veel werknemers zich gestresst, overwerkt en ondergewaardeerd voelen. Vooral omdat veel van ons een baan nog steeds zien als de weg naar het gouden horloge bij pensionering.

Maar juist door van baan te wisselen, leer je nieuwe dingen. En het is juist dat lerend vermogen dat een meerwaarde biedt in een snelveranderende wereld.

Word goed in het identificeren en creëren van de verandering die nodig is.

We creëren vraag voor wat we bieden, door wat we doen in overeenstemming te laten zijn met wat het bedrijf doet. Maar je hoeft niet passief af te wachten tot management bepaalt waar het bedrijf naartoe gaat, en dan maar te hopen dat je in de plannen past. Wees dus actief in het meebewegen met de verandering en identificeer mogelijkheden.

Blijf op de hoogte van wat er binnen en buiten het bedrijf gebeurt

Als je up-to-date wil blijven van wat er gebeurt, moet je zorgen dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied, het bedrijf en de wereld. Houd vakbladen, twitter, relevante mensen en het nieuws in de gaten voor relevante trends, uitdagingen en kansen. Verandering gaat niet weg, dus je kan er maar beter goed in worden. En goed zijn betekent niet alleen maar goed reageren als er stront aan de knikker is. Het betekent ook dat je op de hoogte blijft van trends en je de veranderingen aan ziet komen voordat iemand je het meedeelt. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar door goed op te letten wat er gebeurt en door rekening te houden met verschillende scenario’s, kunnen we anticiperen op de golven die hoe dan ook op ons af komen.