Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ASML creëert 20.000 nieuwe banen in Nederland – Conflict Jumbo met grote leveranciers opgelost

Ook nieuws: failliet The Body Shop hield belangrijke informatie achter voor nieuwe eigenaar, The Ocean Cleanup viste al 10 miljoen kilo plastic uit oceanen en rivieren, Heineken en Unilever eisen keurmerk van influencers en flitsbezorging 2.0: startup doet aan ruimtebezorging binnen het uur.

asml veldhoven chipmachine
Foto: ASML

1. ASML blijft Nederland (waarschijnlijk) trouw

Operatie Beethoven lijkt geslaagd: ASML ziet in Eindhoven de gedroomde plek voor grootschalige uitbreidingsplannen en heeft hiertoe een intentieverklaring getekend met de gemeente. De chipmachinefabrikant heeft voor de te ontwikkelen campus zijn oog laten vallen op een terrein van 143 voetbalvelden in de buurt van de luchthaven van de stad.

Met de strategische uitbreiding zijn 20.000 nieuwe banen gemoeid. De in maart aangekondigde overheidsinjectie van 2,5 miljard euro in de regio zou het juiste zetje hebben gegeven Nederland te verkiezen boven bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland.

De Nederlandse regering startte operatie ‘Beethoven’ om het het techbedrijf in Nederland te houden. De daaruit voortvloeiende investering moet de Brainportregio in staat stellen om de groei van het bedrijfsleven bij te houden door woningen te bouwen en infrastructuur aan te leggen. Ook moet genoeg talent worden opgeleid.

Lees ook: Hoe deze drie blinde vlekken ASML pijn hebben gedaan

2. The Ocean Cleanup viste al 10 miljoen kilo plastic uit oceanen en rivieren

De Nederlandse uitvinder en ondernemer Boyan Slat heeft met zijn The Ocean Cleanup sinds de eerste vangst in 2019 een geverifieerd totaalgewicht van 10 miljoen kilo plastic uit oceanen en rivieren gevist. Het werk van The Ocean Cleanup begint ‘na veel moeilijke jaren van vallen en opstaan zijn vruchten af te werpen’, aldus Slat, die vorige week nog de ‘grootste plastic vangst ooit’ communiceerde. De zogenoemde Interceptor 006 stopte in de Rio Las Vacas in Guatemala 272 truckladingen aan afval en voorkwam dat 1,4 miljoen kilo aan troep de Caribische Zee kon instromen.

3. Failliet The Body Shop hield belangrijke informatie achter voor nieuwe eigenaar

The Body Shop ging dit jaar op de fles door een financieringstekort van ruim 100 miljoen pond (116 miljoen euro), schrijft The Telegraph. HSBC, een grote kredietverstrekker van de cosmeticaretailer, trok zich terug nadat eigenaar Natura & Co besloot het bedrijf te verkopen.

Saillant: de zakenbank maakte dit voornemen al anderhalf jaar vóór de verkoop bekend, maar Natura & Co besloot de nieuwe eigenaar Aurelius hierover niet te informeren. Gevolg: de nieuwe eigenaar kreeg geen herfinanciering voor elkaar en werd drie maanden na de overname onder curatele gesteld.

Lees ook: Hoe duurzame pionier The Body Shop zijn ziel verloor

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

4. Jumbo begraaft strijdbijl met Douwe Egberts en Dr. Oetker

Jumbo heeft binnenkort weer producten van leveranciers Mondelēz, Jacobs Douwe Egberts, Dr. Oetker en Danone in de schappen liggen, meldt Nu.nl. De prijsonderhandelingen tussen de supermarktketen en merkfabrikanten zaten muurvast, maar er is nu alsnog een akkoord gesloten. Jumbo zal aan de onderhandelingstafel nog een aantal andere A-merkleveranciers treffen. Zo zouden Haribo-snoep en Pringles-chips al langer niet verkrijgbaar zijn bij de retailer.

5. Heineken en Unilever eisen keurmerk van influencers

Grote merken als Heineken, Unilever en TUI willen alleen nog samenwerken met influencers met een keurmerk van de vereniging voor data en marketing (DDMA). Met het keurmerk kunnen influencers aantonen dat ze zich aan de reclameregels houden. Zo moeten ze transparant zijn over betaalde content op socials en dat wordt geregeld nagelaten. Het keurmerk dat DDMA ontwikkelde met Stichting Reclame Code en de Bond van Adverteerders is nu nog gratis, maar kost straks 50 euro.

6. En dan dit: Via de ruimte binnen het uur bezorgd

Flitsbezorging 2.0, dat is de idee van de Amerikaanse startup Inversion Space. Vanuit de woestijn wil het bedrijf een pakket de ruimte in schieten om het binnen het uur, waar dan ook op aarde, te bezorgen. 25 mensen werken ondertussen aan het plan, schrijft Bright. Het eerste prototype zal in oktober worden gelanceerd. Inversion Space zal geen kratten bier en zakken chips de ruimte in slingeren, maar richt zich vooral op opdrachtgevers uit de militaire wereld en mogelijk noodhulp.

Rondje funding 💸

  • YourCampus heeft 5 miljoen euro groeikapitaal opgehaald en gaat voortaan door het leven als Alleo. De kapitaalronde wordt geleid door Mediahuis Ventures, bestaande investeerders Newion, Dutch Founders Fund, ROM InWest lapten bij. De hr-startup met een app waarop medewerkers van bedrijven zelf hun secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen samenstellen haalde sinds de oprichting in 2021 8,2 miljoen euro op.
  • De Duitse flitsbezorger Flink heeft honderd miljoen euro werkkapitaal opgehaald. Dat moet een overbrugging vormen richting het moment van verkoop. Just Eat Takeaway zou belangstelling hebben, aldus Bloomberg.

Wat we ook lazen:

  • Defensiebedrijf Thales wil zijn eigen slimme wapensystemen de baas blijven. (FD)
  • Compleet overschakelen op elektrische auto’s in 2035 is voor de EU totaal onhaalbaar. (Trouw)
  • Nicolette van Dam en Bas Smit eisen twee miljoen van Coca-Cola. (RTL)
  • Bezorging met drones stelt Amazon teleur. (BNR)
  • Ook pensioenuitvoerder BeFrank is B Corp. (persbericht)