Deel je als ondernemer je irritaties niet, omwille van de lieve vrede in het team, dan heet dat sub-assertief gedrag. Krop je irritaties te lang op en komt het er allemaal in één keer uit, dan komt het vaak over als agressief. Nee, dan liever assertief leiding geven. Maar dat is dan weer een stuk lastiger dan je denkt.
Met regelmaat ruimen wij tijdens sessies van GoFastForward tijd in voor zogenaamde Masterminds, een intervisieoefening, waarbij één van de ondernemers op de ‘hot seat’ plaatsneemt en kort zijn of haar vraagstuk uiteenzet voor de groep. Na een korte situatieschets, krijgen de anderen gelegenheid om open vragen te stellen en vervolgens eigen ervaringen te delen.
Face-to-face feedback
Onlangs vertelde een ondernemer in de ‘hot seat’ – laten we hem Hans noemen – over de moeite die hij had om zijn salesman aan te spreken op zijn achterblijvende prestaties. Eerlijke face-to-face feedback geven is typisch zo’n onderwerp waar veel ondernemers en leidinggevenden mee stoeien.
Terechte zorgen, zeker als je hecht aan een mooie cultuur en een deel van je succes het gevolg is van jarenlange investeringen in team spirit, sfeer en plezier. Maar de maat was nu vol bij Hans. Hij was ineens helemaal klaar met zijn eigen goede sfeer. Het werd maar eens tijd om er met gestrekt been in te gaan, vond hij.
Na het rondje open vragen stellen, deelden de andere ondernemers hun ervaringen met het ‘probleem’. Relevante ervaringen uit de eigen praktijk die de ondernemer op de ‘hot seat’ kunnen helpen. En dus zei ik: “Ik was als kind driftig. Als mijn broer mij pestte, was ik onvoldoende in staat om hem van repliek te dienen en slikte ik het telkens weg. Vijf, zes, soms zeven keer. Maar op een gegeven moment liep de emmer bij mij over. Dan barstte de bom. Als een stier met een rode doek voor de ogen viel ik hem dan aan.”
“Dat verraste hem in de zin van dat hij dat totaal niet aan zag komen. En mijn ouders ook niet en die vonden mijn reactie dan buitenproportioneel. resultaat: ik kreeg straf, terwijl mijn broer mij pestte. Geen succesvolle strategie.”
Tijdwinst
Inmiddels ben ik 42 en heb ik geleerd om én te uiten wat mij dwars zit, én de relatie met de ander goed te houden. Assertiviteit heet dat. Hoe ik dat doe? Door ergernissen niet weg te slikken. En door meer tijd te investeren in face-to-face gesprekken. Want feedback delen doe je niet even tussendoor. Het vraagt om aandacht en tijd. En die tijdsinvestering levert uiteindelijk een tijdswinst op. Omdat je sneller ingrijpt en zo sneller je doelen bereikt. En uiteindelijk zelfs de cultuur gezonder houdt.
Een enkele keer betrap ik mezelf nog op sub-assertief gedrag en denk ik terug aan mijn jeugd. Sub-assertief gedrag is wel de relatie goed houden maar niet opkomen voor jezelf. Als je dat lang genoeg beoefent, slaat het vroeg of laat om in agressief gedrag: opkomen voor jezelf maar de relatie beschadigen. Het gestrekte been. En dat is nooit een winnende strategie. Dat heet driftig leidinggeven.
Marnix Geus verkocht in 2017 zijn aandelen in Het PR Bureau, is nu coach bij GoFastForward en als mentor verbonden aan nlgroeit. In 2016 publiceerde hij het boek MensenHandel, een pleidooi het soort mensenhandel dat persoonlijke groei stimuleert en (zelf)vertrouwen in individuen en teams kweekt, waardoor organisaties gaan groeien en bloeien.
Lees ook: Hoe Marnix Geus zijn ‘loonslaven’ bevrijdde