Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

8 redenen waarom je werk uitstelt

Surf jij doelloos op het internet, terwijl je een belangrijke opdracht af moet maken? Of loop je alwéér naar de koelkast? Sta dan eens stil bij acht oorzaken voor dit klassieke uitstelgedrag.

Je leest nu: 8 redenen waarom je werk uitstelt

1. Angst?


Angst is de slechtste raadgever, dat weet iedereen. Maar het is ook een emotie die mensen moeilijk weten te vermijden. Belangrijk is dat je eerst onderkent dat je ergens bang voor bent. Binnen zakelijke omgevingen is bijvoorbeeld faalangst een bekende vrees. Als je niet aan iets begint, kun je er ook niet in falen, dus stel je telkens maar je werk uit.


Maar je kunt ook angstig raken van succes: stel dat je die order van dat hele grote bedrijf realiseert, een groot bedrag incasseert, en vervolgens in staat bent om je bedrijf flink uit te breiden?Ben je bang dat je deze groei niet aankan, geen tijd meer voor je gezin of vrienden overhoudt, of dat je straks een grote speech moet geven op een conferentie? Als je eenmaal je realiseert wat voor angst(en) je hebt, moet je daar goed naar luisteren. Wil je eigenlijk wel groeien met je bedrijf? Als de ambitie groter dan de angst is, en het is slechts koudwatervrees, dan kun je leren daarmee om te gaan.


2. Burnout?


Ben je oververmoeid omdat je (te) veel opdrachten hebt aangenomen? Of voelt het werk, waar jij voor gekozen hebt, toch aan als een sleur? Als je oververmoeid bent, kun je kijken of je het werk (beter) kan delegeren naar je compagnon of personeel, kan delen met een andere ondernemer, of je time management vaardigheden kan verbeteren. Als je werk als een sleur aanvoelt, moet je eens na gaan denken over het aanbrengen van variatie. Ga bijvoorbeeld niet een businessplan uitwerken als je al de hele week offertes aan het uitschrijven bent. Doe dan ander type werk, zoals bijvoorbeeld telefoontjes plegen, brainstormen of afspraken (buiten de deur) inplannen.


3. Onvermogen?


Het kan ook zijn dat je met een bepaalde taak buiten je eigen comfort zone treedt. Je hebt dit nog nooit gedaan, of bent er gewoon niet goed in. Misschien is het dan het beste als je dit werk aan een ander overlaat. Als de vereiste vaardigheden volgens jou echter zeer waardevol zijn voor jou als ondernemer (bijvoorbeeld: in het openbaar spreken), dan is toch het waard het te proberen. Neem een cursus of probeer er een collega bij te halen die je kan coachen. In alle andere gevallen kun je er beter niet je handen aan branden.


4. Afgeleid?


Er zijn tientallen vormen van afleidingen te bedenken. Van Facebook, de koelkast tot crisissen op de werkvloer. Om volledig gefocust te blijven, moet je elke taak proberen te behandelen als een belangrijke meeting met een hele grote klant. Probeer potentiële afleidingen de pas af te snijden, door je telefoon uit te zetten, je mailprogramma te sluiten en de deur te sluiten.


5. Tijdelijke ADHD?


Op het moment dat je klaar zit om aan een opdracht te beginnen, schieten er tientallen andere gedachten door je hoofd. Vaak hebben die te maken met andere verplichtingen waar je aan moet voldoen. Het gevaar is dat je van de hak op tak springt en niet iets met volle overtuiging probeert af te maken. Om ervoor te zorgen dat je deze agendapunten naast je neer kan leggen, kun je ze het beste meteen noteren, of het nu gaat om een verjaardagscadeau voor je moeder, het bellen van een klant vóór vieren, of het ophangen van de was.


6. Complexiteit?


Soms bestaat een opdracht uit dermate veel facetten, dat deze je overweldigt en je er niet aan wenst te beginnen. De kunst is dan om ervoor te zorgen dat je het project in stukken opknipt en daarmee het overzicht terug krijgt. Probeer een stappenplan met kleine stapjes te maken, met taken zoals ‘achterhaal het nummer van Kees’ of ‘maak een kopie van deze offerte’. Als je in ieder geval elke dag een stapje maakt, zul je steeds meer grip krijgen op het geheel, waarna je de rest van de to-do’s steeds eenvoudiger kan afronden.


7. Selecteren?


Het komt ook voor dat ondernemers geen keuzes kunnen maken. Door een overvloed aan opdrachten hebben ze niet helder voor zich welke ze als eerste moeten oppakken. Een manier om daarmee te dealen, is door altijd een checklist bij de hand te houden. Je kunt de urgentie van een aantal taken onderverdelen in deadlines, opbrengsten of lange termijn-kansen. Bepaal de rangorde van deze factoren (zo kunnen we voorstellen dat je nooit een deadline wil missen) en kijk vervolgens welke opdrachten bovenaan je lijstje komen, en welke niet. Stel jezelf ook doelen, door bijvoorbeeld te bepalen dat je niet meer dan vier uur aan een taak mag werken. De kans is dan groter dat het je ook lukt om het binnen deze termijn te halen.


8. Emoties?


Naast angst zijn er ook andere emoties die een remmende factor kunnen spelen. Moet je voor een bepaalde opdracht bijvoorbeeld samenwerken met iemand die je niet kan uitstaan? Of doet een taak je herinneren aan een onplezierige situatie uit het verleden? Het kan ook zijn dat je een klant moet terugbellen, die zijn betaling maar blijft uitstellen. Probeer het onplezierige gevoel dat bij zulke opdrachten kan opdoemen, niet uit de weg te gaan. Realiseer je dat de enige manier om ervan af te komen het voltooien van de taak is.