Mensen hebben binnen een halve minuut al een eerste indruk van je. Naast dat je die zelf lichtelijk kunt beïnvloeden met je kleding, houding en gezichtsuitdrukking, is die eerste indruk voornamelijk afhankelijk van de ontvangende partij.
Zorgen dat je goed overkomt is in veel situaties belangrijk, zo schrijft Roos Vonk in haar boek De eerste indruk. Denk aan een eerste date, een zakelijke afspraak of als je ergens op gesprek gaat voor een nieuwe baan. Iedereen wil een goede eerste indruk maken.
Beïnvloeden
Handig is om te bedenken dat recruiters ook maar mensen zijn. Als je weet hoe het beïnvloedingsproces werkt, kun je dat in je voordeel uit laten pakken. Het eerste element in een sollicitatieprocedure is het cv en de motivatiebrief. Vermijd clichés zoals ‘Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging’ of ‘Mijn passie is’. Daarmee beïnvloed je de lezer negatief.
Toch blijkt uit onderzoek wel dat het belangrijk is om jezelf te verkopen in je brief, je moet alleen goed letten op de woorden die je gebruikt. Drie dingen waarop je kunt inspelen: je goede eigenschappen aandikken, instemmen met de mening van de organisatie en het prijzen van de organisatie waar je hoopt te gaan werken. Alle drie is niet nodig, maar gebruik je een van deze elementen, dan vergroot dit je kans op succes.
Mooie mensen scoren beter
Dat mooie mensen over het algemeen beter beoordeeld worden, is bekend. Maar uit onderzoek blijkt dat juist vrouwen gevoeliger zijn voor mannelijk schoon, terwijl meestal wordt aangenomen dat juist mannen hier gevoeliger voor zijn. Mooie mensen worden gezien als socialer en intelligenter, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Voor vrouwen in managementfuncties geldt dit weer niet. Ben je mooi? Dan wordt sneller aangenomen dat je ook zachtaardig en sociaal bent, kwaliteiten die niet echt als broodnodig worden gezien in de top van het bedrijfsleven. Je mag ook niet te onaantrekkelijk zijn, dan wordt je gezien als te mannelijk. De balans is moeilijk te vinden voor vrouwen in leiderschapsposities.
Allochtonen
Uit onderzoek bleek ook dat mensen met een migratie-achtergrond automatisch als minder capabel of aantrekkelijk voor de functie worden gezien. Vooral Marokkanen en Turken hebben het zwaar, daarnaast ook Surinamers en Antillianen. Zien recruiters of selecteurs een buitenlandse naam op een cv of horen ze het accent aan de telefoon, dan zijn zij vaak bevooroordeeld. Sollicitanten met een Nederlandse naam worden automatisch voorgetrokken, soms onbewust.
Tips
In haar boek geeft Roos Vonk nog een aantal do’s and don’ts. Ga je naar een sollicitatiegesprek, trek dit dan niet aan:
- Te krappe kleding
- Gekreukte kleding
- Sandalen
- Korte rok
- Blote armen of laag decolleté
- Broekpak
- De typische ‘lage’ KLM-hak
Daarnaast geeft Vonk nog een aantal tips voor vrouwen die solliciteren op een managementpositie:
- Heb je een sekse-neutrale naam, vermeld je sekse dan niet
- Geef voorbeelden van vrouwelijk gedrag (managers moeten wel vrouwelijke vaardigheden hebben)
- Prijs jezelf aan. Overdrijf het natuurlijk niet, maar neem credits voor je werk en stel de feiten zoals ze zijn
- Toon geen woede over situaties waarin je kwaad was
- Ben je zwanger, zeg daar dan niks over totdat je de baan hebt
- Vermijd typisch vrouwelijke spreektaal. Denk dan aan ‘misschien, ooit, eigenlijk, best wel’
- Zorg dat je er verzorgd uitziet. Niet te vrouwelijk en vermijd zoete geuren, maar kleed je ook niet te mannelijk
Lees ook deel 2: Mannen scoren punten bij baas met traditionele vaderschapsrol
Dit artikel is gebaseerd op een hoofdstuk uit het boek van Roos Vonk: ‘De eerste indruk’.