Leest u ook geregeld interessante onderzoeksresultaten? Dan is de kans groot dat u om de tuin wordt geleid. Podiumauteur Gert Laman neemt het recente onderzoek over de daling van de vaste contracten onder de loep. Eigenlijk is dat een positief bericht.
Cijfers liegen niet, wordt er vaak gezegd. Vooral als men iets wil bewijzen met cijfers. Het lijkt zo objectief: 3841 is 3841 niets meer en niets minder. Toch word ik achterdochtig wanneer iemand zijn gelijk wil bewijzen met cijfers. Soms gaat men gewoon met de beste bedoelingen de fout in. Soms probeert men je er gewoon 'in te leggen'. Meestal 'echoot' men iemand anders na.
Wat dat dacht je van het volgende voorbeeld dat op NOS.nl stond:
UWV: vast contract zeldzaam
Het aantal mensen dat in het afgelopen jaar direct een vast contract aangeboden heeft gekregen, is gedaald met 97 procent. Dat staat in een rapport van uitkeringsinstantie UWV over de vacaturemarkt. In 2010 kregen nog 83.000 mensen die werden aangenomen direct een vast contract. In 2011 daalde dat aantal naar 2000. Het UWV noemt de daling van het aantal vaste banen spectaculair.
Historisch
De daling wordt volgens het UWV vooral verklaard door de enorme toename van het aantal tijdelijke contracten met een looptijd van meer dan één jaar. Dat aantal steeg met 62 procent van 227.000 naar 368.000 contracten. Ook het aantal tijdelijke contracten met uitzicht op een vaste baan steeg en kwam vorig jaar 15 procent hoger uit. Het UWV concludeert dat de kans op een vaste baan vooral voor hoger opgeleiden historisch laag is.
Daling of stijging?
Laten we eens beter naar de cijfers kijken:
- in 2010 kregen 83.000 mensen een vast contract en 227.000 een tijdelijk contract. In totaal kregen dus 310.000 mensen een contract.
- in 2011 kregen 2.000 mensen een vast contract en 368.000 een tijdelijk contract. In totaal kregen dus 370.000 mensen een contract.
Risico's willekeur
In het afgelopen jaar is de brutowinst op de verbeterde versie van ons topmodel met 100% gestegen. Deze stijging is uiteraard wel ten koste gegaan van het vorige model waarvan de brutowinst met 60% afgenomen is. Al met al is de directie erg tevreden over dit resultaat (en over zichzelf) en heeft zichzelf een bonus toegekend.
Vorig jaar
|
Dit jaar
|
Stijging/daling
|
|
Oud product
|
100.000
|
40.000
|
-60%
|
Nieuw product
|
50.000
|
100.000
|
+100%
|
Totaal
|
150.000
|
140.000
|
-6.7%
|
Oppassen
Kijk uit wanneer men je met cijfers wil overtuigen. Stel de volgende vragen:
- waarvan wil men mij overtuigen?
- wat is het belang van de boodschapper?
- wat zijn de appels en waar zijn de peren?
- ken ik de achtergrond?
- krijg ik het totale plaatje?
Eerdere bijdragen:
-
Flexibel werken: recht of voorrecht
-
Pas op met je Google-duiten
-
Voorkom een SEO-obsessie
-
Maak van je LinkedInprofiel geen plofkip
Dit Podium-artikel is geschreven door Gert Laman, consultant, trainer en coach in verandermanagement en strategie ontwikkeling en mede-eigenaar van Creative Change Partners.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'