Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Telecomreus helpt ­dierbaren vinden

Ericsson stelde in Oeganda communicatiemiddelen beschikbaar waarmee vluchtelingen hun familie kunnen terugvinden dankzij de mobiele telefoon. Het project wordt nu verder over Afrika uitgerold.


Al 10 jaar lang voert Ericsson het programma ­Response, een initiatief ontstaan vanuit de onderkant van het bedrijf, dat is uitgegroeid tot een ­groot vrijwilligersprogramma met eigen medewerkers. Zij komen in ­actie bij ­rampen en conflicten, vaak onder hoge druk. Zo was de ­infrastructuurleverancier voor telecomnetwerken dit jaar nog in Haïti, waar hij na de aardbeving apparatuur en expertise leverde. Recent rondde Ericsson een pilot af waar minder haast achter zat, maar evenveel urgentie. ­Samen met Refugees United, de UNHCR (de VN-Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen) en mobiele operator MTN werd in Oeganda een project opgezet om vluchtelingen via de mobiele telefoon met elkaar in contact te laten komen.

Miljoenen mensen

Refugees United ontwikkelde een database waar vluchtelingen zich ­anoniem kunnen aanmelden, Ericsson gaf er daarna de mobiele draai aan, door de site ook geschikt te maken voor ­telefoons. Slim, want tegenover de 2 ­procent Afrikanen met toegang tot een computer, staat 45 procent met een ­mobieltje. Vluchtelingen die een ­dierbare kwijt zijn, kunnen zich met hun telefoon registeren en op basis van kenmerken zoeken in de geanonimiseerde, ­beveiligde database. Met een sms of bericht via ­internet kan daarna contact worden ­gelegd. Patrick Blankers, ­manager ­strategy & regulatory affairs bij Ericsson: “Wij ontsluiten de applicatie, en zorgen dat de database schaalbaar is. Het moet uiteindelijk robuust genoeg zijn voor gebruik door miljoenen mensen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Imago

Inmiddels is de pilot afgerond en zitten 4.500 mensen in de database. Ook is al duidelijk dát er mensen zijn herenigd dankzij de applicatie, al is niet duidelijk hoeveel. Nu wordt het project uitgebreid naar Soedan en Kenia, met de hoop dat eind 2011 meer dan 120.000 mensen de applicatie gebruiken. “Op een doelgroep van 3 miljoen vluchtelingen in Oost-­Afrika”, zegt Blankers.
Het project is belangrijk voor Ericssons imago, erkent hij. “Daarnaast toont het project aan wat communicatie, en dan vooral mobiele communicatie, kan doen voor de maatschappij.”
 

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online.