Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlanders werkt vaak onbetaald over

In tijden van crisis zijn werknemers vaak bereid om extra uren te maken. Dit onder het argument dat anders het werk wellicht naar een ander gaat. Maar de werkgever is uiteindelijk degene die hier van profiteert. Hij betaalt de uren buiten werktijd namelijk zelden uit.

 

Uit onderzoek van Werksite.nl blijkt dat 53 procent van de Nederlanders zijn overuren niet uitbetaald krijgt. De meeste van de 500 ondervraagde werknemers vinden overwerken an sich niet erg, maar wel het uitblijven van een vergoeding hiervoor. Toch heeft slechts drie procent zich voorgenomen om komend jaar minder te gaan overwerken.

Goede voornemens

Populairder als goede voornemen op het werk voor 2010 is een salarisverhoging. 30 Procent van de werknemers heeft in de planning om komend jaar meer salaris te vragen bij de baas. Daarnaast gaat een op de vijf actief op zoek naar een andere baan zodat ze dichter bij huis kunnen werken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onuitgesproken verplichtingen

Vooral mensen met een kantoorfunctie kunnen het werk moeilijk loslaten. Mobiele telefoons van de zaak werken dit bewust in de hand. Moderne toestellen beschikken haast altijd over een functie om email te kunnen lezen, waardoor de werknemer het werk haast automatisch in zijn vrije tijd mee naar huis neemt. Even nog een uurtje thuis inloggen met de laptop van het werk op het netwerk van de baas om een klus af te ronden, is eerder regel dan uitzondering. Kantoormobieltjes brengen onuitgesproken verplichtingen met zich mee. Voor een werkgever zijn dit dus minimale investeringen ten opzichte van de opbrengsten.

Onnodige gulheid

"Veel werknemers werken langer door om de werkgever niet direct op kosten te jagen in economisch barre tijden", zegt Tom Spitters, eigenaar van Werksite.nl. "Maar het ontbreekt deze trouwe mensen vaak aan inzicht in de beschikbare financiële middelen van de werkgever, om te kunnen onderbouwen of het rechtvaardig is dat overuren niet worden uitbetaald. De werkgever is daarom altijd degene die profiteert van deze vaak onnodige gulheid."