Het overgrote deel van onze dagelijkse energie en tijd stoppen we in ons werk, maar wat is daarvan eigenlijk de zin? In een nieuw boek worden managers opgeroepen tot zingeving.
BOEKRECENSIE
Titel: Het waarom van werk
Auteur: Dave en Wendy Ullrich
Uitgever: Business Contact
Pagina's: 281Als mensen 40 uur zouden werken en 5 weken vakantie per jaar hebben, was de work/life-balans niet zo’n probleem, schrijft Marshall Goldsmith in zijn voorwoord tot ‘Het waarom van werk’. Maar de meeste managers, aldus Goldsmith, werken geen 40 maar 80 uur en hebben nauwelijks vakantie. Het persoonlijke leven valt grotendeels samen met professionele leven. Daarmee worden vragen naar het waarom van werk erg actueel.
Meeste energie in de werkuren
Hoewel de situatie in Nederland op dit gebied vaak wat minder extreem is dan in de VS (ook in Nederland werken sommige mensen 80 uur maar ze gaan wél met vakantie), heeft Goldsmith een punt. We zijn geneigd om ‘zingeving’ te zoeken buiten werktijd (in gezinsrelaties of vrijwilligerswerk of het aangaan van uitdagingen in de vrije tijd zoals bergen opfietsen). Maar de meeste energie en tijd worden gestopt in de werkuren. Wie een zinvol bestaan wil, moet het dáár zoeken.
Zingeving voelen
‘Het waarom van werk’ gaat over de zin van het leven, specifieker de zin van het werkzame leven. Dave Ulrich is een Amerikaanse hr-goeroe die al 22 boeken schreef, echtgenote Wendy is psycholoog. Ze richten zich in hun boek tot managers: managers moeten zorgen dat hun organisaties ‘overvloedig’ worden, dat wil zeggen dat zingeving er ruimschoots wordt gevoeld. Het boek stond nr. 1 op de bestsellerslijst van onder meer de Wall Street Journal Business.
Volgens de Ulrichs zijn er veel voordelen te behalen als werknemers de zinnigheid van wat ze doen ervaren. Ze citeren onderzoek van onder meer Great Place to Work Institute waaruit blijkt dat ‘great places’ meer winst maken. Zingeving maakt medewerkers competenter, betrokkener en waardevoller, wat leidt tot betere klantrelaties, wat zich vervolgens uit in betere financiële prestaties, aldus Dave en Wendy.
Het waarom van werk
In het boek geven ze allerlei adviezen over hoe managers tewerk kunnen gaan om de ‘overvloed’ in hun organisaties te verhogen. Ze beschrijven wat de gevolgen zijn van cynisme, hoe heldere doelen te stellen zijn en wat de kracht is van openheid en duidelijkheid. Afgezien van de vraag of het nu werkelijk tot de taken van managers behoort om zich met de zingeving van hun mensen bezig te houden, of dat die mensen daar toch vooral zelf verantwoordelijk voor zijn, staan er behartigende zaken te lezen in ‘Het waarom van werk’. In de alledaagse drukte vergeten leiders wel eens om afdoende te communiceren over de organistiedoelen en hoe iedereen daar een bijdrage aan kan leveren. Doelgericht bezig zijn en weten wat je eigen rol daarbij is, kan belangrijk bijdragen aan het gevoel van zinvolheid.
Energie op het werk
Maar afgezien van dergelijke reminders is er helaas weinig nieuws te lezen in ‘Het waarom van werk’. Dat bescheidenheid te prefereren is boven arrogantie, en betere werkrelaties kan opleveren, wisten we al. De praktijk is echter weerbarstig. Soms zijn ‘snelheid en duidelijkheid’ nodig, in plaats van een terughoudende opstelling, en die duidelijkheid kan op sommige mensen arrogant overkomen. Managers hebben meestal weinig tijd om ‘hun medewerkers te helpen om hun persoonlijke kwaliteiten te ontdekken en versterken’, omdat ze bezig zijn met de klanten. Dat ‘Het waarom van werk’ een bestseller werd is misschien te verklaren uit de recente belangstelling voor ‘energie op het werk’ en de positieve psychologie. Wie daarin geïnteresseerd is kan beter Daniel Pink’s Drive, Goldsmith’s Mojo of Robert Quinn’s Lift lezen: die zijn beter geschreven.
Lees ook:
- De 5 beste Nederlandse managementboeken van 2010
- De 5 beste internationale managementboeken van 2010
Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Lees ook eerdere recensies