Thuis in de avonduren nog even wat mailtjes of telefoontjes beantwoorden, is al heel gewoon. Of nog even scrollen door Slack. Wat je ook vast wel herkent: piekeren over wat er mis is gegaan, of hoe je het anders kan aanpakken op je werk.
Niet doen, zegt een nieuwe studie. Als je een effectievere leider wil worden, dan moet je je werk… op je werk laten. Volgens professoren Klodiana Lanaj, Martin Schaffel en Remy Jennings (Warrington College of Business, University of Florida) maakt een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en werk je een betere leider.
Ze hebben dat onderzocht tussen 2019 en 2022 bij managers en hun medewerkers van diverse Amerikaanse bedrijven. Waar ze op hebben gelet, is het vermogen van managers om zich ‘s avonds thuis los te koppelen van hun werk, vooral mentaal.
Daarbij is ook hun energieniveau gemeten, hoe ze zich emotioneel voelen, hoe goed ze slapen en hoe ze zich de volgende ochtend voelen als leider. Gaan ze er weer voor? Staan ze er als leider?
Lees ook: Verslaafd aan werk? Zo weet je of je een workaholic bent
Piekeren laadt de batterijen niet op
Werknemers beoordelen tegelijkertijd hun bazen op hoe goed ze hun teams leiden. Hoe goed communiceren ze visie en doelen? Komen ze enthousiast en energiek over? Dagen ze mensen uit om outside the box te denken? Hoe overtuigend zijn ze en hoe goed worden opdrachten uitgevoerd?
Het resultaat: wie thuis absoluut niet aan zijn of haar werk denkt, heeft de volgende dag meer energie. Ontspannen managers voelen zich ook beter verbonden met hun leiderschapsrol. ‘Op deze dagen melden hun mensen ook dat deze leiders effectiever zijn in het motiveren en begeleiden’, laat hoofdonderzoeker Lanaj weten.
Wie thuis aan het werk blijft denken, en dan vooral op een negatieve manier, is zelfs niet in staat om de batterij op te laden. Het energieniveau blijft laag. De volgende ochtend voelen deze managers zich al veel minder gefocust op hun rol. Hun medewerkers koppelen ook terug dat ze niet zo effectief zijn als leider.
Loskoppelen staat haaks op de corporate cultuur
De impact van het thuis niet weten te ontspannen, is nog het grootst voor managers die niet zo veel ervaring hebben. Zij hebben die herstelmomenten thuis echt nodig willen ze succesvol zijn als leiders. De werk-privébalans is cruciaal voor effectief leiderschap, aldus de onderzoekers.
Alleen staat dat haaks op de corporate cultuur dat je 24 uur per dag bereikbaar moet zijn. Wie in de late avonduren nog mailtjes verstuurd, wordt gezien als betrokken.
‘Maar wat hebben dat soort signalen voor zin als je de volgende dag niet de energie hebt om je team te motiveren en te gidsen?’, reageert Lanaj. ‘Ik hoop dat managers deze informatie gebruiken om echt af te koppelen van werk en thuis meer aanwezig te zijn.’
Lees ook: 4 redenen om vaker te retreaten
Begin met kleine dingen
Nu is dat ontspannen natuurlijk voor iedereen anders: wandelen, sporten, mediteren, met de kinderen spelen… ‘Je kan met kleine dingen beginnen’, zegt Lanaj. ‘Zet je notificaties uit, stop met het checken van je e-mail vanaf een bepaalde tijd. Zie wat daarvan het effect is.’ Voor de durvers: laat je laptop, tablet of wat voor toestellen je ook gebruikt gewoon op het werk liggen.
Bedrijven die meer uit hun leiders willen halen, geven ze ook de rust die ze nodig hebben, vindt Lanaj. Ze kunnen mails die na de werkuren worden verstuurd blokkeren en ook de verwachtingen temperen dat managers altijd bereikbaar moeten zijn.
Combineer je dat afkoppelen met deze quick win, dan zit je helemaal snor. Ander recent onderzoek onder 800 Amerikaanse managers heeft namelijk gekeken naar de kracht van reflectie. En ook die kan een enorme impact hebben op je werk en je vrije tijd.
Zelfreflectie maakt je een betere leider
Wat je moet doen, is heel eenvoudig. Begin je dag met een positieve reflectie over jezelf als leider. Visualiseer of schrijf op wat jouw kwaliteiten zijn als leider. Vind je dat moeilijk, denk dan terug aan de positieve momenten waarop je echt leiderschap hebt getoond.
Als je je een goede leider voelt, dan straalt dat ook af op je prestaties en op je mensen. ‘Leiderschap is namelijk geen titel, maar een mindset’, aldus management professor Trevor Foulk (University of Maryland’s Robert H. Smith School of Business).
Je hebt er bovendien maar weinig tijd voor nodig. Met een paar minuutjes positieve reflectie per dag verbeter je al je prestaties als manager. En wie zich goed voelt over zijn of haar werkdag voelt zich ook meteen een stuk beter thuis.
Lees ook: Minder hard werken en toch succesvol zijn