Kent u ze, die medewerkers die niet doen wat u zegt en zich niet dienstbaar opstellen? Vast wel. De oplossing? Neem eens een kijkje in de spiegel en verander uw eigen gedrag.
Of ik iemand ken die bij mij ergernis oproept, vraagt Willem van der Vegte, managing partner bij trainingsbureau Tricom. Ja, ik weet wel iemand. Een ex-collega, die ik gemakshalve maar Simon noem. Naast mij zit trainingsacteur Eric Vliegenberg. Nadat ik het gedrag van Simon heb uitgelegd, verdwijnt Willem achter het geblindeerde raam van de ‘verhoorkamer', waar een complete videostudio is ingericht. Eric heeft Simon in z'n hoofd. "We gaan hem doen."
Vier camera's houden Eric en mij in de gaten als we tien minuten lang een moeizaam gesprek voeren. Eric is een begenadigd acteur – alsof Simon in hoogsteigen persoon tegenover me zit. Als we even later het gesprek terugzien op video, is de kritiek niet mals. Ik toon volgens het duo geen interesse in Simons mening en stel te veel gesloten vragen. Willem: "Je moet zorgen dat de denkdruk bij Eric ligt. Door jouw manier van vraagstelling houd je het aapje op je eigen schouder. Op een gegeven moment kon Eric zelfs zeggen: jij bent de chef, los het maar op. Die rollen hadden omgedraaid moeten zijn."
Ik krijg een tweede kans. "Denk aan de positieve kanten van Simon", zegt Willem. "Gooi je vooroordelen overboord." Ik ga wat actiever zitten en vraag ‘Simon' hoe het met z'n zoontje gaat. De sfeer van het gesprek is meteen beter. Als we terzake komen, stel ik open vragen als: hoe denk je te voorkomen dat je de deadline niet haalt? Nu moet hij wel nadenken over zijn antwoorden. Van kou in de lucht is geen sprake meer, we voeren een constructief gesprek. Als ik even later in de auto zit denk ik aan Simon. Eigenlijk helemaal geen beroerde vent…
organisatie: tricom-bv.nl
duur 2 uur
waar op locatie, op afspraak
kosten € 450
Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.