Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Flipboard nu in zakformaat

Flipboard, de iPad-applicatie die favoriete websites en social media samenvoegt tot één goed leesbaar persoonlijk magazine, komt naar de iPhone. Goed nieuws voor leestijgers, met een Hollands tintje. 

 

Nieuws en ander leesvoer doorvlooien was nooit zo'n succes op het kleine schermpje van een smartphone. Te kleine letters, oeverloos tikken en vegen op het schermpje om wat bij elkaar te harken en nooit voldoende overzicht. Een heel verschil met de lees-applicaties die sinds anderhalf jaar voor de iPad en andere tablets op de markt zijn. Flipboard, met de Nederlander Arthur van Hoff als cto  in zijn bestuur, is veruit de bekendste van dergelijke persoonlijke lees-apps. Na het aangeven de favoriete websites en social media-plekken krijgt de gebruiker een overzichtelijk en fraai gelayout persoonlijk magazine voor zijn neus.

Flipboard goes iPhone

Moeten leestijgers dan toch maar aan de tablet? Misschien niet. Agelopen week lanceerde Flipboard zijn product in een vorm, aangepast voor de iPhone. En wel zó, dat met een simpele duimbeweging bijzonder soepel door het belangrijkste nieuws, facebook en twitter kan worden gebladerd op een manier die doet denken aan het draaien aan de aloude papieren contactendatabase Rolodex: de tweets, headlines en foto's rollen verticaal langs.

Uitnodigend

Het is indrukwekkend, hoe Flipboard van het eigenlijk veel te kleine schermpje van een iPhone een magazine weet te brouwen dat in elk geval uitnodigt tot bladeren. Zelfs de luie gebruiker die binnen een minuut achteloos wat voorgebakken categorieën als Business, Design en Technology aanvinkt, maakt al een vliegende start. De nieuws-headlines worden vervolgens gepresenteerd als de tegels die we kennen van Windows Phone. Vooral door de manier van presenteren bewijst Flipboard zijn nut: niet meer elke app van alle nieuwssites en sociale netwerken na elkaar starten en sluiten, maar alles bij de hand. Helemaal goed gevonden is de onderkant van  het scherm, die als het ware 'wappert' om aan te geven dat er op de volgende pagina meer te vinden is. Speels, maar effectief.

Twitter, Facebook

Nog even inloggen op Facebook en Twitter en die tegeltjes vertonen ook de laatste bijdragen. Maar niet zonder dat Flipboard zijn eigen interface er als het ware overheen heeft gelegd. Op Facebook zijn foto's meteen beeldvullend, en komen pas na een volgende tik commentaren en likes in beeld. Ook op Twitter krijgt grafische verfraaiïng de voorrang: eerst het beeld waarnaar een tweet verwijst, daaronder de tekst en afzender. Goed gedaan.

Hollands glorie

Flipboard heeft zijn lezer nog uitgebreid met Flipboard Accounts, dat het profiel opslaat, zodat het op andere apparaten (we gokken in dit geval: een iPad) ook te gebruiken valt. We zijn zelf fan van Flipboard. Wat daarbij helpt is het feit dat Arthur van Hoff, de Nederlandse stamvader van Java en een serial entrepreneur die al meer dan tien jaar vanuit Silicon Valley actief is, er in de board zit. Na startups als Strangeberry en Zing kwam hij vorig jaar via een overname aan boord bij Flipboard, in zijn favoriete rol: cto.

Concurrenten

Flipboard is natuurlijk niet de enige persoonlijke bladeraar van zijn soort. Ook de rivalen van Van Hoffs bedrijf zullen niet lang wachten met hun eigen interpretatie van de persoonlijke leesassistent voor de smartphone. Zo heeft Zite zijn iPhone-app ook ijlings gelanceerd en werkt AOL Editions, een dagelijkse digitale knipseldienst van de mediagigant, aan een editie voor de smartphone. Yahoo heeft Livestand voor de iPad en belooft volgend jaar ook naar andere platforms uit te breiden, inclusief Android tablets en misschien ook smartphones. En Google kan natuurlijk niet achterblijven met een gepersonaliseerde lees-app. Maar voorlopig is er geen zo fraai en Hollands als die van Flipboard.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

 


 

Jonge werknemers worstelen met nieuwe verslavingen die vaak onder de radar blijven

Premium - Online gokken, sociale media, crypto en zelfs ChatGPT. Jonge werknemers kampen met veel meer verslavingen dan de klassiekers alcohol en drugs. Hoe herken je de signalen en bespreek je dit gevoelige onderwerp? 'Confronterende opmerkingen werken averechts.'

verslaving werkvloer online gokken gamen alcohol drugs
Online gokken en gamen zijn snelstgroeiende verslavingen die onder de radar blijven. Foto: Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.