De Japanners zien het als dé manier om te ontstressen: shinrin-yoku, oftewel meditatief wandelen door het bos. En dat is helemaal niet zo gek bedacht. Boslucht heeft namelijk een helend effect op mensen. De Japanse wetenschapper Ping-Li doet hier al vijftien jaar onderzoek naar. In zijn boek Shinrin-yoku, de kunst en wetenschap van het bosbaden legt hij uit dat boslucht vol fytociden zit. De functie van dit stofje is in eerste instantie om bomen tegen schimmels en insecten te beschermen, maar heeft ook een positief effect op mensen. We worden er minder gestrest en vrolijker van. Daarnaast verlaagt het ook onze hartslag en bloeddruk.
‘In de natuur kom ik dichterbij mezelf’
Ondanks de talloze onderzoeken waaruit blijkt dat de natuur een heilzame werking heeft op ons mensen, brengen we het gros van onze tijd tussen vier muren door. Bij buitenwinkel Bever pakken ze dit anders aan. Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de 850 werknemers van het bedrijf zoveel mogelijk tijd in de natuur kunnen doorbrengen. HR-Director Tina Elewaut (44) is zelf een fervent kampeerder en buitensporter. Afgelopen zomer ging ze met haar gezin kamperen in Noorwegen en in januari gaat ze de Kilimanjaro beklimmen. ‘In de natuur kom ik dichter bij mezelf,’ zegt ze. ‘Er zijn minder prikkels. Daardoor vind ik het makkelijker om in het moment te leven.’
Wereldwijd kamperen
Net als Elewaut zijn de meeste werknemers van Bever ook echte natuurliefhebbers. Het bedrijf probeert daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zo kunnen werknemers heel gemakkelijk onbetaalde vakantiedagen opnemen, zodat ze een langere periode weg kunnen om een verre reis te maken. Dat gebeurt dan ook regelmatig. Elewaut: ‘Ik denk dat we met alle medewerkers samen de hele wereld hebben gezien.’ Ook werkt Bever samen met Campspace.com. Hier vind je kleinschalige campings wereldwijd, meestal zijn deze midden in de natuur gelegen. Elewaut: ‘De meeste van onze medewerkers zijn sowieso al kampeerliefhebbers. We hebben geregeld dat ze korting krijgen op alle campings van Campspace. Zo hopen we ze nog meer te stimuleren om er met de tent op uit te gaan.’ Betekent dit dat iedereen die bij Bever werkt avontuurlijk moet zijn ingesteld? ‘Welnee’, zegt Elewaut. ‘Buiten zijn kan op allerlei manieren. Een uur wandelen met de hond kan ook al heel mindfull zijn.’
Solliciteren in het bos
Ook buiten de vakanties brengt het personeel van Bever zoveel mogelijk tijd buiten door. En dat begint al bij de sollicitatiegesprekken. ‘Laatst hadden we een wervingsdag voor medewerkers die wilden solliciteren naar een managementpositie binnen het bedrijf,’ zegt Elewaut. Ze vervolgt: ‘Die dag vond plaats in een bos. We hadden overal tafeltjes neergezet. Daarna zijn we met iedereen gaan klimmen en ’s avonds zaten we gezellig samen rond een kampvuur.’ Toen er vorige week een andere sollicitatieprocedure voor managers van start ging, huurde Bever een camper die door het land reed. Elewaut: ‘Die zetten we elke keer op een andere plek in Nederland. Altijd midden in de natuur. Daar werden vervolgens de sollicitatiegesprekken gehouden.’
Teamgevoel
Wanneer de nieuwe producten aan de medewerkers worden geïntroduceerd pakt het bedrijf helemaal uit. Rondom dit moment wordt namelijk altijd een kampeeruitje georganiseerd. Dat is niet alleen leuk en gezond, maar draagt ook bij aan de onderlinge samenwerking. ‘Door samen activiteiten te ondernemen en met zijn allen te kamperen kom je nader tot elkaar’, zegt Elewaut. ‘Onze medewerkers hebben in de loop van de jaren veel samen meegemaakt. Dat zorgt voor een heel sterk teamgevoel.’