Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Medicijnman Sander Sloothaak

Hoe verloopt het gemiddelde bezoek aan de apotheek? De klant schuift een recept over de toonbank en de apotheker verdwijnt onmiddellijk naar achteren om onzichtbare en langdurige handelingen te verrichten. “Als je niet beter weet, denk je: wat een ongelofelijk slome toestand,” zegt apotheker Sander Sloothaak. “Een bezoek aan de apotheek bestaat vooral uit wachten. Ik dacht: dat moet anders.”

Sloothaak deed het anders en krijgt sindsdien voortdurend collega-apothekers en delegaties van ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven over de vloer die komen kijken hoe hij het ‘m geflikt heeft. De ervaring van klanten in Sloothaak’s apotheek in Katwijk is dan ook beduidend anders dan gemiddeld. De klant schuift een recept over de toonbank en de apotheker doet iets onverwachts: die blijft staan en begint een gesprek met de klant over diens wensen, vragen en gezondheidstoestand. Intussen zoekt een door de computer ingeseinde robot het medicijn op in het magazijn, print de juiste labeltjes uit en spuugt het gewenste doosje in een bakje van één van de dienstdoende apothekers achter de balie. “We hebben hier klanten gehad die al twintig jaar een medicijn slikten en tijdens zo’n gesprek ineens vroegen op welk tijdstip van de dag ze die pillen eigenlijk het beste konden innemen,” zegt Sloothaak verwonderd. “Kennelijk hadden ze nooit de kans gehad om zoiets te vragen.”
Sloothaak kent het vak al sinds zijn jeugd. Hij kon na zijn apothekersopleiding de apotheek van zijn vader overnemen en kocht vervolgens een tweede apotheek in Katwijk. “Een grote stap. Het vergt investeringen en dus denk je bij jezelf: wil ik mijn hoofd wel in de strop van de bank leggen? Kan ik niet beter wachten? Nee dus, je moet die stap nemen, dat is ondernemen.” Toen Sloothaak de kans kreeg om met die tweede apotheek een groter pand te betrekken, trok hij zijn plan. “Ik wilde een apotheek die niet teruggreep op tradities maar toekomstgericht was. Ik wilde over de horizon heenkijken.” Dus keek Sloothaak door de ogen van zijn klanten en zag een apotheker die naar achteren verdween en voelde de minuten wegtikken terwijl hij naar een lege balie keek. “Dat wachten moet afgelopen zijn, besloot ik. Dan zoek je voorbeelden. Welke bedrijfstak beroept zich op snelheid? De fastfoodsector. Hoe verkoop je hamburgers? Je tikt de bestelling in op een computer, de burger wordt achter in de zaak zo efficiënt mogelijk bereid en verschijnt vervolgens in een bakje naast de balie. Dus dat probeer ik ook.”
De extra personeelskosten van deze oplossing bleken een struikelblok. “Het stomme loop- en zoekwerk wil je het liefst uitbesteden aan een goedkope arbeidskracht, terwijl je goed opgeleide werknemers hun kennis op de klant kunnen overdragen. De oplossing ligt erg voor de hand maar de bank vond het heel gek.”
Sloothaak deed zijn huisbank uiteindelijk inzien dat de combinatie robot en apotheek niet zo absurd is en peuterde een krediet los. Nu zoeft de ‘ijzeren apotheker’ 24 uur per dag door het magazijn om doosjes in en uit te klaren en bestellingen in orde te maken. Heel Europa komt bij hem langs om te kijken naar de robot, die achter de balie door een glazen gang vol met doosjes sjeest. Sloothaak zit ook niet stil. “Via een franchiseformule wil ik een keten moderne apotheken opbouwen onder de vlag Kwaliteits Apotheek.” Dat lukt aardig: de eerste nieuwe apotheek is onlangs in Amsterdam geopend.

Scan

Sander Sloothaak (38)

Bedrijf: Kwaliteits Apotheek

Bijzonder: heeft een robot in dienst

Goed in: zorgvuldigheid én snelheid

Ambitie: een franchiseketen