Smit stelt zeewaardige kunstcollecties samen voor the rich and famous. Jachten van 24 meter of meer zijn immers niet compleet zonder de juiste kunstwerken, en de zoektocht daarnaar kan weken en soms maanden in beslag nemen, weet Smit. Het liefst wordt ze in een zo vroeg mogelijk stadium benaderd voor het samenstellen van een collectie. “Dan kun je het ontwerp van het jacht, het interieur, en de kunst het best op elk afstemmen. Weet ik het ver van te voren, dan kan ik alle veilingen aflopen voor iets unieks of een kunstenaar speciaal iets laten maken.” Vooral over dat laatste is Smit erg enthousiast. Omdat niet alle materialen aan boord mogen, wordt de kunstenaar vaak gedwongen met een materiaal te werken waar hij of zij nog niet eerder iets mee heeft gemaakt. “Zo stimuleren wij de kunstenaar iets nieuws te ontwikkelen. Het is heel leuk om te zien wat er dan uitkomt.” Als het schip al helemaal af is, is de uitdaging groter om een collectie te vinden die daar precies bij past. Vaak is er dan ook weinig tijd. “Dan snel ik langs de galeries om iets geschikts te vinden.”
De liefde voor schepen zit in haar bloed, lacht Smit. Ze is een directe afstammeling van Fop Smit die in 1842 de voorloper van multinational Smit Internationale oprichtte. Zelf is ze altijd met bootjes bezig geweest. Op haar zevende zeilde ze wedstrijdjes in een optimistje en dit jaar vaart ze met de hele familie naar Zweden in een door vader en grootvader ontworpen schip.
Het is een business die alles met gunnen te maken heeft. Dan is het heel handig dat ze de Nederlandse nautische wereld goed kent, weet Smit. “Maar de markt voor kunst in superjachten is heel internationaal. In Nederland zijn veel goede werven maar de meeste jachteigenaren wonen in het buitenland. Daarom ontmoet Smit ook niet lang altijd de eigenaar. Dat is lastig want kunst is heel persoonlijk. Een goede communicatie met de tussenpersoon is dan erg belangrijk. “Als het kan, gaan we ook kijken naar het oude schip van een eigenaar, om zijn stijl te zien.” De collecties die Smit vervolgens samenstelt variëren van honderden euro’s tot vele tonnen.
Het sluiten van grote deals duurt vaak maanden. Om de cashflow gaande te houden, doet BoArt kleine projecten, zoals voor de HISWA. De watersportbeurs bestaat 50 jaar en ter ere daarvan wilde de organisatie een presentje weggeven . BoArt kreeg de opdracht iets moois te vinden. Het werd een nautische prent met daarop het logo van de HISWA.
Behalve de lange looptijd van projecten heeft Smit ook te maken met ethische bezwaren. Een prachtig zeventiende-eeuws schilderij is na tien jaar aan boord in zo’n slechte staat, dat je je moet afvragen of dat wel de moeite waard is. Zeker omdat er tegenwoordig kunstenaars zijn die niet van echt te onderscheiden replica’s kunnen maken. “Dan zeggen we: hang het echte schilderij lekker thuis en de replica op het jacht.”
Scan
Minnemijn Smit (27)
Bedrijf: BoArt
Opleiding: Bouwkunde, Delft
Wordt gelukkig van: inspirerende mensen
Hekel aan: onoprechtheid
Doel: In elk jacht een Rembrandt