Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo innoveren retailers

Bas Groep verzamelt klantdata via wifi, naar eigen zeggen 'voor optimale service'. Welke innovaties past de retail nog meer toe?

Dixons, MyCom en iCentre volgen klanten via hun wifi-verbinding, zo onthulde Tweakers vorige week. Bas Groep, het moederbedrijf van de winkelketens, kan zo achterhalen hoeveel bezoekers er binnenkomen, hoe lang ze blijven, hoeveel mensen juist doorlopen en wie er voor de tweede of derde keer langskomt. Een van de voordelen voor de Bas Groep is dat het dankzij de data beter denkt te kunnen inschatten wanneer personeel moet worden ingezet, aldus het bedrijf. Deze methode, die bekend staat als wifi-tracking, is slechts één voorbeeld waaruit blijkt dat ook fysieke retailers met hulp van technologie bij de tijd proberen te blijven en hun klanten steeds beter willen bedienen. Een overzicht van andere innovaties:

#1. De NFC-supermarkt in Parijs

In 2012 opende Casino een near field communication-supermarkt in Parijs, waar klanten met hun mobiele telefoon kunnen scannen, shoppen en betalen. Winkelend publiek heeft daarbij de keuze om de producten ook daadwerkelijk in een winkelwagen mee te nemen, of de producten thuis te laten bezorgen. Wie de NFC-tags scant kan ook informatie over producten ontvangen, terwijl Casino op deze manier interessante informatie ontvangt over het shopgedrag van klanten. Het Nederlandse NXP is een van de partners van dit project, bekijk onderstaand filmpje voor een duidelijke uitleg:

#2. Bonnetjes in de cloud bij Booths

De Britse supermarktketen Booths is vorig jaar gestopt met het uitgeven van papieren kassabonnen. In plaats daarvan worden de transacties opgeslagen in de cloud, waar ze via een persoonlijk account zowel via web als mobiel toegankelijk zijn voor klanten. Booths zegt klanten op deze manier beter inzicht te geven in hun uitgavegedrag, tegelijkertijd verzamelt het bedrijf interessante informatie over het gedrag van de consument. Deze data wil Booths gaan gebruiken in een loyaliteitsprogramma.

#3. Virtuele Tesco in de metro

Inmiddels een beroemde case: een paar jaar geleden installeerde Tesco in Zuid-Korea een virtuele supermarkt onder het merk Homeplus. Het bedrijf liet speciale schermen ophangen in metrostations, die eruit zagen als supermarktschappen. Voorbijgangers konden er QR-codes scannen met hun smartphone en zo direct online boodschappen bestellen. Tesco zag door de stunt de online verkopen met 136 procent toenemen, en werd de nummer 1 in online winkelen in Zuid-Korea. Daarnaast zorgde het project voor buzz tot ver buiten het Aziatische land, omdat het zo’n cool uitgevoerd idee was. Bol.com voerde eind 2013 eenzelfde soort project uit op Utrecht Centraal. Bekijk onderstaand filmpje voor beelden over de Tesco-case:

#4. Digitaal brillen passen bij Bloomingdales

Bloomingdales startte in 2012 een pilot met een digitale etalage in New York (foto helemaal boven), waarmee voorbijgangers brillen konden passen. Als ze op de juiste plek voor het raam gingen staan, zagen ze zichzelf met een bepaalde bril voor het gezicht. Met een knop naast het raam kon een bestelling naar de kassa worden gestuurd, waar de gewenste bril voor de klant werd klaargelegd. Bekijk onderstaand filmpje voor de uitgebreide uitleg:

#5. De magische spiegel van Sharp

Sharp introduceerde vorig jaar een digitale spiegel die shoppers moet helpen een kledingstuk met de juiste kleur te kiezen. Op het scherm kan de kleur van een kledingstuk dat wordt gedragen met een druk op de knop worden aangepast. Vervolgens kan er een screenshot worden gemaakt, die klanten die nog twijfelen over hun keuze kunnen voorleggen aan familie en vrienden, bijvoorbeeld via Facebook of e-mail. In onderstaand filmpje is te zien hoe het werkt:

#6. Sephora en Pantone: je eigen make-upadvies

Cosmeticawinkel Sephora en kleurenspecialist Pantone bedachten een toepassing om klanten beter een keuze te laten maken. Samen ontwikkelden ze een apparaatje dat je huidkleur bepaalt en vervolgens via een iPad een vergelijking maakt met een database vol foundation-soorten. Iedere klant krijgt vervolgens een make up-advies op basis van de huidkenmerken, die wordt opgeslagen in een persoonlijk profiel waar klanten zelf eigen voorkeuren kunnen aanvullen. Jerry Stam van IBM gaf dit initiatief als voorbeeld tijdens zijn presentatie op Shopping Today, waarbij hij inging op de manieren om consumenten over te halen een aankoop te doen. Hardop vroeg hij zich af: ‘Waarom zou je nog naar Kruidvat of Ici Paris XL gaan als Sephora je zo goed helpt?’

#7. De interactieve winkel van Burberry in Londen

Een ander goed voorbeeld volgens Stam is de flagship store die Burberry sinds 2012 heeft in Londen, waar het kledingmerk de verbinding tussen on- en offline probeert te maken. De ruimte hangt vol gigantische digitale schermen en interactieve spiegels, die los van elkaar of samen verschillende soorten content kunnen laten zien. Burberry heeft bijvoorbeeld een deel van de kledingstukken uitgerust met zogeheten RFID-tags. Zo kan het gebeuren dat als een klant met kledingstuk X een scherm nadert, een bepaalde video met aanvullende informatie begint te spelen. Bekijk een gelikt filmpje over de winkel.

#8. De Beacon, een baken in de winkel

Amerikaanse retailers omarmen momenteel een apparaatje genaamd Beacon, dat werkt met een nieuwe vorm van Bluetooth. Leg het in je winkel en consumenten die dichterbij komen, krijgen via hun smartphone aanvullende informatie of aanbiedingen over de producten waar ze naar kijken. Tenminste, als ze de juiste applicatie hebben gedownload. Apple test het bijvoorbeeld in zijn winkels om mensen te informeren over workshops en het moment waarop hun gerepareerde product klaar is, daarnaast wil het bedrijf via de Beacon klanten herkennen die langskomen voor een bepaalde afspraak. ‘Beacons leggen een digitale laag over de winkelwereld, je kunt elk product voorzien van aanvullende informatie. Het is retail in the cloud‘, zei Iskander Smit van Info.nl erover tijdens zijn presentatie op Shopping Today.

#9. Het nieuwe windowshoppen bij Kate Spade

Heb je nog een volledige winkel nodig om klanten bij je te laten shoppen? Misschien niet. Kledingmerk Kate Spade ging vorig jaar in New York een samenwerking aan met eBay waarbij de etalages van leegstaande winkelpanden een maand lang werden gebruikt als 24/7 pop-up stores. In de etalage werden 30 verschillende producten gepresenteerd, die besteld konden worden met het touchscreen op het raam. De bestelde producten werden vervolgens binnen een uur op de gewenste locatie afgeleverd. Bekijk onderstaand filmpje met uitleg: