Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo geeft de NOS startups een podium

Heb je een startup die de media vernieuwt? Dan is de NOS mogelijk jouw nieuwe partner, zegt hoofd digitaal bij de omroep Lara Ankersmit. 'Wij willen best een proefkonijn zijn.'

De NOS lanceerde een jaar geleden een vernieuwde website, en zag mede daardoor het aantal bezoekers toenemen naar 600.000 à 700.000 mensen per dag. In de app ziet de omroep vergelijkbare aantallen.

Maar de verhuizing van kijkers van de traditionele beeldbuis naar online blijft niet beperkt tot websites en apps van media zelf, ook derde partijen zoals Snapchat, Instagram en Youtube claimen kijktijd, vooral onder millennials (jongeren tot ongeveer 35 jaar).

Het tv-publiek wordt ouder, zegt Ankersmit. “Het ritme dat een 50-plusser heeft met het aanzetten van het 8 uur-journaal, dat heeft een jongere een stuk minder.”

Om bij jongeren zogezegd in beeld te blijven experimenteerde de NOS al met berichten op onder meer Instagram, Snapchat, Youtube en tv-plugin Chromecast en wordt er gewerkt aan een app voor de Apple TV.

Tour de France

Het bruisende hart van die experimenteerdrift is het NOS Lab, waar ook wordt samengespannen met Nederlandse ondernemers die een nieuwe techniek willen lanceren. Zo werd er tijdens de Tour de France in Utrecht afgelopen zomer geëxperimenteerd met user generated livestreams, een samenwerking met de Nederlandse startup Ubideo. Andere voorbeelden van startups die een platform krijgen zijn grafiekenmaker Localfocus en het social media-plaform voor uitgevers en bedrijven Nine Connections.

De NOS wil verder met die manier van werken en roept startups die media-oplossingen bieden op om de samenwerking aan te gaan. Ankersmit noemt het een uitnodiging naar startups: “Heb je een product dat je wil aanbieden aan media-partijen, dan zijn wij bereid om het te testen.”

Proefkonijn

De NOS is geen investeerder, benadrukt zij. “We willen startups die de media kunnen vernieuwen verder helpen en een platform geven. Daarvoor willen wij best wel een proefkonijn zijn en kijken of het product werkt. Daar profiteren wij van, maar ook de startup zelf, die een publiek krijgt.”

Er zijn veel plekken waar startups geld en huisvesting kunnen krijgen, wil zij maar zeggen, “maar ze hebben ook een case nodig om hun product te testen”. Geschikte startups kunnen daarbij ook ondersteuning krijgen van NOS-programmeurs en NOS-designers.

No strings attached

Het is een open samenwerking, met no strings attached, zoals Ankersmit het zegt. Na het project daarna zitten beide partijen dus niet aan elkaar vast en kan de startup de boer op met zijn dienst, eventueel ook met de NOS als klant.

Het gaat er wat haar betreft om het stimuleren van innovatie op een manier dat startups daar ook van kunnen profiteren. Want je kan als mediapartij niet stilzitten in een snel veranderende omgeving. “Je kan niet wachten tot mensen naar jou toe komen.”