De bovenstaande voorbeelden van exponentiële organisaties schieten als paddenstoelen de grond. Dankzij globalisatie en nieuwe technologieën verandert onze omgeving razendsnel. Dat biedt kansen voor ondernemers, zeggen de oprichters van de Singularity University waaronder landgenoot Yuri van der Geest, co-auteur van het boek Exponentiële organisaties. Maar hoe ontwikkel jij nu zo’n exponentiële organisatie?
1. Benchmark
Belangrijke tip voor elke ondernemer: neem minstens twee vergelijkbare organisaties als benchmark voor je eigen bedrijf. Het is dé manier om te weten waar je als bedrijf de komende jaren naartoe wilt en waarom. Kies bedrijven die al een paar stappen verder zijn, en houd ze als voorbeeld in je achterhoofd. Uiteraard kies je bedrijven die lijken op wat jij doet – als tienkoppige IT-dienstverlener hoef je je niet meteen te meten aan een wereldwijde IT-organisatie. Echter: dromen mag. Dus als je je richt op online marketing mag je je toekomstplannen best projecteren op een nationale expert als Coolblue.
2. Omarm digitaal
Als er één ding is waar de exponentiële organisatie niet zonder kan, dan is het digitale vindbaarheid (bijvoorbeeld via Google). Zorg daarom dat je overal vindbaar bent online. Gooi je website met gedateerd CMS overboord, want als Google je website niet indexeert ben je binnen vijf à tien jaar verdwenen van de markt. En ben je organisch niet goed vindbaar? Koop je vindbaarheid dan in via een platform als Google AdWords.
3. De klant centraal
Waar customer centricity – het centraal stellen van de klant – vaak wordt gezien als taak van de marketingafdeling, is het eigenlijk een taak van je hele bedrijf: van klantenservice tot HR. Zorg daarom dat je klant altijd centraal staat.
4.Data, data, data
Is business intelligence enkel iets voor grote bedrijven? Nonsens! Als bedrijf moet je – groot of klein – zoveel mogelijk gebruikmaken van data. Of die data nu via Google, je CRM of het internet binnenkomt: doe er iets mee! De mogelijkheden zijn eindeloos. Uit relatief simpele data, zoals Google Analytics, kun je al een wereld aan informatie halen over de customer journey op jouw website, zoekopdrachten van klanten en de vraag: wat doet en wil mijn klant? En wat dacht je van de Net Promoter Score? Doen, juist als klein bedrijf. In een tijd waar social media grote invloed heeft, is het enorm belangrijk om te weten wie je promotors, passives en detractors zijn. Blijf dus continu bezig met het analyseren van beschikbare data én het trekken van de juiste conclusies. En zorg dat je daarvoor ook de juiste personen in huis hebt, waaronder een aantal digital natives.
5. Efficiëntie
Het idee achter de exponentiële organisatie: denk altijd in ‘vijf keer beter’. Hoe kan ik vijf keer groter worden? Hoe kan ik vijf keer meer verdienen per werknemer? Vooral dat laatste is interessant. Want wat levert je nu meer op: meer winst doordat je meer werknemers aanneemt, of meer winst doordat je meer omzet draait per werknemer? Inderdaad, dat laatste. Om dat te bereiken moet je efficiënt werken. Hoe? Door automatisering. Daarmee breng je bijvoorbeeld de tien stappen voor het verwerken van een order terug naar vijf. Creëer je meer leads door een agile marketingbenadering. Of automatiseer je dagelijkse kerntaken zoals het opvangen van een helpdesk-telefoontje. Efficiënt werken vraagt ook om een bepaalde flexibiliteit – je moet razendsnel kunnen inspelen op marktontwikkelingen. Bedenk daarom: insource the brains, outsource the hands. Zorg dat je de beste mensen in huis hebt met kennis om snel te handelen, en besteed eenvoudigere taken uit. Wel zo efficiënt!
Bonus tip: Groei alleen met bestaande winst. Groeien om vervolgens in de financiële problemen te komen heeft geen zin, dus zorg dat je zo min mogelijk risico loopt en voorkom dat je geld moet lenen bij anderen. Volg deze stappen en wie weet voeg jij je binnenkort ook bij de Ubers en Airbnb’s van deze wereld.
Lees ook: Exponentiële organisaties – Waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn – en hoe jij dat ook wordt door Salim Ismail en Yuri van Geest (€19,99 bij Managementboek.nl)
Dit artikel is geschreven door George van Brugge, Ondernemer in de IT- en telecomsector. Afbeelding via Dashmote.