De kaartenbakken van recruiters puilen uit, iedereen vist naar die ene opdracht. En het leger aan interim managers – dat voor de recessie gouden jaren beleefde- lijkt wel een groepje verstoten veteranen.
Nog een aanval uit onverwachte hoek? Ondernemers Michel Gielbert en Marc van Heese – tot voor kort zelf interim managers- lanceerden onlangs Interimpuls. Van Heese: “Met onze website gaan we de strijd aan met de intermediairs.”
Op de website koppelen ze hoopopgeleide interim professionals en bedrijven. Ze doen dat op een innovatieve manier. “We slopen de schakel van de tussenpersoon uit het bemiddelingsproces. Werkzoekenden en opdrachtgevers brengen we direct met elkaar in contact en laten we het bemiddelen helemaal zelf doen.” Volgens de ondernemers is het meer dan een standaard jobboard. “Het is een online applicatie waarmee de opdrachtgevers zicht kunnen houden op hun budget en wie ze inhuren. Interimmers krijgen een eigen marktanalyse”.
Open prijsvorming
De markt voor interim professionals wordt nu gedomineerd door grote recruiters. Denk aan een Yacht of een Headfirst. Ofschoon die partijen elkaar sinds de recessie al met lagere tarieven het leven zuur maken, hanteren ze volgens de ondernemers te hoge prijzen. “Ze tellen marges van 10 tot 25 procent boven de tarieven op. Forse bedragen voor een dienst die vaak niet veel meer inhoudt dan het bijhouden van een bak met cv’s.”
Op de website van Interimpuls vindt ‘open’ prijsvorming plaats. “Tarieven komen aanzienlijk lager uit door het wegvallen van de marge van het intermediair. Het idee is dat interimmers,zonder kosten direct door opdrachtgevers gevonden worden die daardoor een lagere prijs betalen. ”
Aan aanmeldingen schort het niet. In vijf maanden tijd hebben zich zo’n 3400 werkzoekende éénpitters ingeschreven. “We verwachten aan het einde van het jaar er 8000 binnen te hebben.”
De ondernemers hebben ondermeer de farmaceut Johnson & Johnson en afzetorganisatie The Greenery aan zich weten te binden. Die bedrijven fungeren als een soort launching customers. Veel levert het de ondernemers – ze hebben er ruim 200.000 euro spaargeld in gestopt en al een jaar werk zonder enige inkomsten – voorlopig niet op. Toegang tot de site is gratis voor werkzoekenden. Aan de opdrachtgevers verdienen ze een vast bedrag van 600 euro per licentie per jaar. “Dit jaar gaan we daarom niet boven de 1,5 ton euro omzet uitkomen.”
White label
Het idee is om klanten warm te krijgen voor de extra diensten die Interimpuls aanbiedt en waar klanten apart voor moeten gaan betalen. Het gaat om verzamelfacturen en online contractadministratie. Ook willen de ondernemers de software onder whitelabel aan HR-organisaties verkopen.
Of het echt de doodsklap wordt voor het intermediair, moet zich uitwijzen. “Er zijn recruiters die zich wanhopig onder valse naam bij ons inschrijven, dat zegt wat.”
Meer weten over het vinden van (tijdelijk) personeel? Lees ook de artikelen Hoe strik je talent? en Een vacature schrijven. Ook interessant het boek Scoren met interim management of volg de training Sales voor ZZP (30-08)