Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We Drive Solar schaalt op met elektrische auto’s die stroom terugleveren

Een auto die niet alleen energie opslaat, maar ook nog eens teruglevert. Oprichter Robin Berg van We Drive Solar doet het zelf al jaren. Hij hoopt dat zoveel mogelijk mensen vanaf eind 2023 zijn voorbeeld volgen. Dan komen de bidirectionele laadpalen en bijbehorende auto’s van zijn bedrijf op de markt.

we drive solar bidirectionele laadpaal
Foto: We Drive Solar

Al in 2016 ontving Robin Berg de Paul Nouwen Award vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die reikt de prijs iedere twee jaar uit aan een persoon die veel impact maakt op mobiliteitsgebied. Bij Berg was dat vooral vanwege de potentie die zijn product heeft.

Volgens de directeur van We Drive Solar is dat het gevolg van een ‘hoger doel’. ‘Veel ondernemers lijken als ze eenmaal geld verdienen uit het oog te verliezen waarom ze zijn gestart. Ze passen dan hun product aan aan wensen van de klant. Dat doen wij niet. We zijn heel missiegedreven en willen de energietransitie versnellen. Dat is het hogere doel.’

Dat lijkt te lukken. Zo heeft We Drive Solar onder meer als eerste ter wereld toegang gekregen tot de bidirectionele auto’s van Hyundai en Renault.

Lees ook: Deze draagbare thuisbatterij steek je gewoon in het stopcontact

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden betekent dat je met je auto twee kanten op kan laden. Normaal gesproken stroomt elektriciteit náár de auto. Met bidirectioneel laden kan het ook andersom: naar je huis of naar het energienet.

Accu’s van elektrische auto’s kunnen zo overdag overtollige elektriciteit van bijvoorbeeld zonnepanelen opslaan en die ‘s avonds terugleveren. Dat is niet alleen financieel voordelig, maar helpt ook om de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk tegen te gaan.

We Drive Solar realiseerde tot nu toe 25 deelauto’s binnen Nederland. De Utrechtse wijk Lombok was in 2019 de eerste wijk in Europa waar directioneel laden mogelijk was. Als de elektriciteitsprijzen laag zijn, worden de auto’s opgeladen. Als ze hoog zijn, worden ze een stukje ontladen. Het bedrijf ‘verdient’ dus, naast het verhuren van de deelauto’s, ook aan het terugleveren aan het net.

Belang van de energietransitie

Het belang van de energietransitie neemt met de dag toe. Elektrisch rijden is dan ook steeds populairder. En dat is maar goed ook, want in 2035 mogen alleen nog maar uitstootvrije auto’s op de markt gebracht worden. Bij We Drive Solar willen ze dan ook zo snel mogelijk onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen.

robin berg we drive solar
Robin Berg, directeur van We Drive Solar.

Berg: ‘Er zit zoveel urgentie in de hele energietransistie dat het eigenlijk gisteren al klaar had moeten zijn. Het gaat goed met de groei. Als de zon schijnt, dan draait nu heel Nederland op zonnepanelen. Tien jaar geleden had iemand je heel hard uitgelachen als je dat had gezegd.’

De ondernemer vertelt dat hun auto’s en laadpalen vooral voor mensen met een dynamisch energiecontract of zonnepanelen op het dak interessant zijn. ‘Dan is het zeker voordelig als je je eigen auto kan opladen en ontladen, want dan kan je zo vijf tot tien euro terugverdienen per dag. De batterij in de elektrische auto is echt het nieuwe ei van Columbus.’

Bidirectioneel laden is niet de enige ontwikkeling wat betreft energieopslag. Zo zijn er onder andere ontwikkelingen met waterstof. Toch denkt Berg wel dat elektrisch rijden de snelste route is naar een versnelling van de energietransitie. ‘Waterstoffabrieken moeten nog gemaakt worden en er is nog maar weinig in geïnvesteerd. Met elektrische auto’s is dat een ander verhaal.’

Lees ook: ‘De waterstofeconomie kun je niet overlaten aan de markt’

We Drive Solar in Utrecht

In Utrecht is We Drive Solar in elk geval alvast begonnen met het plaatsen van zo’n duizend bidirectionele laadpunten. Terwijl de auto’s er nog niet eens zijn. Een flinke investering, maar dat is het volgens Berg helemaal waard.

‘Terugverdienen duurt nu misschien drie maanden langer, maar who cares? Als dat de duurzame transitie vertraagt, vind ik dat een veel groter risico. We lopen nu voorop en dat willen we ook. We zijn het eerste bedrijf in Europa dat bidirectionele laadpalen op de markt heeft gebracht.’

Een deel heeft het bedrijf zelf geïnvesteerd samen met het energiefonds in Utrecht. Ook is Kees Koolen aan boord gekomen als investeerder, de voormalig ceo van Booking.com die nu een cleantech-imperium uit de grond stampt.

Verder werkt We Drive Solar al een paar jaar intensief samen met de gemeente Utrecht. ‘Utrecht ligt al helemaal vol met zonnepaneleninstallaties terwijl de klimaatdoelstellingen verder reiken. Om die waar te maken hebben zij dit soort slimme oplossingen nodig.’

Lees ook deze artikelen over de energietransitie: