Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Sanitairwinkel.nl helemaal goed zit

In retail wordt veel gesproken over de combinatie van offline en online verkopen (clicks and bricks). Sanitairwinkel.nl bewijst het succes van dat businessmodel: een omzetgroei van 35 procent in een markt die compleet op zijn gat ligt.

Want wie koopt een nieuwe badkamer als de woningmarkt op slot zit? Zelf staat Rob van Laarhoven er ook van te kijken. En hij is niet de enige. “Als ik met leveranciers om tafel zit en dit soort cijfers opnoem, valt hun mond open. Om ons heen gaan bedrijven failliet, terwijl wij blijven plussen.”

Succesvolle businessmodellen. We zetten de zoektocht naar nieuwe businessmodellen voort. Eerder verschenen in de deze serie al De trends die businessmodellen doen en veranderen en 10 businessmodellen om nu de markt mee te verslaan. De komende weken zoeken we de verdieping op. Dit is nummer 1 van 3 casestudies.

De badkamershowroom met bijbehorende webshop die Van Laarhoven in 2007 met zijn broer Erik (31) in Rosmalen opende, kent vanaf de start alleen maar groei. De broers zijn dus niet anders gewend. “Het klinkt misschien gek, maar voor ons is het bijna vanzelfsprekend. Dat we zo hard door blijven groeien, daar sta ik wel versteld van. Ik vraag me weleens af wanneer het plafond bereikt is. Maar vooralsnog durven wij verder te investeren.”

Niet afhankelijk van huizenmarkt

Van Laarhoven laat zich niet bang maken door sombere nieuwsberichten over de huizenmarkt. Liever gaat hij uit van zijn eigen kracht. “Ik onderneem op gevoel. En op cijfers. We meten alles, dat is de kracht van internet.” Die cijfers tonen aan dat veel klanten uit de Randstad komen. Onlangs opende het tweetal daarom een winkel in Amsterdam. De derde, na Rosmalen en het Belgische Kalmthout. “Erik en ik zijn allebei jong. We zien dat er kansen liggen. Je weet nooit of het een succes wordt. Dat is ondernemen. Maar we hebben er zin in en we geloven erin. Het gaat er uiteindelijk om dat je onderscheidend bent.”

Juist in de combinatie van online en offline schuilt hun succes denkt Van Laarhoven. “De badkamerbranche is heel conservatief. Er zijn maar een paar grote spelers. Die bleven steeds vestigingen openen, maar hebben nooit de focus verlegd naar meerdere kanalen. Wij zijn in dat gat gesprongen.”

Alles in eigen beheer

Daarnaast onderscheiden de twee zich door geen enkele activiteit uit te besteden. Terwijl veel concurrenten werken met één vaste groothandel die ook het transport regelt, of bij een franchiseorganisatie zitten die verantwoordelijk is voor de marketing, doen de Van Laarhovens alles zelf: ze hebben een eigen marketingafdeling, eigen webdevelopers en doen zelf de inkoop.

Sanitairwinkel.nl
Start: 2007
Personeel: 33
Omzet 2012: 7,5 miljoen euro
Omzetgroei 2012: 35 procent
Streven naar onafhankelijkheid zit de ondernemers kennelijk in het bloed; tot voor kort was het bedrijf volledig uit eigen middelen gefinancierd. Er is geen extern geld aan te pas gekomen, afgezien van de lening die ze onlangs afsloten bij de bank. En dat willen ze graag zo houden. “Wij zijn trots op het feit dat ons bedrijf nog steeds van ons tweeën is, dat er nog geen aandeelhouder aan boord is. Daar zijn wij veel gelukkiger mee dan die grote groeipercentages.”

Na de investering in de nieuwe winkel – waarbij alweer het credo geldt dat ze zoveel mogelijk werk zelf hebben verzet – is het tijd voor een pas op de plaats. Even afwachten hoe alles draait, aldus Van Laarhoven, en het financiële plaatje bekijken. “Ik ben wat terughoudender. Erik is wat impulsiever. Hij zegt sneller: ‘Joh we doen het gewoon.’ Dan rem ik hem wat af. Of hij pusht mij een beetje. We zijn een hecht team.”