Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom modemerk Bellamy nooit uitverkoop houdt

Consumenten hebben geen idee hoe de prijs voor modeartikelen tot stand komt, zegt Mireille van der Sprong, medeoprichter van modemerk Bellamy. Daarom is de kleding voorzien van een transparant prijskaartje, en wordt het uitsluitend in Europa gemaakt.

Samen met Imke Bens opent Van der Sprong vandaag de eerste Bellamy winkel in Haarlem. Het is de eerste winkel die haar klanten bij elk artikel inzicht geeft in het kostenplaatje. “Mensen betalen zo drie euro voor een cappuccino, terwijl ze een t-shirt van vier euro al duur vinden. Ik denk dat Nederland wel wat kwaliteit kan gebruiken,” vindt Van der Sprong.

Geen sale

Alle kleding wordt voorzien van een prijskaartje met daarop een berekening hoeveel de klant betaald voor het ontwerp, transport, materiaal en BTW. Van der Sprong wil bewustwording creëren onder consumenten, en een verandering teweegbrengen in de schimmige wereld van de retailindustrie. “In de retailbusiness verkopen grote merken meer dan vijftig procent van de voorraad pas tijdens de sale. Dus de consument betaalt buiten de sale de hoofdprijs voor een artikel. Ik vind het echt zuur als ik een duur artikel heb gekocht en het een week later in de uitverkoop zie.” Om openheid te geven rondom het ontstaan van de prijs, doet Bellamy niet aan sale en dus heeft de kleding het hele jaar door dezelfde prijs. 

Prijskaartje van Bellamy

“Ik denk dat ons idee verfrissend werkt.” zegt Van der Sprong. Beide oprichters werkten jaren in de retailbrance, (Action, Etam Group) en begonnen steeds duidelijker te zien dat de markt vastzit. “Ik had geen zin meer in dure winkellocaties en de negatieve sfeer rondom de in-en verkoop. Daarom willen wij iets starten dat bij deze tijd past. Onze winkels ademen de sfeer van een boetiek en ik wil mijn klanten elke maand met iets nieuws kunnen verrassen.”

Made in Europe

Alle kleding van Bellamy wordt gemaakt in Europa, zo weet je als consument zeker dat je broek of trui niet is gemaakt door kinderhandjes of in een smoezelige sweat-shop. Van der Sprong vertelt dat ze leveranciers met moeite zover heeft gekregen om een oplage te maken van 100 á 150 stuks. “Ze zijn heel enthousiast over ons concept, daarom maken ze voor ons een uitzondering, normaal gezien produceren ze oplages vanaf duizend stuks.”

Lefgozer

Ondanks de malaise in de kledingindustrie zetten Bens en Van der Sprong toch een geheel nieuw merk in de markt, inclusief online winkel en vier fysieke locaties. “Soms denk ik wel eens; ‘wat een lefgozer ben ik’ maar ik heb zo’n diep geloof in dit idee. Ik kan in Nederland geen plaats bedenken waar ik voor een goeie prijs deze kwaliteit kan vinden.”

Tijdloze helden

Om een duurzaam kledingaanbod te garanderen denkt Bellamy niet meer vanuit de traditionele collecties. Ze werken met zogeheten ‘Helden’. Van der Sprong legt uit: “Dat zijn superartikelen, denk bijvoorbeeld aan een trui die je nooit meer uit wil doen, of een klassieker als de witte bloes of jeans.” Deze basics zijn van een dusdanige kwaliteit dat ze jaren mee kunnen. “Mijn doel is bereikt als klanten tegen mij komen zeggen; ‘Mireille, ik heb de blouse echt heel vaak aan.”