1. Sociale robots
47 procent van alle banen zullen worden vervangen door de combinatie van slimme software, robots en 3d-printers. Dat gaat honderden miljoenen banen kosten, maar zal ook nieuwe opleveren. De markt voor sociale robots is dus oneindig. Groeimarkt: industriële en medische toepassingen.
Daarnaast komen er steeds meer huis-, tuin- en keukentoepassingen voor individuele consumenten en freelance makers. Maak niet de vergissing domme robots te ontwerpen! Ze moeten per definitie 2.0 zijn: autonoom, verbonden en zelflerend. O ja, en zonder programmeur te installeren en te bedienen.
2. Zonneboer
In 2027 is 30 procent van alle energie alternatief, dat wil zeggen niet-fossiel. De zonneboer staat symbool voor het zelf opwekken van energie, in eigen wijk, min of meer transportloos dus, wat onze afhankelijkheid van Putin en oliedictators vermindert. Het staat ook symbool voor de vervaging van branches, waardoor niet alleen boeren, maar eigenlijk iedereen energieleverancier kan worden.
Er ontstaat behoefte aan intermediairs die dit proces faciliteren. Blijf weg van windenergie; ga voor de zon. Vermijd de term zonnepaneel, die technologie is typisch iets van nu. In de toekomst gaat het om zonne-oogsters. Nieuw te ontwikkelen energiebronnen blijven in eigendom van het bedrijf, niet van de klant.
3. Smart city bouwers
Er komen tientallen megasteden bij die beslist niet zullen zijn zoals onze huidige steden: die zijn dom, niet gekoppeld, fossiel, autorijk en uitnodigend tot zwaar belastend transport van voedsel, energie en halfproducten. Er is behoefte aan holistische ontwerpers, die samen met 3D-printbedrijven de huizen en gebouwen in de steden uitprinten.
4. Urban farming angels
De stadsboerderij van de toekomst is geen volkstuintje, maar een hightech eco-laboratorium met hoge opbrengst per vierkante meter. Het is verder gifloos en genereert weinig afval en transport – want hij ligt dicht bij de consument. De stadsboerderijen functioneren in senior smart cities, want grijs is de dominante kleur van de toekomst. Er ontstaat behoefte aan bedrijven die complete installaties afleveren. Ook wel vertical farming genoemd.
5. 3D-printshops
Tja – die oude ambachten! Handwerk! Bah. Tot uitsterven gedoemd, nietwaar, zeker bij jongeren? Nee hoor. Er zit een golf van nieuwe technologieën aan te komen waardoor handwerk weer sexy wordt. Gebruik nanoproducten, 3D-printers en robots voor gepersonaliseerde maatwerkproducten, zoals de timmerman in de jaren vijftig ook al deed (maar toen op z’n janboerenfluitjes).
De nanotimmerman zit niet in een smidse maar in een Fablab of 3D-printshop. Ambacht 2.0 dus. Er komt behoefte aan 3D-printshops die niet alleen toegang bieden tot de technologie en gedeelde dure apparatuur, maar ook samenwerking met anderen faciliteren. Broedplaats en werkplaats in één.
6. Lokaal geld
Niet de dollar of de euro, maar de Totnes Pound, de WIR-munt en de Tradeqoin vormen de smeermiddelen van de nieuwe economie. Alternatieve munten zijn niet vergiftigd met de speculatie- en schuldenlast van de oude (maar nog zeer krachtige) munten en schragen de lokale economie. Geeft de doorsnee burger en ondernemer weer wat van de controle terug die ze uit handen hebben gegeven aan de ongrijpbare en immer uitdijende EU-bureaucratie. Pas echter op voor wolven in schaapskleren. Bitcoin is gewoon het zoveelste piramidespel.
7. Virtuele scholen
Nieuwe onderwijsaanbieders! De markt voor maatonderwijs explodeert: gepersonaliseerd leren op maat, overal en altijd. Werken en leren raken vervlochten en duren een leven lang. Steeds vaker zijn sociale games dé manier om bekend te raken met nieuwe werkomgevingen en nieuwe leer- en trainingsdoelen. Traditioneel onderwijs duurt te lang en is te duur. Ben jij de Kahn Academy of Udemy van Nederland? Ga jij de school om de hoek beconcurreren met Harvard kwaliteit à la Studytube?
8. Mediacoaching
In deze groeimarkt weet je de talloze bedreigingen van de digitale samenleving te tackelen: anoniem en niet-anoniem cyberpesten, beeldschermverslaving, continue afleiding in een zee van prikkels, gebrek aan focus, moeite om met echte mensen te communiceren. Als online de norm is en de grens tussen privé en werk vervaagt, moeten we actief offline momenten opzoeken en koesteren en stilte inbouwen. Ja, maar hoe doe je dat?
9. Privacy
Er ontstaat behoefte aan bedrijven die de privacy van hun clienten managen of een dashboard ontwerpen waarin ze dat zelf kunnen doen. De Uber van de privacy zeg maar. Wie dat platform start, loopt binnen.
10. Doe het zelf-intermediair
Continu organiseren professionals zich in nieuwe, kleine, lokale, zelforganiserende coöperaties – zoals Broodfondsen en Werknemersbedrijven. Er is behoefte aan bedrijven die dit proces faciliteren – zoals de Broodfondsmakers en de Werknemersbedrijven-intermediairs (rotwoord, ja). Ze breken door omdat er minder drempels zijn om te leren, werken en ondernemen. En omdat ze een werkbaar alternatief bieden voor een falende, te dure, niet leverende, onbetrouwbare overheid.