De Duitse kranten hadden het al eerder bericht, dinsdag werd het officieel: het Amerikaanse Garmin, dé concurrent van TomTom, neemt Navigon uit Duitsland over. Dat helpt het Europese marktaandeel van de Yanks redelijk vooruit: Garmin levert 23 procent van de navigatiekastjes op ons continent en mag daar de 7 procent van het veel kleinere Navigon bij optellen. Het zal Garmin vooral te doen zijn om de markt in autoland Duitsland: daar komt Garmin voortaan met een aandeel van rond de 40 procent vlak bij TomTom.
Smartphone
Belangrijker zijn de contacten die Navigon onderhoudt met de industrie in het land. Het is geen geheim, dat de PND’s, de personal navigation devices die we op de voorruit plakken, snel in populariteit dalen. Boosdoeners zijn enerzijds de ingebouwde navigatiesets, die snel goedkoper zijn geworden, maar vooral de smartphone. Daarop laden steeds meer gebruikers (al dan niet gratis) navigatiesoftware als flexibel alternatief voor het kastje dat slechts de weg wijst. En het is juist de hausse in navigatie per smartphone die Navigon zo interessant maakt.
Navigon App
Met zijn navigatie apps voor de iPhone en Android-telefoons is Navigon zijn namelijk bijzonder populair. De Duitsers claimen twee miljoen gebruikers en vragen bij ons zes tientjes voor hun software. In landen als Finland wordt de betaalversie zelfs vaker gedownload dan die van de onbetwiste Europese marktleider TomTom. Garmin nam ooit de vlucht naar voren en ontwikkelde samen met Asus een navigatie-telefoon. Die flopte, en dat gebeurde ook met zijn ‘losse’ StreetPilot app. Zelfs op zjin thuismarkt legt de – goedkopere – Garmin app het af tegen die van TomTom en Navigon. Voortaan hoopt het te profiteren van de populariteit van Navigon, en diens goede contacten met de fabrikanten van telefoons.
TomTom
Wat zijn de gevolgen voor TomTom? Dat is een enerzijds-anderzijds verhaal. Het helpt altijd als een prijsvechtende concurrent uit de markt wordt gehaald, zoals Garmin nu met Navigon doet. Dat zou de gemiddelde verkoopprijzen van de navigatiekastjes wat steun kunnen geven. Anderzijds streeft ook TomTom ernaar, minder afhankelijk te worden van de kastjes. Daarvoor moet het inzetten op diensten, software en samenwerking in de automotive industrie. Bij die laatste twee zal het dus vaker en nadrukkelijker Garmin tegenkomen.
Lees ook:
-
De strategie van TomTom
-
Navigatie in 3D
-
Indoor navigatie met Gecko
-
Eindelijk: een Garmin app
- Apple kan TomTom kopen