Energie-abonnementen die aflopen en plotseling honderden euro’s hoger uitvallen, huishoudens die op de rand van energiearmoede leven; de energiemarkt staat al maanden op zijn kop door extreme prijsstijgingen.
In het Noorse Førde denken ze een oplossing te hebben. Groene energie-startup Tibber, in 2016 opgericht door Edgeir Aksnes en Daniel Lindén, werkt met zogeheten dynamische energieprijzen.
Het model van Tibber Energie
Het idee? Energieprijzen verschillen per uur. Tibber laat klanten daarom de op dat moment geldende uurprijs betalen en houdt ze via een app op de hoogte wanneer de energie het goedkoopst is. Ook zet het bedrijf slimme technologie in om zijn klanten te helpen met het besparen van energie.
Het model blijkt tot dusver succesvol. Tibber stelt al meer dan 400.000 klanten te hebben en wist onlangs een Series C-ronde van zo’n 100 miljoen euro op te halen. Het bedrijf is al actief in Noorwegen, Zweden en Duitsland en maakt nu de overstap naar Nederland. Maar zit ons land wel te wachten op nóg een energieleverancier? MT/Sprout belt met ceo Edgeir Aksnes.
Wat maakt jullie energie-aanbod anders dan dat van sommige concurrenten?
‘Traditionele energieleveranciers werken met een variabele of vaste prijs. Je betaalt dan voor minstens een maand, een jaar, twee jaar of langer. De energieleverancier zal daarbij altijd zijn marges proberen te maximaliseren. Energie heeft echter een uurprijs. Dat is de kostprijs. Wij bieden die prijs direct aan onze klanten, zonder er een marge over te heffen.’
‘Klanten kunnen besluiten om bijvoorbeeld tussen 10 en 12 uur ‘s ochtends de meeste energie te gebruiken. De energieprijs is dan erg laag in vergelijking met 4 of 5 uur ‘s middags. Stel dat je je elektrische auto wil opladen, dan kun je dat besluiten te doen op het moment dat de uurprijs lager ligt.’
Maar goed, jullie systeem zal duurder uitvallen als je het om 5 uur ‘s middags gebruikt.
‘Zeker. Uit onze Scandinavische data blijkt dat klanten erg bezig zijn met energie, omdat het zoveel kost dezer dagen. Ze passen zich aan naar de nieuwe situatie. Hebben ze bijvoorbeeld apparaten die ze ieder moment van de dag kunnen gebruiken, dan halen ze de energie op tijdens de goedkope uren. Maar dat lukt niet altijd. Je kookt een maaltijd als je honger hebt. Daar wacht je natuurlijk niet mee.’
Tibber maakt geen winst op de geleverde energie, zeg je. Hoe ziet jullie verdienmodel er dan uit?
‘Traditionele energieleveranciers leveren energie tegen een vaste prijs, om de energieprijzen na een zeker punt te verhogen. Hoe meer je verbruikt, hoe meer winst zij maken. Wij zagen dat bijna als een gemeen model. Gebruik je immers meer, dan betaal je extra en de planeet wordt er alleen maar slechter van.’
Hoe meer je verbruikt, hoe meer winst energieleveranciers. Wij zagen dat zowat als gemeen model.
‘Wij besloten daarom om nooit winst te maken op energie. Wij werken met een membership-model, zoals Spotify dat doet. We vragen klanten 3,99 euro per maand, waarmee ze toegang krijgen tot alle functionaliteiten in de app. Zo verdienen we ons geld.’
Jullie gaan er prat op dat jullie klanten tevens energie besparen. Ze zouden hun energieverbruik zelfs met liefst 60 procent kunnen terugdringen. Hoe werkt dat precies?
‘Klanten kunnen via onze app een koppeling maken met hun elektrische auto, verwarmingssystemen, thermostaat en andere apparaten die op elektriciteit draaien. We werken met algoritmes. Die sturen schema’s naar je apparaten waarmee ze de consumptie kunnen verlagen of op goedkopere uren kunnen uitvoeren.’
‘Stel bijvoorbeeld dat je de hele dag je verwarmingssysteem aan laat staan, dan verbruik je veel meer dan als je ze slim laat besturen. Als je je elektrische auto oplaadt tijdens de goedkopere uren, is de netbelasting bovendien minder. Het energieverlies in het elektriciteitsnet valt dan lager uit.’
Jullie doel is om het stroomverbruik van 10 miljoen Europese huishoudens te verminderen met 20 procent voor het einde van 2025, lees ik op jullie site. Is dat niet een wat erg ambitieus doel?
‘Dat is het zeker, maar kijk eens naar Europese situatie van vandaag. Iedereen heeft het erover hoe we toegang kunnen krijgen tot meer energiebronnen. Hernieuwbare energiebronnen, waar wij gebruik van maken, zijn een deel van de oplossing.’
De energieprijzen in Europa waren lager als we niet zoveel onnodig hadden verbruikt
‘Een ander deel ligt volgens ons in het verlagen van onze consumptie. Veel energie wordt onnodig verbruikt, dat kun je slimmer aanpakken. De energieprijzen in Europa waren flink lager uitgevallen als we niet zoveel onnodig hadden verbruikt.’
Jullie zijn al actief in Noorwegen, Zweden en Duitsland. Nu willen jullie de Nederlandse markt op. Vanwaar ons kikkerlandje?
‘De Nederlandse markt lijkt erg op die van de Scandinavische landen. We voelen ons hier thuis. In jullie land wordt er daarnaast sterk geïnvesteerd in zonne-energie en elektrische auto’s. Ook is er een geweldige digitale infrastructuur. Voor ons product, dat digitaal en duurzaam is, biedt dat de optimale condities.’
‘Als je een Amerikaans of Duits bedrijf bent en je overweegt naar Nederland uit te breiden, zul je je al snel afvragen: waarom uitbreiden naar een kleiner land? Als je daarentegen uit Scandinavië komt, zijn bijna alle markten groter dan onze thuismarkt.’ Lacht: ‘Dus ook dát speelt mee.’
Aksnes vertelt dat zijn bedrijf al tien mensen in Nederland heeft aangenomen. Zij werken momenteel vanuit een kantoor (‘hub’, zoals de ondernemer het liever noemt) in Amsterdam. Daarnaast staan er nog vijf vacatures in Nederland open. Het totaalbedrijf Tibber telt nu 250 werknemers en Aksnes hoopt tegen het einde van dit jaar de 320 medewerkers aan te tikken.
Tibber boert ondertussen heel aardig. Afgelopen jaar boekte het bedrijf 320 miljoen euro omzet, aldus Aksnes. Winst maakt de startup nog niet, omdat Tibber in nieuwe markten investeert, zoals de Nederlandse.
Nederland telt al tientallen energieleveranciers. Zit ons land wel te wachten op nóg een nieuwe speler?
‘Ik denk dat we in dezelfde situatie zitten als toen we in Noorwegen en Zweden lanceerden. In beide markten heb je wel zo’n honderd aanbieders. Niemand zat te wachten op nóg zo’n partij.’
‘Toch lanceerden we, omdat we onszelf niet als energie-, maar als techbedrijf zien. We investeren in soft- en hardware. Zo willen onze klanten van de beste technieken voorzien om hun energiezaken weer onder controle te krijgen. We hopen dat mensen in Nederland ons ook zo zullen zien. Niet als het zoveelste energiebedrijf, maar als een techspeler die iets nieuws doet.’
Lees meer over energie:
- De HeatCycle haalt energie uit afvoerwater, dat kan honderden euro’s besparen
- Charged wil de energierekening verlagen met een slimme thuisbatterij
- Supersola: een zonnepaneel met stekker voor 699 euro
- De vlieger van Kitepower kan groene energie opwekken voor 150 huishoudens