Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van Houten pakt Philips aan

Van Houten gaat er vol in om Philips weer in de gratie te krijgen bij beleggers. Hij neemt een flink kwartaalverlies, bezuinigt 500 miljoen en schroeft zijn groeidoel op.

De 500 miljoen euro aan bezuinigingen denkt Van Houten onder meer in de overhead te vinden, zei hij vanochtend in een toelichting. "Zo worden we een snellere en slagvaardigere organisatie en kunnen we onze groei versnellen."

Lagere groei

De cijfers die hij presenteerde, vielen niet mee. De omzet van het technologieconcern steeg met een magere vier procent tot 5,2 miljard euro. De groei in de medische divisie was met 8 procent de sterkste, lichtactiviteiten bleven achter met 4 procent groei door de beroerde omstandigheden in de westerse (bouw)markt. De divisie Consumer lifestyle, in huishoudelijke apparatuur een consumentenelektronica, had het meeste last van voorzichtige consumenten; daar zakte de vergelijkbare omzet met 2 procent inzakte.

1,3 miljard verlies

De bedrijfswinst voor amortisatie van goodwill (ebita) kwam met 370 miljoen euro fors lager uit dan vorig jaar, maar de onverwacht zware afwaardingen zorgden voor een netto kwartaalverlies van 1,3 miljard euro. "We hebben in onze jaarlijkse impariment test de toekomstige cashflow van in het verleden gedane acquisities afgezet tegen hun boekwaarde. Dat maakte de afboeing noodzakelijk,"  aldus Van Houten. Die zegt daarmee in feite, dat de acquisities van zijn voorganger met de kennis van nu te duur zijn geweest.

Aandeleninkoop

Het Philips-aandeel is de afgelopen 12 maanden met 30 procent gedaald, waarmee het fonds ten opzichte van zijn concurrenten een stuk minder presteerde. Om het tij te keren, grijpt Van Houten naar een paardenmiddel: een aandeleninkoop van 2 miljard euro. Dat kan Philips zich gemakkelijk permitteren, aangezien het al jaren nagenoeg schuldenvrij is. Zeker vergeleken met Van Houtens vorige werkgever, NXP, is het voormalige elektronicaconcern steenrijk en nauwelijks ge-leveraged.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Doelstellingen

Van Houten gooide de doelstellingen van zijn voorganger, vervat in Vision 2015, al eerder in de prullenbak. Aanvankelijk wilde hij in oktober de nieuwe targets afgeven, maar dat doet hij nu vervroegd. Philips verhoogt zijn groeidoelen en wil in 2013 tussen 4 tot 6 procent groeien, en een ebita van 10 tot 12 procent van de omzet boeken. In zijn eerste plannen noemde Van Houten een groei van 2 procent. Ook de komende jaren zal de medische divisie de kar moeten trekken: in 2013 zou het 8 tot 10 procent moeten groeien bij een ebita vn 15-17 procent, vergeleken met 4 tot 6 procent groei bij Licht en 'low to mid digit growth' voor Consumer Lifestyle. 

Hogere versnelling

Van Houten moet sneller groeien dan de markten, en belooft dat op een paar manieren te gaan doen. Hij hamert op een ondernemendere stijl van management, het Philips Business System dat managers meer verantwoordelijkheid geeft voor de resultaten (met bijbehorend beloningssysteem). Hij trekt 200 miljoen extra uit om de positie van Philips in verschillende markten te versterken. De time to market van nieuwe producten moet verder omlaag met 20 tot 25 procent.