GeoPhy verzamelt data over vastgoed. De oprichters komen van buiten de vastgoedsector, en dat is een voordeel. Hun transparantie werkt disruptive.
De reden die Teun van den Dries triggerde om met GeoPhy te beginnen, kenmerkt de echte ondernemer: ‘In de vastgoedsector vroeg iedereen om een dataplatform, maar tegelijk zei iedereen; dat zal wel niet kunnen. Voor mij was het dus de uitdaging om te laten zien dat het tóch kan’.
Zo begon Van den Dries (foto) bijna 2 jaar geleden samen met compagnon Sander Mulders met GeoPhy. Dat heette toen nog OfficeRank, omdat het bedrijf zich in het begin uitsluitend toelegde op de kantorenmarkt. Nu bekijkt het bedrijf alle typen vastgoed en dat in 30 landen.
Score op kwaliteit
GeoPhy verzamelt allerhande data over vastgoed: actuele waarde, taxaties, transacties in de markt, leegstandspercentage, etcetera. Die data komen uit openbare bronnen en van marktpartijen, zoals het Kadaster, maar ook bijvoorbeeld huurcontracten die door eigenaren beschikbaar worden gesteld.
De methodiek werkt met algoritmen en 1.200 open datasets die aan elkaar gekoppeld worden. Daar komt een score op een schaal tussen 1 en 200 uitrollen die de kwaliteit van een vastgoedobject uitdrukt.
‘We willen een realtime beeld geven van de markt en volledige transparantie. Onze klanten krijgen data en analyse daarvan.’ De data van GeoPhy helpen investeerders bij hun beleggingsbeslissingen en risico-analyses.
Voor professionals
De klanten zijn in hoofdzaak professionals die op abonnementsbasis toegang hebben tot het dataplatform. ‘De grote banken zijn onze klant, en ook de Nederlandse overheid, consultants, investeerders. Voor hen is het interessant omdat ze zelf doorgaans geen hapklaar overzicht hebben van hun vastgoedbeleggingen. Dat zijn allemaal losse contracten en wij bundelen de data daaruit. Ze stellen daarom graag gegevens beschikbaar. Want uiteindelijk krijgen ze meer terug dan ze weggeven.’
Van den Dries en Mulders hebben hun bedrijf in november 2013 gevestigd onder de naam OfficeRank. Het spaargeld Van van den Dries vormde de basisinvestering in het bedrijf. Na 8 maanden bouwen aan de software die hun data genereert, hebben ze in juni 2014 het bedrijf gelanceerd voor klanten.
‘Daarna zijn we blijven doorbouwen en zo hebben we onze activiteit uitgebreid naar buiten de kantoren. Ook zijn er grote institutionele beleggers zoals verzekeraars en sinds kort ook pensioenfondsen bijgekomen als klant. Omdat we begonnen zijn op basis van een vraag uit de markt, wisten we vanaf het begin dat we klanten hadden.’
Kantoor in Londen
In het Delftse kantoor werken inmiddels 20 mensen aan het bijhouden van het dataplatform. Begin dit jaar kwam er een kantoor in Londen bij om de Britse markt te kunnen bedienen, en ook de andere 30 buitenlanden. Dat zijn kort gezegd de landen die een ‘investment grade’-status hebben bij de kredietbeoordelaars, dus Europa, China, Japan en enkele landen in het Midden-Oosten zoals Dubai.
Meningen verdeeld
De meningen in de vastgoedsector over GeoPhy zijn verdeeld: ‘Banken en grote beleggers zijn enthousiast, maar makelaars en taxateurs zijn beduidend minder enthousiast.’ In ieder geval is GeoPhy luis in de pels omdat het iets doet wat niemand eerder deed: transparant zijn. Dat is nou echt disruptive voor deze sector. ‘Door onze transparantie vallen tussenpersonen die niets toevoegen ertussenuit. En die zijn daar niet blij mee, uiteraard.’
Van den Dries en Mulders komen allebei niet uit de sector. Beide hebben architectuur gestudeerd in Delft. ‘Daar kennen we elkaar ook van’, en dat is volgens Van den Dries een voordeel: ‘Wij kijken neutraal aan tegen deze markt.
StartupDelta, broedplaats van jong en innovatieve bedrijven, noemt GeoPhy een van de vijf snelst groeiende startups van Nederland.