Tegenwoordig is iedereen continu online en dat verwachten we ook van onze omgeving. In hoeverre spelen MBA’s in op deze ontwikkeling?
Het korte antwoord is: MBA’s gaan volop digitaal. Er is amper nog een businessschool te vinden die niet over een Facebookpagina beschikt. En een docent appen is de normaalste zaak van de wereld geworden. Ook webinars worden naast de seminars volop ingezet. Een gratis webinar als ‘Get Accepted to Harvard Business School’ trok vorig jaar maar liefst 12.000 internationale geregistreerden, met vooral veel geïnteresseerden uit landen als India, Pakistan, Bangladesh, Tunesië en Marokko. En niet alleen komen businessschools met allerlei innovatieve educatieve initiatieven dankzij MOOCS, ze hanteren het digitale tijdperk ook als reden waarom je juist een MBA zou moeten volgen.
Ben je nog wel de beste aanbieder?
Zo wijst Business School Nederland (BSN) erop dat voortschrijdende technologische voortgang bijvoorbeeld de vraag naar hoogopgeleiden doet toenemen, dat robots en computers steeds vaker middenklassebanen overnemen. Organen worden 4D geprint en huizen en bruggen 3D ontworpen. De vraag is daarom wat de digital age betekent voor jouw organisatie en of jij straks nog wel de beste aanbieder bent binnen jouw discipline tussen alle nieuwe aanbieders, co-creaties en nieuwe technologieën.
Medewerker van de toekomst
Een MBA volgen is uiteraard een goede manier om kennis op te frissen en op de hoogte te blijven van de nieuwste inzichten. Volgens het PwC-rapport ‘Onderwijs voor de toekomstige arbeidsmarkt’ dat in opdracht van het Platform Onderwijs 2032 (OCW) werd uitgevoerd, komt naar voren dat er niet zozeer een kloof bestaan tussen hoog- en laagopgeleiden, als wel tussen mensen die zelfredzaam zijn in een snel veranderende omgeving en mensen die dat niet zijn. ‘De medewerker van de toekomst is flexibel, creatief, inlevend en vooral meer adaptief,’ zo schrijft BSN. De action-learning-methode van deze school speelt hierop in door haar studenten de tools te bieden om op een effectieve en efficiënte manier uit de brei van nieuwe informatie te vinden wat voor hun rol relevant is en zo tot een betere besluitvorming te kunnen komen.
Een scala van MOOCs
Maar niet alleen geven MBA’s handvatten binnen de snel veranderende digitale wereld, zelf doen ze natuurlijk ook steeds meer op het digitale vlak. Ze zijn actief binnen social media en er wordt lustig geapt met docenten. Maar het meest opvallend zijn de inititieven op het gebied van de MOOCs (massive open online courses) waardoor een MBA gewoon vanaf huis, online, gevolgd kan worden. De Amerikaanse University of Illinois biedt in samenwerking met Coursera, een onderwijsbedrijf uit Silicon Valley, inmiddels diverse MOOC-cursussen aan voor ruim 18.000 euro. Dat is tenminste de prijs voor studenten die de hele opleiding doorlopen. Voordeel van deze opleiding is dat je op elk moment kunt instappen en bijvoorbeeld ook kunt kiezen om slechts één cursus te doen, van rond de 900 euro, of een specialisatie van zo’n 2.700 euro.
MOOCs blijken zeer lucratief voor de scholen
Als het gaat om MOOCS gegeven door top businessschools loopt University of Pennsylvania’s Wharton voorop. Zo’n 30 hoogleraren zijn bij MOOCS betrokken, sinds 2012 hebben ruim 2,7 miljoen mensen zich ingeschreven voor de MOOCs van Wharton. De eindstreep werd tot nog toe door zo’n 54.000 studenten behaald die het officiële Wharton MBA papiertje op deze manier behaalden. En lucratief blijken de online cursussen ook. De opbrengst van de MOOCs leverde Wharton in 2015 maar liefst 4,5 miljoen euro op. In 2016 verwacht de school deze omzet te verdubbelen.
Filantropische MOOC
Haas School of Business van University of California Berkeley besloot vorig jaar een filantropische daad te stellen door hun kennis eveneens beschikbaar te stellen via MOOCs. Het werd de Philanthropy University, een technologisch platform met gratis MOOCS gericht op het ontwikkelen van leiderschapscapaciteiten voor changemakers uit de sociale sector. En natuurlijk verder iedereen die best wat wijsheid van de Amerikaanse businessschool tot zich wil nemen, lekker makkelijk thuis op de bank.
MOOC versus schoolbanken
Mooie initiatieven en helemaal passend bij de tijd. Maar in een eerder artikel rees al de vraag of een MBA behaald via een MOOC net zo effectief en waardevol is als wanneer je letterlijk terug de schoolbanken in bent gedoken. De onderzoeksuitkomsten daaromtrent verschillen nogal, maar feit is dat de opgedane kennis via een MOOC je hoe dan ook geen slechtere leider maakt.
Wel is het lastig om tussen de steeds groter wordende hoeveelheid gratis informatie, de voor jou relevante kennis te filteren en die kennis ook toe te passen in de dagelijkse praktijk. Wil je effectief gebruikmaken van de digitale informatie die voorhanden is? Stel jezelf dan een leesdoel en zoom alleen in op de informatie die daarbij relevant is.
Lees ook:
- ‘Een MBA leert je om boven het procesmatige uit te kijken’
- Overweeg je een MBA? 5 tips voor een succesvolle aanmelding
- Wat zoeken bedrijven in MBA’ers?
- ‘Je mening wordt eerder gewaardeerd als je een MBA hebt gedaan’
- 5 tips om het alumninetwerk van je businessschool optimaal te benutten