Vroeger werden Chinese automakers nog uitgelachen, maar eind 2009 ging China Japan voorbij als ’s werelds grootste autoproducent. Het geheim: samenwerking. Deze conceptcar is ontwikkeld met GM.
Een bijster originele naam hebben ze er niet voor kunnen verzinnen. Maar de naam is dan ook bijna het enige conventionele aan deze Electric Networked-Vehicles, die het Amerikaanse General Motors (GM) ontwikkelde samen met jointventurepartner Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC). De elektrische voertuigen, die worden gepresenteerd tijdens de op 1 mei beginnende World Expo in Shanghai, hebben slechts 2 wielen, leggen met volle batterijen 40 kilometer af en rijden liefst 24.000 kilometer voor een bedrag van slechts 91 euro – gemeten tegen de huidige elektriciteitsprijs in China. De auto’s staan via internet met elkaar in verbinding, wat ongelukken kan voorkomen en de doorstroming verbeteren. In productie verwacht: over 10 tot 20 jaar – het zijn niet voor niets conceptmodellen.
Het lijkt een slimme zet van GM om de banden met SAIC aan te halen. China is sinds eind 2009 de grootste autoproducent ter wereld. Verwacht wordt dat Chinese autofabrikanten ook steeds meer voet aan de -Westerse grond krijgen. Al vormen onze veiligheidsnormen daarbij nog steeds een drempel. Zo kreeg het imago van de Chinese autofabrikant Geely begin 2008 een flinke deuk nadat een van hun modellen nul sterren kreeg in een crashtest. Met dat in het achterhoofd is de overname van premiummerk Volvo door het veel kleinere Geely niet meer dan logisch: if you can’t beat them, join them. Or buy them.