De oprichters hadden wel wat publiciteit verwacht bij de lancering van hun pechdienst (1 september 2004). Maar de mediagekte die ontstond ging de verwachtingen te boven, erkende Muller die donderdag de uitverkochte Sprout ChallengerDay opende. Een bericht in De Telegraaf zorgde voor duizenden aanmeldingen voordat het bedrijf officieel van start ging. Andere media volgden.
Routemobiel richt zich van meet af aan op de zwakke plekken van ‘hulpmonopolist’ ANWB. Behalve 42 procent lagere abonnementskosten, werd ook voor nieuwe slimmigheden gekozen, zoals een no claim-korting. Muller: “Het was bij de ANWB nog nooit bedacht dat mensen die al jaren hulpvrij rondrijden recht moeten hebben op een korting. Bij ons worden leden na één jaar hulpvrij beloond met een no claim-korting.”
Opzegdagen
Routemobiel heeft sterk gestuurd op switchgedrag van consumenten. Het noemen van de voordelen van Routemobiel was niet voldoende. Ook hierin koos het bedrijf de frontale aanval. Onder andere door adverteren met ‘ANWB opzegdagen’. “Je kunt heel overtuigd zijn van je eigen kracht, maar je moet er ook in slagen om mensen in beweging te krijgen.”
ANWB
Het aanvallen van de ANWB is één, maar je moet ook tegenaanvallen pareren, benadrukt Muller. De ANWB vroeg haar helpdeskmedewerkers Routemobiel zwart te maken bij verontruste ANWB-klanten. Muller belde geregeld naar de pechhulp, nam de gesprekken op en verwerkte deze in een reclamecampagne waarin de spot werd gedreven met de ANWB.
Muller en Schröder zijn nu bezig met de oprichting van de nieuwe organisatie Simia, die de bestaande grote partijen in de gezondheidszorg wil aanvallen op hun bureaucratische en logge posities.
Auteur: Hugo Schrameyer