De timing van het Rotterdamse MetroLogical is uitstekend. Je hoeft momenteel niemand uit te leggen waarom veiligheid in de ondergrondse zo belangrijk is. En MetroConnect – het systeem dat de it-consultants Albert Dahan (25), Lucas Uljee (35) en Jeroen Ghijsen(30) een jaar geleden ontwikkelden – doet veel meer. Ingebouwd in een metrowagon registreert het kastje van twintig bij twintig centimeter alle gebeurtenissen die zich voordoen als de metro rijdt. Data als snelheid, locatie en slijtage van wielen worden real time draadloos naar ‘de wal’ verstuurd en inzichtelijk gemaakt. Slijten de remmen sneller dan verwacht, dan ziet de metro-exploitant dit in een oogwenk en kan er snel onderhoud worden gepleegd. Rijdt de bestuurder door een rood sein, dan merkt MetroConnect dit ook.
Ook biedt het systeem een kijkje in de wagon, omdat het de beelden van beveiligingscamera’s integraal verstuurt. Volgens Ghijsen heeft het kastje een groot preventief karakter. “MetroConnect vergroot de veiligheid in rijtuigen door videobewaking en toezicht op het gedrag van het voertuig.” Bijkomend voordeel is de kostenbesparing door vroegtijdige signalering van problemen. MetroConnect is ook geschikt voor andere plekken waar direct toezicht nodig is. Denk aan treinvervoer, het regelen van de temperatuur bij koeltransporten of de camerabewaking op industrieterreinen. De toepassingen zijn volgens het Rotterdamse trio eindeloos, hun doelgroep is volgens hen dan ook ‘oneindig groot’.
De ondernemers doen schimmig over de prijs van het kastje: ‘enkele duizenden euro’s’. Ze geven korting op grotere bestellingen en vragen een extra bedrag voor de technische ondersteuning. Daarmee komen we bij de aparte financiering van MetroLogical. De Rotterdammers houden het bedrijf aan de praat met inkomsten uit een tweede firma, een hosting en consultancy-bureau. Ze zijn dat bedrijf begonnen toen ze elkaar tegenkwamen bij een detacheringsproject voor de website van de Rabobank. De drie hebben een technische achtergrond. Dahan is een selfmade programmaontwikkelaar, Uljee deed de HTS en Ghijsen was verkeersvlieger voordat hij ging werken bij CMG.
Hoewel MetroLogical pas sinds mei dit jaar echt operationeel is, gaat het uitstekend. Meerdere grote bedrijven, waaronder een groot gemeentelijk vervoersbedrijf, hebben orders geplaatst. Aan marketing doen de jongens van MetroLogical nog niet veel. Ze vertrouwen erop dat de geleverde kwaliteit zichzelf promoot. De verwachtingen voor de toekomst zijn positief. De voorziene omzet over 2005 is 1 miljoen euro en Ghijsen hoopt dat MetroLogical binnen het jaar op eigen benen kan staan. Nu alleen nog die tachtig-urige werkweek overleven. Twee bedrijven bestieren is niet niks.
Nils de Witte, start up-deskundige
Drie consultants starten een bedrijf. Maar dat maakt ze nog geen ondernemers. Voordat ik nare dingen ga zeggen, wil ik vooropstellen dat ik: a) onder de indruk ben van wat ze weten te bereiken en vind ik dat ze het heel goed doen en b) denk dat ze een mooi systeem hebben ontwikkeld dat commercieel grote potentie heeft.
Maar ja, ik weet het niet, hè. Ik moet het maar raden
Conclusie
De mannen zijn gewoon hun oude werk aan het doen. Mooie projecten scoren op basis van hun expertise, met gebruikmaking van hun bijzondere kastje en webinterface. De klanten zijn laaiend enthousiast. Het zijn dan ook hele goede consultants. Nu moeten het nog even echte ondernemers worden. Goed nadenken over de toekomst en een plan schrijven. Zorgen dat ze hun verhaal binnen tien minuten kunnen vertellen en er dan helemaal uithalen wat er in zit.