De NOS deed navraag bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat het volgende erover zegt: “Het gaat om gemotoriseerde tweewielers, dus ze zouden een Europese typegoedkeuring als bromfiets moeten hebben. Daar komen ze echter niet voor in aanmerking, omdat er geen zitplaats op zit. De enige mogelijkheid is dan nog aanwijzing als bijzondere bromfiets.” Het lijkt erop dat Hiemstra huiswerk te doen heeft voor zijn Oxboard. Maar voordat hij een aanvraag als bijzondere bromfiets wil doen: daar zal in elk geval een stuur op moeten.
Segway zonder stuur
Terwijl dat het balanceerbord nou juist zo spectaculair maakt. Het geval, dat je zou kunnen beschouwen als Segway zonder stuur, rijdt met een elektromotor tegen de 20 kilometer per uur en houdt dat ook een kilometer of 15 vol. Door je lichaam naar voren of achteren te bewegen regel je de snelheid, draaien is een kwestie van je gewicht op de linker- of rechtervoet verplaatsen. Binnen 2 minuten heb je door hoe de Oxboard werkt, de stoepen ermee op en af is meer iets voor gevorderden.
Zakelijk gebruik
De Oxboard is overigens lang niet het enige merk hoverboard, het is wel door Hiemstra opnieuw voorzien van betrouwbaardere elektronica en een robuustere buitenkant. Dat moet het prijskaartje van 799 euro rechtvaardigen. Hiemstra zet deels in op de zakelijke markt: zijn board zou ideaal zijn voor gebruik in grote magazijnen en tijdens events. Hem achterin de auto gooien om de laatste meters naar kantoor af te leggen, is voorlopig extra spannend met bonnenschrijvers in de buurt.
Wetgeving loopt achter
Voor Oxboard zelf is het geen nieuws dat zijn board strikt genomen niet de weg op mag. “Dat wordt ook door ons gecommuniceerd,” laat een woordvoerder weten. “Het is een nieuwe vervoerscategorie, waarin de huidige wetgeving og niet in voorziet. Wetgeving loopt altijd achter op de innovatie.” Oxboard is in meerdere landen met de autoriteiten in gesprek om duidelijkheid te krijgen en de mogelijkheden van een goedkeuring te bespreken.
Lees ook:
Sprout test Oxboard
Op je Oxboard naar de zaak?