Curry’s start-up PodShow, dat korte audio- en videoprogramma’s van onafhankelijke makers aanbiedt, heeft vorige week een derde van zijn medewerkers op straat gezet, meldde Valleywag, een roddelweblog over de Amerikaanse internetindustrie. Andere weblogs schreven er ook over, maar het bedrijf zelf houdt de kaken stijf op elkaar. Een ex-medewerker reageert bij Valleywag dat zij persoonlijk door Adam Curry is opgebeld na haar ontslag.
PodShow wil talentvolle internetproducers geld laten verdienen met hun podcasts door ze op het platform van PodShow uit te geven, waardoor ze meer naamsbekendheid zouden krijgen. PodShow verdient geld aan advertenties, commercials en via affiliate-marketing.
Venture Capitalists
PodShow, mede opgericht door Curry, kreeg in de zomer van 2005 bijna negen miljoen dollar los bij de bekende venture capitalists Kleiner Perkins, Sequoia Capital en Sherpalo Ventures. Grote namen van de bekendste vc-straat van Silicon Valley, Sand Hill Road in Palo Alto. Een tweede financiëringsronde volgde in de herfst van 2006, geleid door DAG Ventures, voor een bedrag van 15 miljoen dollar. Het Britse telecombedrijf BT sponsort de Britse tak van PodShow.
Of PodShow nu al een groot succes is, valt te betwijfelen. Uit (de niet altijd betrouwbare) cijfers van Alexa.com blijkt dat de bezoekerscijfers al zeker een jaar niet meer stijgen. Zelf verstuurde het bedrijf in februari wel een persbericht met zeer rooskleurige cijfers.
Affiliate marketing
Curry houdt zelf de moed erin, blijkt uit uitspraken in zijn eigen podcast, de Daily Source Code, afgelopen weekend. “Ik ben blij met hoe we er nu voor staan. De raket is ontstoken en we hebben een lift off.” Ook zegt hij bezig te zijn geweest met ‘reorganiseren en herstructureren’ van het bedrijf.
In zijn eigen podcast legt de oud-VJ de strategie van Podshow de komende tijd tot in detail uit. Het bedrijf richt zich volgens Curry op twee takken: korte video-episodes gemaakt door onafhankelijke of semi-professionele makers en langere audioprogramma’s. Producenten verdienen vooral geld via de affiliate-deals, waarbij PodShow kijkers en luisteraars korting geeft op producten. Onder meer Nokia en hostingbedrijf GoDaddy bieden al kortingen aan via PodShow. Curry zegt dat zijn bedrijf de laatste jaren voor 1,4 miljoen aan cheques naar producenten van podcasts heeft gestuurd.
Huiverig voor YouTube
De ex-DJ denkt dat grote merken als Coca Cola en Procter & Gamble liever niet adverteren op sites als YouTube. Adverteren naast ‘user generated content’ is volgens Curry voor hen te risicovol. “Grote merken willen niet het risico lopen dat na hun spotjes iemand een rotje uit zijn kont laat ontploffen.” Curry doet ook een gevaarlijke uitspraak: “Ik denk dat Podshow vorig jaar meer advertentiegeld van grote merken heeft binnengehaald dan YouTube.”
Grote merken willen zekerheid bij het plannen van campagnes, stelt hij. “Een viral filmpje kan je niet plannen. Op het moment dat je daar advertenties bij gaat verkopen, ben je al te laat en hebben miljoenen mensen het filmpje al gezien zonder advertentie. Het is te onvoorspelbaar. Daar is geen duurzaam verdienmodel rond te bouwen.”
Curry denkt dat PodShow een graantje kan meepikken van de groeiende reclamebudgetten voor internetmarketing bij grote bedrijven. “Er liggen honderden miljoenen aan advertentiegelden van de grote jongens te wachten voor content die merkvriendelijk is en waarvan de rechten zijn geregeld. We zitten dichtbij het omslagpunt.”
Grondlegger
Adam Curry startte meer dan vier jaar geleden met een van de eerste podcasts, de Daily Source Code. De voormalige presentator van Veronica’s Countdown is nu toe aan aflevering 733 van zijn eigen podcast. Hoewel hij niet officieel de bedenker van de technologie was, wordt Curry wel alom gezien als een van de grondleggers van het podcasten.
Door Tonie van Ringelestijn