Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Onderwijs 2.0: StudyTube

StudyTube heeft een half miljoen opgehaald bij venture capitalfirma Henq invest. Met het geld kunnen Homam Karimi en Gerhard Riphagen hun online studiecoach, waarmee ze rechtenstudenten bijspijkeren, snel uitbreiden. 'We willen de Spotify van het onderwijs worden.'

Homam Karimi (29) en Gerhard Riphagen (27) hebben met StudyTube een studieplatform ontwikkeld waarmee studenten zelf tentamenstof kunnen oefenen. Daarvoor kunnen ze zelf checken hoe het staat met hun parate kennis aan de hand van controlevragen. Waar die gaten aan het licht brengen, serveert StudyTube ze de collegestof – in tekst, maar ook aan de hand van minicolleges op video.

Gepersonaliseerd onderwijs

StudyTube is ontstaan uit pure frustratie, vertelt Karimi. “Het traditionele onderwijsmodel bestaat er in Nederland uit dat je vijfhonderd man in een collegezaal zet en ze allemaal hetzelfde verhaal voorschotelt. Feedback krijgen ze zes weken later pas, tijdens het tentamen. Dat is echt niet meer van deze tijd, waarin de technologie juist steeds meer gepersonaliseerde producten mogelijk maakt.” Karimi en Riphagen noemen hun leermodules ‘adaptief’: aan de hand van tests bepaalt StudyTube wat de gebruiker nog niet weet en past de aangeboden stof daarop op maat aan. “De lesstof past zich aan aan het tempo en de kennis van de student, in plaats van andersom,” zegt Karimi, die zelf ooit in de collegebanken van de Maastrichtse rechtenfaculteit zat. Inmiddels biedt de studiecoach op die manier al de complete stof van de bachelor rechten aan, op negen faculteiten in acht steden.

Het betaalmodel van Spotify afkijken

Blijkbaar zijn de studenten het met Karimi eens dat ze een persoonlijke benadering verdienen. “Met onze laatste versie zijn we afgelopen oktober live gegaan.” Inmiddels hebben 10.000 van de 25.000 rechtenstudenten in Nederland zich ingeschreven, vertelt hij. Wie volledige toegang wil, betaalt daarvoor 9,99 euro per maand. Inderdaad, dat bedrag keek Karimi af van Spotify. “We kijken heel goed hoe zij het doen, dat is echt een inspiratiebron voor ons.” Maar hoeveel van die studenten daadwerkelijk betalen, wil hij nog niet kwijt. “Laten we zeggen dat het een substantieel deel is. We hebben onze klanten meteen opgevoed: we hebben een product dat geld waard is – in gratis content geloven we niet – en studenten hebben goed door dat we kwaliteit leveren.”

Marketing via de collegezaal

Inmiddels werken er tien mensen bij het sinds vorige zomer in Amsterdam gevestigde StudyTube. Maar marketeers zitten daar niet bij: het aan de man brengen van StudyTube is een overzichtelijke klus. “We werken in elke universiteitsstad met een citymanager. Die werft met flyers en kan activiteiten bedenken om uit te leggen wat we doen. Maar wat het beste werkt is natuurlijk op de eerste dag van een semester even vijf minuten voor aanvang van het college een praatje houden en de gelegenheid geven tot vragen.”  Studenten zijn natuurlijk wel te porren voor een excuus om nooit meer een hoorcollege te volgen? “Zo moet je het niet zien: wij bieden een aanvulling op de colleges en boeken die de student tot zich neemt, wij geven geen hoorcollege. Universiteiten plaatsen hun colleges ook integraal op het web. Nou, er is maar één ding saaier dan twee uur hoorcollege: het thuis terug te moeten kijken.”

Kapitaal van Henq Invest

Aanvankelijk stak de Limburgse regionale investeringsmaatschappij Liof geld in de startup, die Karimi vanuit Maastricht had opgezet. Sinds kort is in plaats daarvan Henq Invest aan boord, de venture capitalfirma van Coen van Duiven en Herman Hintzen. Henq, dat al eerder geld stak in Mendix en Myngle, investeert vanuit zijn seedfund een half miljoen euro. ”Wij hadden een lijstje opgesteld van investeerders die we goed bij ons vonden passen. Met twee daarvan zijn we tot de fase van term sheets gekomen, daar hebben we Henq uit gekozen. Zeker ook vanwege de persoon van Herman. Die begeleidt ons, dat is echt onze pappa geworden.”

Technologie en design

Dat geld van Henq gaat in de eerste plaats naar het product. Om de interesse van studenten te wekken, moet een site als StudyTube namelijk kwalitatief top zijn, stelt Karimi. “Dat is het fijne van een product proberen te verkopen aan studenten: voordat die voor content betalen, moet je wel érg veel in huis hebben.” De tentamenstof uit de beginperiode is inmiddels uitgebreid tot de complete leerstof, die rond elke faculteit door medewerkers wordt bijgehouden, samengevat en uitgelegd. Ook is voorzien in compacte uitleg op video. “Daar reisden we in het begin met een camera en twee bouwlampen het land voor af, zodra we een leraar hadden gestrikt. Inmiddels hebben we een studio.” De slimme technologie die de scores van de studenten bijhoudt, is ook zelf ontwikkeld en inmiddels toe aan versie nummer drie. “De eerste was een simpele website die ik zelf in elkaar had geknutseld. Versie twee was al beter, maar nu hebben we echt een platform dat echt miljoenen gebruikers aankan.” Aan het design hebben bekende namen meegewerkt.

Business Development

Inmiddels heeft StudyTube ook iemand op business development gezet. “Die doet de B2B-markt: we richten ons tot nu toe op de studenten, maar onze droom is dat de universiteiten zelf ook gaan werken met ons platform, en daarna het bedrijfsleven.” Terwijl de eerste pilots daarvoor lopen, is Karimi zelf onder veel meer druk met het interesseren van uitgevers voor samenwerking. “We willen meer faculteiten en ook hbo-instellingen bedienen, en na rechten ook Economie ook Geneeskunde aanbieden. Maar we zijn nog steeds zelf uitgever, terwijl er echt veel meer content via ons platform moet kunnen gaan; we willen echt de Spotify van het onderwijs worden.”

Hoe is het trouwens afgelopen met Karimi’s eigen rechtenstudie? “Ik ben gestopt. Ik was al druk met ondernemen en had al snel door dat ik nooit iets zou gaan doen met mijn studie. Toen ik handel zag in een online studieplatform was de keuze dus simpel.”