Minder dan de helft van de Nederlandse ondernemers ontwikkelt iets nieuws – ideeën die vooral uitgevoerd worden met bestaande technologieën.
Gelukkig hoeft u zichzelf niets kwalijk te nemen. Het is allemaal de schuld van de consument. Die is niet innovatief genoeg. Het jaarlijkse onderzoek Global Entrepreneurship Monitor (GEM) fileerde consumenten op drie onderdelen: bereidheid tot het kopen van nieuwe producten of diensten, bereidheid om nieuwe producten of diensten uit te proberen en de beleving van die nieuwe producten of diensten.
Op alle drie de punten scoort de Nederlander ondermaats. Volgens GEM hangt de mate waarin consumenten zich openstellen voor nieuwe producten sterk samen met de economische groei. Weinig groei, weinig vertrouwen in innovatie. Het lijkt ons vooral een kwestie van kip en ei. Innovatie bij ondernemers leidt uiteindelijk tot innovatie bij consumenten en vice versa.
Andere bevindingen uit het onderzoek:
-
Ondernemers zijn minder bang om te falen bij de start
-
85 procent van de Nederlanders vindt het starten van een onderneming een goede carrièremogelijkheid.
-
Slechts 5,5 procent van de werkende Nederlanders denkt binnen drie jaar een onderneming te starten.
-
Slechts 19 procent van de ondernemers in Nederland heeft eerder een bedrijf gestart
De resultaten van het onderzoek zijn te lezen in de Global Entrepreneurship Monitor, een internationaal onderzoeksproject dat jaarlijks de mate van ‘nieuw ondernemerschap’ in kaart brengt (pdf alert). Een samenvatting vindt u op de website van EIM.