Krap een jaar geleden zat Villevoye met zijn huidige zakenpartners Jeroen den Haan (27) en Michiel Jenniskens (25) nog weg te dromen in de schoolbanken. Er moet toch een markt zijn voor lichtdoorlatende wolkenfoto’s voor in systeemplafonds? Niet lang daarna was Open Ceilings geboren. Villevoye: “We hebben onze target voor 2010 na nog geen zes maanden al gehaald.”
Het concept is simpel. Je haalt een paar panelen uit het systeemplafond en vervangt die door lichtdoorlatende plexiglaspanelen met een fotoprint van een wolkenlucht. Tussen het echte plafond en het systeemplafond wordt een lichtbak geplaatst met tl-buizen die daglicht nabootsen en voila, je hebt een ‘cabrio-kantoor’. “Het draagt bij aan een gevoel van ruimte”, zegt Villevoye.
Regeling voor ondernemers
In totaal is er nu zo’n drie ton geïnvesteerd. Daarvoor werd onder andere gebruik gemaakt van de Tante Agaathregeling: een fiscale regeling die het voor particulieren aantrekkelijk maakt om geld te lenen aan jonge ondernemers. De rente is laag (tweeënhalf procent). “We laten de lening voorlopig lekker op de balans staan.”
De target die ze zichzelf voor het eerste jaar oplegden was om 350 panelen – ofwel 120.000 euro- omzet te draaien, zegt Villevoye. De target is opgeschroefd naar twee ton. Omdat het nog een VOF is kunnen ze dit jaar nog een voorschot op de winst aan zichzelf uitkeren. “We kunnen zo in ons eigen levensonderhoud voorzien.”
Marketing doen ze via social media– ondermeer een fanpagina op Facebook. Over aandacht hebben ze niet te klagen. “Het is een grappig product waar mensen dus snel een mening over hebben”, aldus Villevoye. Laatst hebben ze dankzij Facebook de grootste opdracht tot nu toe binnen gehaald. “Acht verdiepingen bij Elsevier. Via een werknemer die toevallig een post over Open Ceilings had gezien.”
Dealernetwerk
Na de opstartfase willen ze nu van de directe verkoop af en naar een netwerk met dealers. “Denk aan interieurarchitecten, project- en praktijkinrichters.” Want behalve kantoren richten de zakenpartners zich ook op tandartsen en ziekenhuizen. Daarmee springen ze in op een trend in de zorg die meer aandacht heeft voor hoe de omgeving het genezingsproces kan bevorderen.
Eén concurrent hebben de ondernemers te duchten, een grote partij uit Amerika die sinds kort de Europese markt betreedt. “We zijn ze al een paar keer ‘tegengekomen’ maar tot nu toe hebben wij altijd de deal nog binnengehaald omdat we gewoon twee keer zo goedkoop zijn.”
Zelf probeert Open Ceilings ook langzaam de internationale markt te veroveren. ‘We beginnen in Duitsland, daar hebben ze veel privéklinieken. Maar Scandinavië lijkt ons ook een interessante markt, daar is het de helft van het jaar natuurlijk donker. Daar gaan wij de boel verlichten en wat vrolijkheid brengen.”
Lees ook het boek: “Iedereen ondernemer” en/of volg het Seminar: Van passie naar professie (24-06-2010)