Ouderwetse vogelverschrikkers werken niet, de gevederde vrienden gaan er gewoon bovenop zitten; klappertjespistolen zetten ook al geen zoden aan de dijk en het afschieten van dieren is natuurlijk not done. Enter het Nederlandse Bird Control Group, sinds vorig jaar actief onder de vleugels van incubator Yes!Delft.
De startup heeft een laserpistool ontwikkeld dat de strijd aanbindt met ‘roekeloze’ vogels die jaarlijks voor miljarden schade aanrichten aan bijvoorbeeld vliegtuigmotoren. Door dichtbij de vogels op de grond te schijnen schrikken de dieren en slaan de vlucht. Een van de innovaties die de startup introduceerde is dat het apparaat, dat met hand bediend wordt, zo is in te stellen dat het niet boven een bepaalde hoek schijnt, wat het per ongeluk verblinden van piloten voorkomt.
Conservatieve markt
Vorig jaar werd Schiphol klant en Henskes sleepte ook luchthavens als Dublin en Oslo binnen. Hij is vooral uitgelaten over de nieuwste deal met Southampton omdat zo’n gerenommeerde, Britse partij helpt om andere luchthavens over de streep te trekken. ‘De luchtvaart is een vrij conservatieve markt, zegt Henskes. De eerste vraag die men daar stelt is ‘wie gebruikt het al? ‘. We kunnen nu sneller sales doen en een stukje onzekerheid wegnemen.’
Wat daarbij helpt is dat de Britse luchthaven mee wilde werken aan een promotievideo voor Bird Control Group. En dan is het wel lekker als een ‘echte Brit’ in mooi Engels je apparaat aanbeveelt, in plaats van iemand die die taal minder machtig is. ‘Dat klinkt triviaal’, zegt Henskes, ‘maar het is toch belangrijk’.
Southampton is eigenlijk om de hoek voor de inmiddels 23-jarige ondernemer. Eerder won hij de Pakistaanse luchtmacht voor zijn ‘Aerolaser’. De lokale Pakistaanse verkoopagent van Bird Control Group had als voormalig straaljagerpiloot precies het goede netwerk, vertelt Henskes over de totstandkoming van die deal.
Nieuwe kantoren
De volgende stap is voor Henskes het openen van een netwerk van eigen kantoren in het buitenland. Dat worden bewust geen agentschappen, vertelt Henskes. ‘Ik kijk naar het Apple-model, met eigen winkels waar je je kwaliteit beter kan bewaken. Mensen moeten het idee krijgen dat ze kwaliteit kopen. Daarnaast is het een meerwaarde als je je eigen zaken lokaal kan doen, in plaats van afspraken te moeten maken met een distributeur.’
Hij vindt het fantastisch dat zijn Nederlandse startup vanaf het begin internationaal bezig is. ‘We willen dé autoriteit zijn op het gebied van professionele bird control. Dan is het belangrijk om een internationale aanwezigheid te hebben.’
Om de expansie te kunnen betalen hoopt Henskes volgend jaar durfkapitaal op te gaan halen in de VS, waar hij in oktober naartoe vliegt om de eerste contacten te leggen. ‘Amerika is nog steeds het land van het venture capital. Daar krijg je meer bang for your buck en er is meer aanbod.’
Informals
Ondertussen zijn bij Bird Control Group al wel 3 informal investors aangeschoven, die extra professionaliteit en ervaring inbrengen. ‘Ik zie dat als mede-ondernemers’, zegt Henskes. ‘Je kan het in je eentje toch minder goed doen. En het is fijn als je dingen met mensen wilt bespreken die je niet met je collega’s kan delen.’
Om ervoor te zorgen dat Bird Control op elke van de wereldwijd 50.000 luchthavens gemeengoed wordt laat Henskes zijn product nu wetenschappelijk testen op de effectiviteit ervan. ‘Als je dat met harde getallen kan laten zien, dan moet je als luchthaven gaan uitleggen waarom je het níet hebt. Dat is waar we naartoe willen, dat bepaalde tools zoals de onze verplicht worden.’