Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kleine ondernemer herstelt sneller

Een meerderheid van de bedrijven binnen het mkb zegt weer kansen te zien om te groeien. Vooral kleine ondernemers geven aan snel te herstellen en nieuwe markten aan te boren.

Dat blijkt uit de MKB Marktmonitor 2010, een onderzoek onder 2000 ondernemers. Ruim tweederde van de ondernemers  verwacht de komende twee jaar te gaan groeien. Een kwart van de ondernemers verwacht stabiel te blijven en vier procent denkt (verder) te gaan krimpen.

Van de grotere bedrijven (meer dan 250 werknemers) denkt net een krappe meerderheid te gaan groeien, van de allerkleinste bedrijven (tot 10 werknemers) is dat meer dan 80 procent. Niet alleen verwacht een groter aantal kleine bedrijven te gaan groeien, ook denken zij substantieel meer te gaan groeien dan de grotere bedrijven. Ter vergelijking: de kleinere bedrijven verwachten gemiddeld  acht procent groei en de grotere 5 procent.

Marges

In 2009 ging alle aandacht uit naar het overeind houden van de marges. Veel ondernemers zagen hun afzetmarkten radicaal instorten. Uit de MKB Marktmonitor 2009 kwam naar voren dat bedrijven in reactie daarop toen vooral bezig waren met het snijden in (personeels-)kosten.

Er is weer lucht. Bedrjiven snijden ook nu nog in kosten, maar bijna niet meer in de kosten voor het personeel, aldus MKB Marktmonitor. Maatregelen als het niet verlengen van tijdelijke contracten en het invoeren van een vacaturestop worden in veel mindere mate toegepast dan vorig jaar.

Ondernemers zeggen weer op omzetgroei te sturen. De aandacht is verlegd naar het aanboren van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Hiermee toont men vertrouwen in de toekomst en werkt men strategisch aan de lange termijnplanning van het bedrijf. Meer dan vorig jaar zijn bedrijven bezig met het ontwikkelen van nieuwe markten, producten en diensten en met het structureel veranderen van werkprocessen.

Regionale verschillen

Overijssel loopt voorop in het nemen van innovatieve maatregelen. Maar liefst 67 procent van de bedrijven in deze provincie is bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten. Limburg voert de boventoon bij het aanboren van nieuwe markten (63 procent). De provincie Flevoland is verreweg het minst innovatief en boort ook het minst nieuwe markten aan. In plaats daarvan richt Flevoland zich op het verdiepen van bestaande markten door het uitbreiden van de verkoopafdeling.

Lees ook: