Bedrijven moeten steeds vaker en sneller innoveren om de concurrentie bij te benen en in te halen. Het loont daarom om organisatie- en strategieadviseurs in huis te halen, stelt Podiumauteur Hans Strikwerda.
Veel ondernemingen en instellingen kiezen er voor om met eigen, interne organisatie- en strategieadviseurs te werken om hun organisatie te verbeteren, te veranderen en te innoveren. Dat heeft meerdere redenen. In het verleden was het veranderen, laat staan innovatie, van een organisatie een gebeurtenis van eens in de zoveel jaren. Het loonde niet, met uitzondering van de grote multinationals als Philips en Unilever, om daar een eigen capaciteit voor op te bouwen en in stand te houden. Bovendien was de daarvoor benodigde kennis, kunde en ervaring schaars.
Een tweede reden was dat wat betreft de aard van producten en diensten enerzijds en de aard van de organisatie anderzijds er uiteraard wel een verband was, maar niet een heel sterk verband. Daarbij kwam dan ook nog dat in het industriële tijdperk de organisatie van de onderneming als een kostenpost werd beschouwd, waarop zoveel mogelijk moest worden bespaard.
Continue innoveren
In deze periode van wat sommigen de derde industriële revolutie of de informatie-economie noemen, zijn al deze argumenten op hun kop komen te staan. Om te beginnen wordt de organisatie van de onderneming als een vorm van kapitaal erkend, waarin geïnvesteerd moet worden. Amerikaanse ondernemingen investeren jaarlijks ongeveer 3% van het BNP in organizational capital tegen ongeveer 1,5 procent van Nederlandse ondernemingen ongeveer (bron: CBS). Dat vertaalt zich in een hogere groei van de arbeidsproductiviteit in de USA.
Als gevolg van dienstverlening en information goods is er tegenwoordig een veel nauwere relatie tussen producten en diensten enerzijds en de aard van de organisatie, in het bijzonder de processen, anderzijds. Daarmee hangt samen dat de concurrentie verschuift naar concurrentie door businessmodellen (continue) te innoveren, wat impliceert dat het veranderen en innoveren van de organisatie (sociale innovatie) een steeds hogere frequentie krijgt. Daarmee loont het voor ondernemingen, als het al niet noodzakelijk is, om een eigen capaciteit voor organisatie- en strategieadviseurs op te bouwen, als onderdeel van hun investeringsbeleid in immateriële activa.
Specifieke omstandigheden
Eén van de taken van zulke afdelingen is om continu nieuwe inzichten met betrekking tot organisatie en strategie naar binnen te halen, zoals marketing en verkoop continu bezig zijn de preferenties van de afnemers te monitoren. Nieuwe inzichten over organisatie, management, strategie ontstaan in de praktijk, soms wel gevoed door nieuwe academische inzichten, maar de praktijk is het belangrijkste. Dat spreekt ondernemers ook meer aan dan theorie. Wel moet bij het overdragen van nieuwe succesvolle innovatieve praktijken voor management en organisatie heel goed, veel preciezer dan in het verleden, worden gekeken naar specifieke omstandigheden omdat bedrijfssituaties steeds meer onderling verschillen.
Eerdere bijdragen:
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hans Strikwerda, senior management consultant bij Nolan, Norton & Co. Hij is betrokken bij Consilia, een initiatief van Nolan, Norton & Co. dat ondernemingen en instellingen toegang geeft tot nieuwe praktijken en inzichten door goed te kijken naar wat specifiek is en wat overdraagbaar is aan nieuwe inzichten, zodat bedrijven van elkaar kunnen leren zonder de fouten te maken van blind kopiëren.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.