Net voordat Koolen tijdens The Next Web het 566 miljoen euro omvattend investeringsfonds EQT Ventures aankondigde gaf hij de volgende tips voor ondernemers die aan het groeien zijn (bekijk zijn hele presentatie in de video hierboven):
1. Neem snel contact op met de overheid
Als je bedrijf echt disruptief is, dan is de kans volgens Koolen groot dat er nog geen wetgeving is voor je onderneming. Niet dat je direct de wet overtreedt maar waar Uber achter kwam: dat er nog geen regels zijn voor jouw nieuwbakken vakgebied. Dus is het belangrijk om zo snel mogelijk contact te zoeken met de wetgevers. Veel ondernemingen wachten volgens hem daar nu te lang mee.
Ook als kleine startup kan dat prima. “Ik denk niet dat je bedrijf te klein kan zijn om met de overheid te praten. Als je met je issue naar de staat stapt en een open gesprek aangaat is het mijn ervaring dat ambtenaren willen praten.” Wel is het volgens Koolen van belang om ‘niet alleen maar te klagen’ tijdens zo’n gesprek.
2. Alles draait om je team
“Als je idee goed is en er is een markt voor je product dan draait alles om je team. Wanneer er veel vraag is naar jouw product maar jij niet in staat bent om genoeg te produceren dan kan iemand anders er zo met jouw idee vandoor gaan. Wees dus ook voorzichtig met het aannemen van mensen in andere landen.”
3. Neem niet direct locals aan bij het opzetten van een nieuw land
Wanneer je bedrijf gaat uitbreiden naar – bijvoorbeeld – de Verenigde Staten dan moet je volgens Koolen die mensen eerst naar Nederland halen en met ze samenwerken. “Als je medewerkers aanneemt om in een ander land je bedrijf voor je op poten te zetten dan starten ze daar hun eigen bedrijf in plaats van jouw onderneming.”
“Dus neem die Amerikanen eerst mee naar je kantoor in Nederland en werk daar een tijdje met ze samen. Dan leren ze jou kennen, je product kennen en krijgen ze een gevoel van je bedrijf. Als jullie op elkaar zijn ingespeeld starten jullie de nieuwe tak in de Verenigde Staten.”
4. Je startup als de ‘uber van x’ omschrijven is goed
Dat steeds meer bedrijven zichzelf omschrijven als de ‘Uber van x’ of de ‘Airbnb van y’ is volgens Koolen geen enkel probleem. “Om je onderneming zo uit te leggen aan bijvoorbeeld investeerders is dat prima. Zo hebben de mensen met wie je om de tafel zit gelijk een goed beeld van wat je bedrijf doet.”
Alleen het bedrijfsmodel copy-pasten van de twee grote namen is een ander verhaal. “Je moet je eigen omgeving bouwen. Alleen jij bent in staat om jouw bedrijf goed van de grond te krijgen. Als je het model één-op-één nadoet van anderen kom je vanzelf in de problemen. Laat je vooral inspireren door grote namen om je heen maar haal er alleen uit wat jij belangrijk vindt.”