Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succes van Rogier Thewessen (StudentenWerk)

Rogier Thewessen is met zijn StudentenWerk uitgeroepen tot de beste online ondernemer van 2013. Mooi, die Loey award is binnen, maar nog mooier is het bedrijf dat hij uit de grond heeft gestampt: een uitzender die volgend jaar meer dan 100 miljoen omzet. Wat zijn Rogiers succesgeheimen?

 

Woensdag kreeg hij de Loey award, de prijs voor de beste online ondernemer die onder anderen investeerders Endeit en Peak Capital jaarlijks uitdelen. Rogier Thewessen was de maandag tevoren gegrilld door de jury en gaf zijn ‘concurrenten’ Kalo Bagijn (Brand New Day) en Janneke Niessen (Improve Digital) het nakijken. Het juryrapport: “Rogier zette de uitzendmarkt op zijn kop, verovert nu het buitenland met StudentJob en ziet nog talloze andere mogelijkheden op de belangrijkste asset; de centrale database van StudentenWerk.”

85 miljoen omzet

Geweldig gaaf om mee te maken, zegt Thewessen, nagenietend van de pitchrondes en uitreiking. Hij heeft in twaalf jaar tijd met zijn twee compagnons Hugo de Koning en Bram Bosveld het uitzendbureau voor studenten en jonge professionals (‘We groeien wat dat betreft mee met onze werknemers, die ook een keer afstuderen”) een bedrijf met 85 miljoen omzet op poten gekregen. Elke week gaan 5000 mensen aan de slag voor StudentenWerk, dat met 25 vestigingen landelijke dekking in Nederland heeft en daarbuiten in zeven landen online actief is. En dat in een markt, die bij de start in 2000 al rijp was en verdeeld leek tussen Randstad, Manpower en de rest.

 

Welke drie factoren hebben je succes bepaald?

‘Ten eerste: de uitzendwereld is een traditionele markt waarin wij het distributiemodel compleet hebben veranderd. Wij waren een disruptor. Terwijl onze concurrenten in hun wnkels zaten, gingen wij van begin af aan online werven, met inmiddels twaalf sites die we supergoed vindbaar hebben gemaakt. Met die manier van marketing genereren we vijfduizend inschrijvingen per week en hebben we een database opgebouwd waar ook grote klanten als ING, Rabo en PostNL op een bepaald moment op afkwamen. En als er een grote over de streep is, volgen de anderen makkelijker.

Ten tweede: onze bedrijfscultuur. We zitten hier met een stel hele leuke mensen, klanten die bij ons komen laten merken dat dat aanstekelijk werkt: ze doen gewoon graag zaken met ons.

De laatste succesfactor is zeker niet onbelangrijk: de continue innovatie. We willen nog meer online gaan doen: onze klanten worden nu nog bediend door de recruiters in onze filialen, maar de markt is er klaar voor om ook dat proces online te doen. Dat is ook een voorwaarde om Europees door te groeien: ik heb geen zin om overal winkeltjes te moeten openen. Ook iets moois is onze app, waarin werknemers met één druk op de knop aangeven dat ze beschikbaar zijn. Je beschikbaarheid in je broekzak, dat vinden ze hartstikke mooi.  Als we onze klanten daar ook op kunnen aansluiten, wordt het echt feest. ‘

 

Wie is het meest bepalend geweest voor je succes?

‘Dat is makkelijk: mijn compagnons Hugo en Bram. We zijn met zijn drieën begonnen en vullen elkaar nog steeds perfect aan. Alleen was ik nooit zo ver gekomen. Of ik inspirerende voorbeelden heb? Nou, dan denk ik eerder aan types als Mark Zuckerberg dan ondernemers in onze branche, wij zijn toch van de volgende generatie. En Richard Branson, die is natuurlijk de held van iedere ondernemer.’

 

Wat zou je achteraf gezien anders aanpakken?

‘We hebben de afgelopen twaalf jaar genoeg fouten gemaakt, maar weet je wat het is: ze blijken achteraf altijd wel ergens goed voor geweest; er komt iets uit voort waar je vooraf nooit op zou zijn gekomen. Ik kan dus echt niets noemen waar ik spijt van heb. Dat is ook mijn advies aan andere ondernemers: je hebt altijd dat stemmetje in je hoofd dat vooruit gaat zitten denken hoe de zaken gaan lopen. Luister daar niet te vaak naar, zaken lopen toch vaak heel anders dan je had verwacht.’