Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeigeld: Niels Peteri, Quooker

Hoe hou je je bedrijf volledig in eigen hand, terwijl je het wél wereldwijd aan het uitrollen bent? Niels Peteri, mede-eigenaar van Quooker, vertelt erover in een nieuwe aflevering van Groeigeld.

Na jaren van bikkelen in de kelder van hun huis in Rotterdam – de vader van Niels Peteri bedacht het idee voor de Quooker al in 1970 – mag nu eindelijk gezegd worden dat de kokendwaterkraan doorgedrongen is in Nederland. Sterker nog: de kraan is bijna niet meer weg te denken uit (nieuwe) keukens; elke vijfde keuken in Nederland wordt verkocht met een Quooker. “Als mensen eenmaal zo’n kraan in hun keuken hebben gehad, willen ze niet meer zonder. Het is net als met een afwasmachine”, stelt Niels Peteri.

Gooische Vrouwen

Sponsoring van televisieprogramma’s speelt een grote rol in de marketing van Quooker, vertelt Peteri in Groeigeld. Dat de kraan te zien was in de serie Gooische Vrouwen leverde een flinke toename in naamsbekendheid op. Bij een nulmeting had het bedrijf nog een spontane naamsbekendheid van 9% in de relevante doelgroep; na acht weken Gooische Vrouwen was dat gestegen naar 27%. “Dat is een waanzinnig resultaat”, reageert Peteri. “Het ging zelfs zo ver dat mensen in keukenzaken zeiden ‘doe mij maar zo’n kraan van Gooische Vrouwen‘.”

 

Bekijk hier het volledige interview van Niels Peteri op 7 Ditches TV

Het gaat daarbij niet om de minste bedragen: voor sponsoring van Gooische Vrouwen betaalde Peteri anderhalf à twee ton. Desondanks kiest het bedrijf ook in het buitenland voor sponsoring van televisieprogramma’s. “In Engeland, waar het heel goed gaat, zitten de Quookers in de serie Masterchef, en we hebben bekende gebruikers als Nigella Lawson en Jamie Oliver”, vertelt Peteri. Toch hoeft sponsoring en adverteren niet altijd veel te kosten, legt Peteri uit. “Wij doen ook veel aan lastminute boekingen. Bij de Sunday Times bijvoorbeeld, een goed medium voor ons, vallen vaak lastminute gaten op advertentieposities. Als je daar snel op inspeelt, kun je voor veel lagere bedragen veel attentiewaarde creëren. Dat voordeel heb je als klein, flexibel bedrijf.”

Geen investeerders

Verder wil hij niet zoveel kwijt over zijn internationale uitbreiding, omdat Quooker in alles gevolgd wordt door copycats. “Zo’n beetje alles wat wij doen wordt inmiddels nagedaan, tot en met verpakkingen, namen en kleuren.” Wel laat Peteri weten dat het vizier momenteel op het Oosten gericht is. “Wij willen laten zien dat we spullen uit Europa naar China kunnen brengen, in plaats van andersom”, zegt hij.

Peteri – die zijn bedrijf nu runt met broer Walter – gelooft in langzame, gefaseerde groei. “We hebben geleerd dat we geen global launch moeten doen. We hebben een klein productportfolio, dus als er een fout in zit, komt dat als een boomerang terug”, legt hij uit. “Wij doen onze uitrol daarom stapsgewijs. We hebben al verkenningen gedaan, en moeten nu ervaring opbouwen met zaken als keuringen, loodgieters en waterkwaliteit.”

Het familiebedrijf wil per se alle aandelen in eigen handen houden. “We zijn gericht op de lange termijn, we zijn niet uit op een quick win, even snel een gadget uitrollen”, legt Peteri uit. “We geloven dat we gaan slagen in onze kokendwatermissie, maar wel op onze manier. We willen daar een hoofdrol in spelen en werken daarom niet met investeerders. Wij hebben dat tot nu toe kunnen vermijden door heel zuinig te zijn, en tijd te besteden in plaats van geld. Dan gaat je groei langzamer, maar bespaar je veel geld.”