1. StartUp is drama, volgens Hilversum
Ondernemen is al jaren hot, en dat weet Hilversum nu ook. Daar wordt gewerkt aan een nieuwe dramaserie onder de naam StartUp. StartUp gaat over jonge zzp’ers die samen in één pand wonen en werken, en zal dagelijks om 19.30 uur op Ned 3 te zien zijn. BNN en Endemol slaan de handen ineen voor de nieuwe serie, waarvoor de voorbereidingen in volle gang zijn. De serie zit ‘vol passie, ideeën, verschillende levensvisies en de nodige conflicten’, aldus de makers. “Het idee van StartUp is helemaal van nu”, zegt Maarten van Dijk, directeur tv van BNN. “De serie gaat over jonge ambitieuze mensen die de toekomst in eigen hand nemen en hun passies volgen. Daarbij lopen werk en privé door elkaar: je bent 24/7 ondernemer.”
2. Max Havelaar in de lift
Max Havelaar ziet het Nederlandse volume van Fairtrade gecertificeerde producten in 2012 stijgen met 38% ten opzichte van 2011. De groei is te danken aan supermarkten, winkels en bedrijven die steeds meer producten aanbieden met het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk. Een groeiende groep consumenten koopt deze producten, zo blijkt uit het NCDO rapport ‘Nederlanders & Fairtrade 2012′ op basis van GfK onderzoek. Ondanks de economische crisis blijft de markt voor eerlijke producten groeien. “Het draagvlak voor eerlijke handel neemt toe”, aldus Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Koren op de molen van fairtrade-ondernemer Katja Schuurman. De oprichtster van Return to Sender spreekt op de Challengerday over haar fairtrade-ambities. En dan verklappen we erbij dat het vandaag de laatste dag is dat je toegangskaarten voor dit event met korting koopt!
3. Ondernemers Supergoods doneren 100% van winst aan goede doelen
Het kan nog socialer. Een groep ervaren ondernemers, onder wie de oprichters van Werkspot.nl, lanceert een nieuw sociaal consumentenmerk: Supergoods. Supergoods levert alledaagse thuisproducten, zoals tampons, scheermesjes en contactlenzen op abonnementsbasis. Supergoods houdt de kosten bewust laag en doneert jaarlijks 100% van de nettowinst aan sociale projecten in ontwikkelingslanden. Op die manier wil het nieuwe consumentenmerk structureel bijdragen aan het bestrijden van ongelijkheid in de wereld. Supergoods werkt daarvoor samen met Plan Nederland. Consumenten sluiten via één van de websites van Supergoods een abonnement af op een product en krijgen dit maandelijks thuisbezorgd. Supergoods levert A-merkkwaliteit producten tegen een marktconforme prijs. Het eerste product dat Supergoods op de markt brengt zijn tampons onder de naam Supertamp
4. Ook energiemarkt mag groener
En het blijft regenen met goede initiatieven. Vandaag start het nieuwe energiebedrijf Hello Yellow. Het bedrijf wil Nederlandse ondernemers groene energie leveren die steeds groener wordt. Dit realiseert Hello Yellow volgens eigen zeggen door ieder jaar de gehele operationele winst in duurzame energiebronnen op Nederlandse bodem te investeren. De klanten profiteren hiervan via een jaarlijks groeiende korting op hun nota. Rutger Ockhuizen, één van de oprichters van Hello Yellow: “Nederland loopt achter als het gaat om het gebruik van duurzame energiebronnen en een werkelijke doorbraak blijft uit. Dit komt onder andere omdat grote energiebedrijven in eerste instantie denken aan het financieel resultaat voor de aandeelhouders en niet investeren in nieuwe duurzame energieproductie. Hello Yellow kiest bewust wel voor een duurzamere aanpak waarbij wij 100% van onze operationele winst investeren in de toekomst.” 100 procent, de nieuwe vuistregel?
5. Werknemers mkb-bedrijven blijven op bonus rekenen
Ook tijdens de crisis wil een meerderheid van de werknemers nog een bonus krijgen. Ruim een derde is bereid af te zien van de bonus of eindejaarsuitkering om het bedrijf financieel gezond te houden. Dit meldt financieel-juridisch dienstverlener DAS op basis van een enquête onder 500 mkb-bedrijven. Ongeveer 40 procent van het personeel ziet liever dat werkgevers besparen op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld het inleveren van de leaseauto of het schrappen van het opleidingsbudget. Verder vindt 38 procent dat de baas de leaseauto moet inleveren en 28 procent wil dat de werkgever loon inlevert.
6. Inschrijving KvK gaat geld kosten
Startende ondernemers moeten 50 euro gaan betalen voor de verplichte inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel. PvdA, VVD en SP hebben minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) daarom gevraagd in een motie. Ook het CDA is voor deze inschrijfvergoeding. Kamp zei in een debat met de Tweede Kamer over de nieuwe wet voor de Kamer van Koophandel (KvK) de wens van de Kamer te zullen volgen. Zijn wet biedt de mogelijkheid om een onkostenvergoeding in te voeren. Bovendien kon hij zich vinden in de overwegingen van de indieners van de motie. D66 spreekt van een ‘boete’ voor ondernemers. En de KvK zelf? Die is eh.. voor de wet.
7. En dan nog dit: Instagram gaat filmen
We doen even een voorspelling: over twee jaar kun je een Oscar winnen in de categorie ’15 seconds movies’. Fotodienst Instagram wordt namelijk uitgebreid met video. Dat maakte eigenaar Facebook gisteravond bekend op een persconferentie. Het gaat om korte filmpjes tot 15 seconden, maar met kleurenfilters. Anders dan bij de loops van Twitters Vine kunnen de video’s maar een keer worden afgespeeld. Gebruikers kunnen kiezen uit dertien filters, zowel op iOS als Android. Opnamen worden automatisch gestabiliseerd.
Tot zover de Sprout update van 21 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.