Vandaag zijn de 4 meest innovatieve bedrijven van Nederland bekend gemaakt, met Resato als winnaar. Wat doen deze bedrijven precies?
Resato International is de winnaar van de Erasmus Innovatie Award 2015. Deze Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een bedrijf dat hoog scoort op het gebied van sociale innovatie, technologische innovatie en innovatieprestaties. Samen met drie andere genomineerden dong Resato mee naar de Award, na een voorselectie op basis van data uit de Erasmus Innovatie Monitor 2013-2014 en interviews met topmanagers van deze bedrijven.
- Lees hier meer over dat onderzoek: De schwung zit weer in het Nederlandse innovatievermogen
'Een verborgen kampioen van de Nederlandse industrie', zo omschrijft de jury Resato. Juryvoorzitter Henk Volberda van de Erasmus School of Management: 'Resato is een toonbeeld van sociale innovatie: mogelijkheden voor eigen initiatief van medewerkers, tolerantie voor het maken van fouten, kennisdelen en leren staan hoog op de agenda bij Resato.'
MT zet alle 4 genomineerden in het zonnetje.
De winnaar: Resato
- Producent van hogedruktechnologieën in Roden,
- 80 medewerkers,
- opereert in 30 landen,
- snelst groeiende bedrijf in de sector.
Resato International is een Drents bedrijf dat componenten en systemen voor hogedruktoepassingen ontwikkelt en fabriceert. Een bijzondere eigen vinding is de ACM-waterjet, een waterstraalmachine die met water en zand materialen als staal en steen kan snijden. Maar Resato levert daarnaast ook hogedrukpompen en componenten voor testsystemen voor hydraulische slangen. Klanten bevinden zich in de olie-, gas-, maritieme en chemische industrie.
Ton Driessen, cfo en coo van Resato
Voor financieel en operationeel directeur Ton Driessen is naast de technische kunde van het bedrijf en de permanente educatie van zijn mensen nog een aspect van groot belang: lol in je werk. ‘Een opwaartse spiraal’, noemt hij dat: ‘We willen onze klanten alleen iets verkopen als we daar zelf blij mee zijn, wat weer leidt tot een tevreden klant en een trots salesteam.’
Driessen nam het in 1991 opgerichte Resato in 2009 over, samen met ceo Rob Castien. Sindsdien gooiden beiden het roer er danig om: er is nu meer ruimte voor eigen initiatief en voor continu leren en ontwikkelen. Alleen zo kun je volgens hen echt innovatie aanjagen. ‘En misschien de belangrijkste regel: iedereen mag hier fouten maken. We verwachten van onze mensen dat ze fouten toegeven en daarvan leren. En we verwachten van anderen dat ze hun collega’s daarin ondersteunen. Want het zijn niet de fouten die tellen voor de klant, maar hoe wij daarmee omgaan.’
Het zijn niet de fouten die tellen voor de klant, maar hoe wij daarmee omgaan.’
Resato verovert nu de wereld met zijn zelfontwikkelde technische oplossingen. Inmiddels exporteert het bedrijf naar 80 landen. Ook zijn stappen gezet om uit te breiden op de Amerikaanse markt, in lijn met de omslag die Driessen en Castien hebben doorgevoerd: van een productgerichte naar een marktgerichte organisatie. ‘We willen dat je ons ziet als de place-to-go als het gaat om hogedrukoplossingen. Dat betekent dat we graag onze kennis delen. En we geloven er heilig in dat als wij je in een vroeg stadium kunnen helpen met onze kennis, dat je dan betere businessbeslissingen kunt nemen.’
Ook genomineerd: YoungCapital
- Uitzendorganisatie voor jong talent,
- opgericht in 2000 als StudentenWerk,
- boekte vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro.
Vorig jaar dong YoungCapital ook al mee naar de Erasmus Innovation Award, maar greep de uitzendorganisatie net naast de hoofdprijs. In het tussenliggende jaar is er echter ook veel veranderd, zegt ceo Ineke Kooistra. De groei is fors versneld. ‘We hebben 80 mensen erbij aangenomen. Op onze toenmalige omvang van 250 is dat heel veel.’ Al is het eind ook nog lang niet in zicht. ‘De komende jaren willen we nog 150 mensen aannemen.’
Ineke Kooistra, ceo YoungCapital
Anders dan wat je bij uitzendbureaus misschien zou denken, probeert YoungCapital een binding voor langere termijn aan te gaan met zijn medewerkers. ‘Daarom tekenen we een commitment statement met ze: we beloven elkaar plechtig dat we elkaar de komende 2 jaar helpen elkaars doelen te bereiken.’
Het doel van YoungCapital is in elk geval duidelijk. Voor 2015 rekent Kooistra op een omzet van een kleine 125 miljoen euro. In 2018 moet dat oplopen naar 300 miljoen; in 2020 naar een half miljard. Het uitzendbureau vraagt dan ook dat mensen agile zijn: ‘Als er een keuze is; niet wachten, meteen beslissen. Liever de verkeerde beslissing dan geen beslissing, want ons motto is: fail fast, learn fast, improve fast. Dat type mensen willen we.’
Liever de verkeerde beslissing dan geen beslissing, want ons motto is: fail fast, learn fast, improve fast'
Ook in technologie investeert YoungCapital veel. ‘We waren de eerste in Nederland die met online inschrijvingen werkte. Zo hebben we nu een database met 3,7 miljoen profielen opgebouwd. Bij ons kwamen de fysieke vestigingen pas ná het online netwerk.’
YoungCapital omarmt direct nieuwe technologie als die iets toevoegt aan de activiteiten. Zo kunnen mensen videosollicitaties naar de recruiter sturen via WhatsApp en gaan intakegesprekken via Google Hangouts. Zaken als urendeclaraties en banen zoeken kunnen ook mobiel, via de YoungCapital-app. Er is ook een hotlist-button waarmee mensen hun beschikbaarheid kunnen aangeven en zich op de hotlist van de recruiter kunnen zetten, zodat ze nog dezelfde dag bij een opdrachtgever aan de slag kunnen.
Ook genomineerd: Hanskamp
- Agrotechbedrijf uit Doetinchem,
- ontwikkelde vorig jaar onder meer een voersysteem waarbij de koe niet meer achteruit hoeft te lopen.
Hoe je dieren voedert in de melkveehouderij, dat is de niche van Hanskamp AgroTech BV. Oprichter Henk Hanskamp bedenkt en ontwikkelt er met zijn team van 20 mensen steeds nieuwe oplossingen voor. Zo ontwikkelde het bedrijf onder meer een nieuw doseersysteem voor vloeibaar krachtvoer voor koeien, dat ervoor zorgt dat iedere koe de juiste hoeveelheid energie binnenkrijgt. Het systeem verhoogt de melkopbrengst en verbetert tegelijk het dierenwelzijn.
Henk Hanskamp van Hanskamp Agrotechniek
Concurrenten? Die kent Hanskamp bijna niet, omdat andere partijen generieke apparatuur leveren en Hanskamp een stap verder gaat. ‘Wij kopiëren hen niet, en zij ons niet. We halen geen omzet bij hen weg en daarom hebben we allemaal een plek in de markt en kunnen wij zelf de prijs bepalen van onze innovaties.’
Hanskamp wil een klein bedrijf blijven met een platte, overzichtelijke structuur: ‘Wij hebben geen managers hier’, zegt Hanskamp. ‘Ik word ook niet gelukkig van een paar honderd mensen onder me. Bij zoals we nu zijn, voel ik me als een vis in het water. Wij doen ook geen productie of assemblage. Dat besteden we uit aan partners die dat veel beter kunnen.’
Ik word niet gelukkig van een paar honderd mensen onder me.'
Hanskamp innoveert ook anders dan de rest van de industrie. ‘Wij passen niet een bestaand product aan, maar beginnen steeds met een leeg vel papier: hoe moeten we het vanaf nul opbouwen om het beste resultaat te krijgen? Zo hebben we ook onze vestiging neergezet: een leeg grasveld en dan helemaal inrichten zoals het het beste werkt.’
Zo hebben we ook onze vestiging neergezet: een leeg grasveld en dan helemaal inrichten zoals het het beste werkt.’
Op die manier kan het bedrijf groeien in een markt die ‘aan alle kanten piept en kraakt’:Hanskamp wist de afgelopen 5 jaar een gemiddelde groei van 30 procent te boeken.
De volgende stap is de uitbreiding van puur mechanische onderdelen, zoals doseersystemen en hekwerken, naar softwareontwikkeling in eigen huis. Onlangs heeft Hanskamp hiervoor een eigen software-engineer aangenomen. En ook de internationale expansie dient zich aan: Hanskamp gaat de grens over, onder meer naar Frankrijk en Duitsland.
Een van de machines van Hanskamp
Ook genomineerd: Trackjack
- Bedrijf uit Bergschenhoek,
- opgericht in 2009,
- gespecialiseerd in track&trace-systemen van objecten via GPS.
Wagenparkbeheerders die méér willen doen met de gebruiksdata van hun vloot zakelijke auto’s, die kunnen terecht bij TrackJack, dat toepassingen ontwikkelt die de zakelijke rijder veel werk uit handen neemt bij zijn rittenadministratie.
Sander de Potter, oprichter en mede-eigenaar van TrackJack
‘We zijn begonnen met gebruik van GPS-data voor beveiliging’, vertelt oprichter en mede-eigenaar Sander de Potter. ‘Toen was het vooral een kwestie dat je wilde weten waar de auto was. Maar sindsdien is dat veel breder geworden. Nu is het: informatie verbinden om beter inzicht te krijgen in de ritten. Bijvoorbeeld de gegevens van de tankpas communiceren met de GPS-data van de auto. Zo krijgen fleetowners intelligente data die hen helpen bij het beheer.’ Ze kunnen die data ze bijvoorbeeld vergelijken met de benchmarks, voor een bepaald type auto of het reisprofiel van een bepaalde functie.
TrackJack ontwikkelde de hard- en software vanaf het prille begin in eigen huis. ‘De eerste vraag die we altijd krijgen is die over privacy. We zijn daar heel zorgvuldig in. We gebruiken altijd beveiligde VPN-verbindingen voor onze data en onze servers hebben de hoogste graad van beveiliging. Voor zakelijke rijders kunnen we zakelijk en privé scheiden. De fleetowner kan al dan niet inzicht krijgen aan de hand van bijvoorbeeld werktijden, maar ook via handmatige invoer van de gebruiker.’
De eerste vraag die we altijd krijgen is die over privacy. We zijn daar heel zorgvuldig in.'
De op GPS gebaseerde technologie maakt ook meer consumentgerichte toepassingen mogelijk. Dit jaar bracht TrackJack de Spotter op de markt, een tracking device voor bijvoorbeeld kleine kinderen of hulpbehoevende ouderen. ‘Dat idee komt uit mijn eigen gezin. Toen de kinderen klein waren, dacht ik dat het handig zou zijn als ik wist waar ze waren als ze aan het buitenspelen waren. Vorig jaar benaderde Kruidvat ons en dankzij hen kunnen we nu een groot volume in de markt zetten. Sinds juli dit jaar is de Spotter op de markt en we willen er ook internationaal mee gaan.’
Dit verhaal staat in de meest recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.