Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maakt Vattenfall Nederland de stap naar de cloud

Vattenfall is sinds vorig jaar mei bezig alle informatie en diensten over te hevelen naar de cloud. Aan transitiemanager Arjan Otter de taak om die mega-operatie in goede banen te leiden.

Arjan Otter Vattenfall

Wat hebben data en het opwarmen van de aarde met elkaar te maken? Veel, aldus Vattenfall. Zij zijn hard bezig om het energiebedrijf 100% data-driven te maken. In hun visie is dat namelijk één van dé manieren om de duurzame ambities van het concern te verwezenlijken: fossielvrij leven binnen één generatie.

Energieverbruik in kwartierwaardes

‘Data zorgt er niet alleen voor dat wij als energieleverancier betere beslissingen kunnen nemen, het helpt onze klanten ook om slimmer met energie om te gaan’, aldus transitiemanager Arjan Otter.

Hij geeft een voorbeeld. ‘Door op kwartierwaardes nauwkeurig het energieverbruik van huishoudens in kaart te brengen, zien we precies wanneer er sprake is van piekverbruik. Die data helpt ons om op andere momenten van de dag gerichte aanbiedingen te kunnen doen. Bijvoorbeeld door juist dan het laden van elektrische auto goedkoper te maken. Zo verminderen we de belasting van het elektriciteitsnet en komt er meer ruimte voor duurzame energie.’

Naar de cloud

Het is één van de vele voorbeelden die laat zien hoe Vattenfall Nederland data inzet voor gerichte klantproposities. Maar het bedrijf wil meer. Nieuwe inzichten vergaren, gepersonaliseerde producten aanbieden en slimme proposities op de markt zetten.

Om dat voor elkaar te krijgen, maakt Vattenfall Nederland nu de overstap naar de cloud. Daarmee wil het onder meer de kosten verlagen. ‘Veel bestaande platformen die onze organisatie gebruikt, vergen veel onderhoud en brengen hoge licentiekosten met zich mee. Dat landschap zijn we nu dus bewust aan het afbouwen’, aldus Otter.

Dataproducten één voor één overzetten

‘We hebben een bestaand dataplatform dat twentyforseven wordt gebruikt door een brede groep van interne en externe afnemers. Daarom kiezen we voor een heel langzame fade-out van het oude platform en zijn we de dataproducten één voor één aan het overzetten. Het zijn er ruim 250, dus je kunt wel nagaan hoe omvangrijk dit project is. We zijn nu een jaar verder en zijn ongeveer op de helft’, vertelt Otter. Privacy speelt een cruciale rol in dat proces. Niet alle data mag via de cloud gebruikt worden.

Meer grip op data

Wendbaarder worden voor nieuwe data-initiatieven. Ook dat is wat Vattenfall Nederland met deze operatie voor elkaar wil krijgen. ‘Door waardevolle datasets op één centrale plek op te slaan, is het bedrijf in staat om veel sneller betere analyses te maken. We hebben nu meer grip op dit proces.’

Samen met Customer Analytics manager Mareike Albrecht, zijn het dit soort concrete voorbeelden waarmee ze account-managers en marketeers enthousiast maken voor de veranderingen. Het betrekken van de business is volgens hem dan ook absolute noodzaak om de hele organisatie mee te krijgen.

‘En durf fouten te maken. Ook wij hebben het afgelopen jaar wel eens een verkeerde afslag genomen. Ga daarnaast niet allemaal dingen zelf bouwen, maar maak zoveel mogelijk gebruik van standaardsoftware. Dat biedt snelheid en eenvoud.’

Eenvoudig overhevelen naar de cloud

Eén van die standaardproducten is Snowflake. De software helpt Vattenfall Nederland om de oude datastromen eenduidig en zonder ingewikkelde processen over te hevelen naar de cloud. ‘Het is extreem schaalbaar en eenvoudig in gebruik. Hiermee kunnen wij grotendeels zelfstandig aan de slag met deze transitie’, aldus Otter.

Meer weten over hoe en waarom Vattenfall naar de cloud overstapt? Kijk dan het gratis Snowflake-webinar terug van juni 2020. Daar vertellen Arjan Otter van Vattenfall en Peter Jansens van Snowflake alles over deze transitie.