Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zeven nieuwe ­nummers 1

De vlag kan uit bij Yacht. De interim professionals vormen het enige adviesbureau dat een van de felbegeerde acht eerste plaatsen wist vast te houden. Dat betekent dat er dus zeven nieuwe nummers 1 zijn.


Vroeger begon je gewoon een bakkerij. “Nu ben je een papierwinkel verder voordat er een brood is gebakken”, zegt ­Hamith Breedveld, bestuurslid en partner van Loyens & Loeff. “Het leven juridiseert, het wordt steeds complexer, er komen steeds nieuwe spelregels. Aan een partijtje golf zitten tegenwoordig al ­allerlei juridische haken en ogen.”
En dus is het ook niet zo verwonderlijk dat het aantal juristen in deze MT100 ook aan een flinke opmars bezig is. Dit jaar ­noemden de respondenten die de lijst hebben samengesteld in de categorie ‘­Advocatuur & Notariaat’ maar liefst 22 partijen minstens 12 keer. Dat waren er vorig jaar nog maar 14.
Maarten van der Weijden, eveneens ­partner en bestuurslid van Loyens & Loeff, de winnaar in deze categorie, verbaast zich er niet over. “Je kunt geen tak van sport meer bedenken zonder toezicht­houder. Bedrijven doen niets meer zonder risicoanalyse.”

Eindscore

De opkomst van de juristen is zeker niet de enige verandering die u dit jaar zult aantreffen in de MT100, de lijst van de beste adviesbureaus van ­Nederland. Dat komt voor een groot deel ook doordat de lijst dit jaar op een heel andere manier is samengesteld. In eerdere edities van de MT100 vroegen we respondenten naar hun tevredenheid over bureaus waar ze klant waren. De eindscore van die ­bureaus werd vervolgens steeds op een eerlijk gezegd nogal ingewikkelde manier berekend. Respondenten konden bij het beoordelen van een adviesbureau kiezen uit de kwalificaties ‘uitstekend’, ‘zeer goed’, ‘goed’, ‘redelijk’ en ‘slecht’.

Doorslaggevend

Daarbij ging het niet alleen om de algehele ­indruk van een adviesbureau, maar ook om ­losse disciplines als ‘klachten ­oplossen’, ‘flexibiliteit’, ‘tijdsplanning’, ‘budgetbewaking’, ‘prijs-kwaliteit­verhouding’, ­‘inhoudelijke kennis’, ‘­onafhankelijkheid’, ‘aanraden aan ­derden’ en ‘toekomstperspectief’. De ­respondenten werden voor al deze ­disciplines gevraagd naar hun tevredenheid, maar de scores op de afzonderlijke disciplines hadden geen invloed op de uiteindelijke rangschikking in de MT100, waarvoor slechts de algehele tevredenheid steeds doorslaggevend was.

Less is more

In deze gids hebben we geprobeerd het iets overzichtelijker aan te pakken. ­Indachtig het motto ‘less is more’ hebben we nu nog maar zes disciplines: ‘het ­oplossen van klachten’, ‘flexibiliteit’, ‘tijdsplanning’, ‘budgetbewaking’, ‘prijs-kwaliteitsverhouding en ‘inhoudelijke kennis’, in onze ogen de belangrijkste takken van sport om de adviesbureaus op te beoordelen. Door de tevredenheidsvraag in 10 mootjes te hakken was de ­vorige MT100 misschien wel zeer ­compleet, maar zagen ook veel lezers door de bomen het bos niet meer. En ­duidelijkheid is wel het ­allerbelangrijkste bij de presentatie van een onderzoek.

2.476 managers

Vanwege de roep om meer duidelijkheid is ook het optekenen van de tevredenheid in de vorm van percentages afgeschaft. Onderzoeksbureau MWM2, dat aan de 2.476 managers die deelnamen meer dan 300 adviesbureaus voorlegde, heeft ­ditmaal eenvoudigweg gevraagd welk(e) adviesbureau(s) de managers zouden wilden aanbevelen. Zij mochten er ­hooguit drie noemen in elk van de acht ­consultancysectoren. Die sectoren zijn overigens wel onveranderd gebleven: Management & Organisatie, ­Accountancy & Belastingadvies, HRM, ICT, ­Advocatuur & Notariaat, Communicatie & Reclame, Interim Management en Business ­Finance. Bedrijven met de meeste aanbevelingen achter hun naam zijn tot winnaar uitgeroepen. De meeste stemmen gelden, ook in deze MT100.
Daarvoor hebben we overigens wel de ­drempel van minstens 12 keer genoemd worden moeten verhogen. Hadden we dat niet gedaan, dan had deze special ­namelijk de MT187 moeten heten. Om toch tot de 100 beste bureaus te komen is er dit keer een ondergrens van 17 ­gelegd. Om in de lijst te komen, moet een adviesbureau dit jaar dus minstens door 17 managers zijn aanbevolen.

Onbedreigd

Opvallend is dat (mede door deze ­nieuwe werkwijze?) in zeven van de acht ­sectoren een partij op de eerste plaats kwam die daar vorig jaar niet stond. De enige ­uitzondering vormt de sector Interim ­Management, waar Yacht weer ­onbedreigd op nummer 1 ­eindigde. De interim professionals, die de vreugde over hun overwinning vorig jaar vierden met een paginagrote advertentie in de Volkskrant, kregen dit jaar 83 stemmen. De ­nummer 2, Twynstra Gudde, bleef ­steken op 59 stemmen, overigens ook nog steeds een zeer respectabel aantal.

Wereldschokkend

In de sector Business Finance kwam ­Rabobank als favoriet uit de bus. Hoewel een nieuwe nummer 1, kon dit niet echt een verrassing heten. Rabobank stond ­immers ook al liefst zes keer ­nummer 1 in het MT Finance-onderzoek van enige maanden geleden. Ook die prestatie werd overigens gevolgd door een paginagrote krantenadvertentie van de trotse winnaar, wat maar weer eens ­aangeeft hoe hoog de MT-onderzoeken worden aangeslagen.
In de sector ICT was de winst met 127 stemmen ruimschoots voor ­Capgemini, dat in deze categorie vorig jaar nog ­vierde werd.

Markt in beweging

In de sector HRM won Schouten & ­Nelissen, wiens ‘leerarchitect’ ­Johannes de Geus rept van meer goed nieuws: “Er is ­onnoemelijk veel beweging in de markt. De bedrijven waar wij komen, zijn allemaal in ­ontwikkeling. Kennelijk hebben wij een fit met die ontwikkeling.”
En als de HRM-markt in beweging is, is dat een teken dat de donkere tunnel van de recessie dus blijkbaar toch een einde heeft. Voorzichtigheid is nog steeds ­geboden, maar uit alles blijkt dat ook in de advieswereld een veel positievere wind waait dan, pakweg, twee jaar ­geleden. En hoe beter het met de ­economie gaat, hoe meer beroep er op adviesbureaus gedaan zal worden.
Nu alleen nog de juiste keuzes maken, de juiste partners vinden. En hoe kan dat beter dan met deze MT100?

Consultants en hun imagostrategie 

De winnaars

Management & Organisatie:                 Berenschot
Accountancy & Belasting:                      Ernst & Young
HRM:                                                          Schouten & Nelissen
ICT:                                                            Capgemini
Adocatuur & Notariaat:                           Loyens & Loeff
Communcatie & Reclame:                   VODW Marketing
Interim Management:                             Yacht
Business Finance:                                 Rabobank

Meest ingehuurd

Met consultancybedrijven in welke sectoren heeft u als manager zaken gedaan?

ICT                                                             43%
Accountancy & Belastingadvies           35%
Advocatuur & Notariaat                          30%
Communicatie & Reclame                   28%
Interim Management                             24%
HRM                                                          22%
Management & Organisatie                 21%
Business Finance                                  12%

Meest aanbevolen partijen

Hoeveel bedrijven bevelen de ondervraagde managers gemiddeld aan in elke sector?

ICT                                                           1,6
Accountancy & Belastingadvies         1,5
Advocatuur & Notariaat                        1,3
Communicatie & Reclame                 0,9
Interim Management                            1,2
HRM                                                         1,5
Management & Organisatie                1,7
Business Finance                                 1,5

Bepalend bij keuze

Wat is voor u bepalend bij de keuze van een adviseur?

Vakinhoudelijke kennis                      32%
Reeds opgedane ervaring                 26%
Prijs/kwaliteitverhouding                    15%
Op aanraden van anderen                   9%
Manier van communiceert                    8%
Goede naam                                           5%
Kwaliteit offerte                                       2%
Geen van bovenstaande                      1%
Weet niet                                                 1%

Bepalend bij samenwerking

Wat is voor u bepalend bij de ­samenwerking met een adviseur?

Vakinhoudelijke kennis                    21%
Leveren van maatwerk                     16%
Kwaliteit van dienstverlening          15%
Prijs/kwaliteitverhouding                 10%
Flexibiliteit                                           10%
Manier van communiceren                7%
Klachten oplossen                              6%
Communiceren van kennis               4%
Onafhankelijkheid                               4%
Budgetbewaking                                 2%
Nakomen tijdsplanning                     2%
Geen van bovenstaande                   1%
 

Meer op MT.nl/mt100

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.

hrm